rijbewijs halen???!!!

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Berichtdoor mariah » 16 Okt 2005 18:35

Hallo Renée,

Dank je wel voor je interesse.

Mijn problemen zijn als volgt:

- ik weet nog wel hoeveel 1+1 is, maar voor sommen als 14+39 (een voorbeeld) moet ik een week vrij nemen en dan weet ik nog niet hoe ik het moet aanpakken. Zelfde geldt voor werken met mintekentjes. Delen en vermenigvuldigen kan ik ook niet. Breuken zijn voor mij een raadsel en de tafels ken ik ook nog steeds niet. Het kwartje valt maar niet;
- ik had op school een achterstand van zeker drie jaar met rekenen, maar ik liep qua talen weer drie jaar voor;
- ik zat op het VWO, maar ben teruggezet naar de MAVO, omdat ik daar na twee jaar al een vakkenpakket kon kiezen en ik was verplicht om alle cijfermatige vakken te laten vallen. Ik zou anders nooit mijn diploma's halen. Ik heb toen via een omweg uiteindelijk toch nog het VWO gedaan (alle afdelingen doorlopen dus). Mijn docenten adviseerden met klem om naar de MAVO te gaan en alleen de talen met wat bijkomende vakken te doen. Ik had er ook slapeloze nachten van. (wijziging van dit bericht: ik moest terug naar de MAVO vanwege een 1 op mijn eindrapport voor wiskunde; dat kon ik écht niet en voor natuurkunde en economie had ik ook dikke onvoldoendes);
- ik ben niet in staat om 'the big picture' van iets te zien. Zo vind ik het betalen van de maandelijkse rekeningen doodeng.
- in de winkel pin ik bij wijze van spreken al een pakje vleeswaren van een euro. Contant iets betalen, kan ik niet. Ik kan namelijk niet controleren of ik voldoende wisselgeld krijg;
- ik heb muzieklessen gehad vroeger en noten lezen, lukte me maar slecht. Ik deed dat heel langzaam. Ik had echter een zeer muzikaal gehoor en daarop heb ik geteerd. Als je mij bijvoorbeeld een stuk van de Dire Straits geeft, dan kan ik het waarschijnlijk zo spelen. Maar als je mij een muziekstuk op papier geeft en je zet er op geen enkele manier bij wat het is, dan zal ik het waarschijnlijk nooit kunnen spelen;
- ik heb heel veel problemen gehad met het halen van mijn rijbewijs. Ik begreep het hele overzicht over alle handelingen niet. Ik ben drie keer gezakt en de vierde keer lukte het dan. Op de rijschool werd ik belachelijk gemaakt en ik werd zelfs 'rijp voor de psychiater' genoemd. Dat was echt heel erg;
- ik heb nu een eigen bedrijfje en ik heb een klein team van mensen om me heen voor de financiën. Alles staat op papier, zodat ik het praten over geld zoveel mogelijk kan vermijden. Ik hang bijna wekelijks compleet gefrusteerd met één van die mensen aan de telefoon. De feitelijke werkzaamheden die ik verricht, gaan uitstekend. Maar de administratie is lang een grote rotzooi geweest, omdat ik het niet begreep. Ik ben nu iets meer gewapend tegen 'onverwachte vragen'. Tot dusver kom ik weg met de smoes: "Geeft u uw mailadres maar en dan stuur ik u de informatie terug." Voordat ik alles op papier had staan, riep ik maar wat. Dat heeft me veel geld en klanten gekocht. Want ik was heel onprofessioneel bezig.

Dyscalculie speelt een grote rol in mijn leven. Misschien een te grote rol. Ik ben soms echt compleet geobsedeerd erdoor. Ik kan het namelijk maar niet accepteren dat ik het heb en ik word er soms echt triest van. Ik begrijp namelijk totaal niet wat ik aan het doen ben, soms. Nu heb je zoiets van zorg- en huurtoeslag en dan hang ik alweer gestresst bij de Belastingdienst aan de telefoon met de vraag of ze alsjeblieft rekening met me kunnen houden.

Nee, dan dit: had ik medicijnen gehaald bij de apotheek en toen kreeg ik een rekening. Er moest iets worden verrekend - weet ik veel. Ik snapte er niets van. Dus ik terug naar die apotheek. Die mevrouw aldaar begon het me uit te leggen en ik begreep het echt niet. Ik begrijp het nu nog steeds niet. En dan heb je die mensen achter je, die denken: is dat mens nu écht zo dom?

Ik zou het zo heerlijk vinden als dyscalculie net zo werd geaccepteerd als dyslexie. Dyslexie heb ik in geen geval, met allemaal dikke tienen voor de talen en mijn bedrijf draait overigens ook op taalkundige zaken.

Ik weiger ook om me met rekenkundige zaken bezig te houden. Ik doe het onder geen voorwaarde. Ik heb begrepen dat dit een kenmerk is van dyscalculie. Ik heb een enorme afkeer voor rekenen. Ik kan ook geen cijfers onder elkaar zetten en als het cijfers zijn met meer dan vier getallen, weet ik niet hoe ik ze moet uitspreken. Vooral mijn afkeer voor rekenen wordt nog wel eens als luiheid gezien. Maar ik ben helemaal niet lui. Ik kan het gewoonweg niet.

