Dag Sita,
Wees niet bang dingen te vertellen die wij misschien al weten. Om voor mezelf te spreken: ik ben nog steeds lerende en inzichten van anderen verrijken mij zeer!
Daarom ben ik ook blij met je kritische blik op wat er geschreven wordt.
1e: Verhagen, 2e: Sébastien:vrijvertaald uit Verhagens proefschrift
"Bij dyslectische kinderen vonden we taalstoornissen in de familie, bij kinderen met dyscalculie waren de rekenstoornissen familiair."
"....tijdens een zwangerschap de kans op stoornissen te beperken: niet roken, niet drinken, geen medicijnen en nog een aantal andere dingen dat afhankelijk is van het individu. "
Toen je dit schreef toen dacht ik inderdaad dat dit erg leek op een tegenspraak. Maar toen ik terug keek naar wat ik geschreven had, heb ik de volgende verklaring. Uit de anamnese
(zie hier) zie ik dat problemen bij de zwangerschap/bevalling/geboorte veelvuldig voorkomen alsook dat de stoornis in de familie veelvuldig voorkomt. Ik kan niet overzien of het percentage rond zwangerschap/bevalling/geboorte bij deze stoornissen opvallend is of niet. Omdat dr. Verhagen dit niet hard kan maken (=geen statistisch bewijs) in haar proefschrift geeft ze toch in dat kader aan dat je in ieder geval kunt proberen om de factor van de zwangerschap/bevalling/geboorte te minimaliseren. Ik ben geen medicus, maar het lijkt me wel aannemelijk dat medicijnen, alcohol, roken e.d. een probleem zouden kunnen vormen: denk aan vroegtijdige bevalling.
Uit het proefschrift van dr Verhagen:
Verder is het belangrijk om gegevens te verkrijgen over de partus. Preamature en in minder sterke mate dysmature kinderen hebben een slechtere prognose dan à terme geborenen door de dikwijls grote perinatale moeilijkheden: bloedingen, hypoxie, hypoglycemie.
Sita:
Het gaat namelijk niet over het beperken van de ernst van de stoornis, maar om de kans op (familiair bepaalde!) stoornissen te beperken.
Er wordt inderdaad niet gesproken over de ernst, maar wellicht kan de kans (op een stoornis) kleiner gemaakt worden.
Sita:
Wordt in het proefschrift ook 'zuurstofgebrek bij de geboorte' genoemd als meespelende factor?
Zie
hier [asphyxie / asfyxie = verstikking]
Ja net als jij heb ik het boek 'Rekenproblemen en dyscalculie' en daar heb ik zelf weer een hoop inspiratie uitgehaald. Ik heb het boek sinds kort en heb het sinds een paar dagen uit. Ik wilde dit boek eerst lezen voordat ik contact ga zoeken met prof. dr. Ruijssenaars (en evt. anderen). Dan kan ik in ieder geval inspelen op de huidige stand van kennis.
Ik zit me alleen af te vragen hoe ik mijn bevindingen het beste kan voorleggen aan hem. Ik kan me voorstellen dat een wetenschapper niet meteen zit te wachten op ‘een’ verslag van deze of gene. Ik heb ook een papieren versie van mijn verslag (gebundeld met alles erop en eraan), compleet zoals ik het bedoelde. Ik denk dat dit prettiger is voor zo’n iemand dan dat hij al mijn bronnen op internet moet afstruinen. Dan zal ik het hem op moeten sturen of persoonlijk moeten geven… Dus ik ben nog denkende.
Wat jij met ‘wetenschappelijk verantwoord’ bedoeld, bedoel ik dat als we alle indelingen van de wetenschappers naast elkaar leggen dat we niks nieuws verzinnen. Afgezien van mijn eigen indeling wat ik dus als idee voor zal leggen.
Wat ik erg opvallend vindt is dat de term “ontwikkelingsdyscalculie” zo goed als niet op internet voorkomt, terwijl dat wel het geval is bij “ontwikkelingsdyslexie”. Op de één of andere manier wordt deze term niet in de Nederlandse literatuur gebruikt, terwijl deze term (“developmental dyscalculia”) in het Engels wel veelvuldig(er) opduikt. In boeken ben ik het in ieder geval vaker tegengekomen. Ik snap niet waarom men het in Nederland niet gebruikt, want het is véél duidelijker dan de term dyscalculie wat (volgens Ruijssenaars) "een beschrijvende term is die niet verwijst naar oorzaak of verklaring".
Sita:
Ik lees niet zoveel terug van de emotionele en praktische problemen
- Emotionele problemen zijn vaak een direct gevolg van (ontwikkelings)dyscalculie, en omdat het dan niet met de oorzaak te maken heeft, praat men er in
dat kader ook niet over. Emotionele problemen kunnen de dyscalculie wèl versterken.
Andersom, als de (pseudo)dyscalculie ontstaat door emotionele problemen dan heeft de dyscalculie een andere basis. En omdat dit niet de ‘echte’ vorm van dyscalculie is, bespreekt men dit dan ook niet als zodanig.
- Praktische problemen, zoals jij noemt: organiseren, plannen, ritme, structuur, slecht geheugen, op tijd stoppen, tijdsbesef etc., hebben een cognitieve basis en daarom interessant om te onderzoeken. Dit verklaart ook de indeling die Geary (1993) gemaakt heeft met de 3 subtypes.
In het boek 'Rekenproblemen en dyscalculie' wordt trouwens wel vermeld dat Geary (2000) een
aanwijzing heeft dat het type:
Rekenstoornis m.b.t. het onthouden van rekenfeiten een genetische component heeft.
Groeten,
Sébastien
PS. Kijk
hier waarom we niet meer van dyscalculanten spreken maar wel van dyscalculici