Vandaag heb ik een antwoord op veel van mijn vermoedens gekregen. Mijn zoon is 6 jaar van in november, en zit in het eerste leerjaar. Hij is altijd al 'anders' geweest dan andere kinderen. Hoog gevoelig, heeft veel diepgang, is een fantastisch kind. Maar al sedert het 3de kleutertje ondervinden we problemen op school. Hij had moeite met puzzelen, met schrijven, met vroege optelsommetjes.
Ik vergelijk altijd met dyslexie en zei aan de juf hem niet op te geven maar met bijzondere zorg te omringen zodat we hem kunnen opvangen.
Natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.
Hebben dan zelf stappen ondernomen, en bij een kinesiste en logopediste terecht gekomen om hem wat te begeleiden met ruimtelijk inzicht, met schrijfhouding, met kleine oefeningen.
Dit jaar is hij toch naar het eerste leerjaar gegaan.
Veel van zijn problemen worden door school aan rijpheid gelinkt. En ok, er zal daar wel iets van waar zijn, maar toch : elke keer dacht ik, er is iets meer aan de hand, maar wat ?
Want taal en lezen gaat vrij vlot (gemiddeld), het is vooral rekenen, splitsen, kloklezen, iets bekijken vanuit verschillende dimensies, ruimtelijke ordening, zijn plaats in de ruimte die voor problemen zorgen.
Hij gaat 2x per week naar de kine, wordt voor rekenen bijgewerkt en dmv eenvoudige trukjes proberen we hem houvast te bieden zodat hij positief ingesteld blijft, en zich niet minder begint te voelen dan andere kinderen.
Voor de rest is hij een gewoon begaafd kind, en uiteraard zouden wij hem graag gewoon lager onderwijs laten volgen, zonder hem over te belasten.
Hoe kunnen we hem in Belgie laten testen. Welke begeleidingsmiddelen van school uit bestaan er om zulke kinderen op te vangen?
Ik herken zoveel uit de verschillende verhalen op jullie website, dat ik hierop echt wel wil doordenken om hem zo goed mogelijk op te vangen.
Alvast bedankt voor jullie reactie !