Hee,
Ik ben 15 en zit in 4vwo, maar ik heb nogsteeds geen dyscalculieverklaring en daar irriteer ik me zwaar aan.
Op de basisschool had ik altijd al veel moeite met rekenen enzo. In groep 8 vermoedde mijn ouders dyscalculie, maar de juf zei dat ze zeker wist dat dat niet zo was. Ik had alleen heel veel moeite met rekenen volgens haar. Er werd amper wat aan gedaan: ik hoefde als enige van de klas maar de helft van de sommen te maken. Echt geholpen heeft het natuurlijk niet.
Aan het einde van de brugklas kwam mijn wiskunde docente ermee, ze merkte dat ik de tafels niet uit mijn hoofd kende en ik kon verder ook niet rekenen. Met het begrijpen van dingen ging het ook niet helemaal soepel, en overschakelen naar nieuwe dingen al helemaal niet.
In de tweede hebben mijn ouders hierover contact opgenomen met school, dat ging allemaal heel traag. Na het jaar bleek dat de school wel dingen zoals testen voor dyslexie hebben, maar niet voor dyscalculie. Daar moesten we zelf voor aan de slag. Maarja, dat kost natuurlijk heel veel geld. Ik kreeg wel alvast extra tijd voor wiskunde toetsen en ik mocht een rekenmachine gebruiken, en ik kreeg wiskunde TOP-uur (soort van bijles) met meerdere leerlingen. Mijn tante is juf en is bevoegd voor het globaal testen van basisschoolkinderen op dyslexie en dyscalculie, dus die heeft mij een soort van getest. Ze weet zeker dat ik het heb. Daarna is het een beetje op de achtergrond geraakt.
Ongeveer een half jaar geleden is er eindelijk een mevrouw in de buurt gevonden die kinderen zo'n echte test laat maken enzo. Mijn ouders hebben haar meerdere keren gebeld en gemailt, maar ze heeft nogsteeds niet gereageerd!

Ik wil het echt heel erg graag weten, zeker voor mijn examens. Het is zo dat ik sommen 5 keer moet lezen voordat ik ze begrijp en ik doe er ontzettend langzaam over. Hoofdrekenen kan ik amper. Ik zet altijd mijn wekker verkeerd. Beginnen met een nieuw onderwerp bij wiskunde gaat echt heel moeilijk en als ik weer terugschakel naar een oud onderwerp weet ik helemaal niks meer... enzovoort. Maar als ik eenmaal helemaal in het onderwerp zit gaat het prima. En gelukkig kan mijn wiskunde docente heel goed uitleggen, dat scheelt ook een hoop. Ik haal meestal niet lager dan een 5 en ik heb pasgeleden zelfs een 7 gehaald! Daarom twijfelt mijn moeder en nog een heleboel anderen eraan of ik wel dyscalculie heb. Ik wil niet zielig doen, maar ik weet het bijna zeker. Het is alleen een wonder dat ik al die jaren op de middelbare niet zulke lage cijfers heb gehaald. Maar ik twijfel wel of ik het met mijn examen ga halen, dan moet je heel veel verschillende onderwerpen tegelijk weten en dat kan ik echt niet!
Kan iemand vertellen hoe het bij hun op school zit met dyscalculie? Bij mij word er echt amper wat aan gedaan.
Groetjes Manouk