Ik vind het een vreselijke handicap.

Mariah
mariah
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 13 Okt 2005 21:12

Berichtdoor Renée » 17 Okt 2005 8:53

Hallo Mariah,

Laat ik eerst eens even op een rijtje zetten wat je WEL kunt, want die lijst is heel wat langer.......:)

- Je bent goed in talen
- Je hebt een muzikaal gehoor (kan jou die noten schelen)
- Je hebt je rijbewijs WEL (hoe je dat gehaald hebt wordt nooit meer naar gevraagd, is alleen voor jezelf)
- Je bent in staat om een eigen bedrijf op te richten (niet bepaald voor iedereen weggelegd).
- Je kunt een groep mensen leiden (het hebben van personeel is geen sinecure)
- Je hebt inzicht in waar je beperkingen liggen

Ok, je kunt niet rekenen......dat is gewoon pech.
Ik kan me voorstellen dat dit enorm frustrerend is. Je voelt je dom, onzeker, verdrietig.
Toch denk ik dat je het er zonder die cijfers er prima vanaf brengt!
Prima om mensen in te huren die je met de cijfers helpen. Jij kunt je dan op de andere kanten van je bedrijf richten.

Ik denk dat ik me in jouw geval wel zou laten testen. Ik denk dat dit je rust geeft als je zeker weet wat je hebt. Wie weet is er wel een manier om jezelf toch verder te laten komen met rekenen. Op dit moment ben je geblokt voor alles wat met cijfers te maken heeft. (Heel begrijpelijk).
Verder denk ik dat je moet proberen om jezelf meer te accepteren. Iets niet kunnen is niet bepaald leuk. Beter is om daarmee leren om te gaan.
Ik heb gemerkt dat als ik zeg hoe de vork aan de steel zit en waarom ik niet kan rekenen, dat men dan meteen te hulp schiet en het niet meer als dom gezien wordt. Vaak wordt doorgevraagd en is men geïnteresseerd in "het fenomeen" dyscalculie.
Een test kan je helpen om zaken in het juiste perspectief te zien en te weten te komen hoe je het beste verder kunt gaan.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor mariah » 17 Okt 2005 10:05

Hallo Renée,

Ik wil even wat misverstanden uit de weg ruimen.

;)

Het is ook veel belangrijker wat je WEL kunt. Als je je alleen maar richt op wat je NIET kunt, dan wordt het niets in het leven! Maar omdat jij vroeg wat zoal mijn problemen zijn, heb ik me even gericht op wat ik NIET kan.

Verder heb ik geen personeel in dienst. Ik heb een eenmansbedrijfje. De mensen om mij heen zijn familie en vrienden.

;)

Ik voel me inderdaad soms behoorlijk rot, ja. Zo hing ik eens met de Belastingdienst aan de telefoon. Ik klaag geregeld over de formulieren. Ik ben wel eens naar een steunpunt geweest, maar ik wist echt niet waar die man het over had.

:?

Maar goed, bij de Belastingdienst klaagde ik over de formulieren en ik zei dat het voor mensen met dyscalculie écht niet te doen was. De vraag die ik toen kreeg, was: "Kunt u eigenlijk wel lezen?" Ik dacht dat ik tegen de muren op vloog!!!

Ik ben wel getest. Ik begrijp dat ik ergens de indruk heb achtergelaten dat ik dat niet heb laten doen, maar dat is dus wel zo.

Groetjes van Mariah
mariah
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 13 Okt 2005 21:12

Berichtdoor Renée » 18 Okt 2005 9:18

Zo blijkt maar weer op hoeveel onbegrip men nog steeds stuit. Verwijs de belastingdienst volgende keer even door naar deze website, wil je :)

Bedankt voor het uit de weg ruimen van de misverstanden. Fijn dat je al getest bent. Heb je ook een dyscalculie verklaring gekregen?
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor mariah » 19 Okt 2005 10:46

Wat is in hemelsnaam een dyscalculie-verklaring???
mariah
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 13 Okt 2005 21:12

Berichtdoor Renée » 19 Okt 2005 12:02

Als een kind door een officiële psycholoog/orthopedagoog is getest, dan kan deze een dyscalculie verklaring afgeven. Een school zal moeten pogen om het kind die middelen te verschaffen die nodig zijn. Net zoals dat het geval is bij een dyslexieverklaring (op basis van de wet op gelijke behandeling). Echter aan middelen is het een school vrij te handelen, maar een school mag geen ontheffing geven voor een vak als wiskunde.

Voor meer informatie klik hier
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor mariah » 20 Okt 2005 11:01

Nooit geweten. Ik werd gewoon teruggezet van het atheneum naar de MAVO, zodat ik meteen een vakkenpakket kon kiezen zonder vakken met cijfers. Had ik doorgegaan op het VWO, dan was het zeker geweest dat ik nooit mijn diploma had gehaald. Er is toentertijd een grote uitzondering voor me gemaakt (ik was zeker de eerste met dyscalculie), want ik ben met een 1 op mijn eindrapport voor wiskunde toch van de 2e naar de 3e overgegaan. Maar dat was dan wel van 2-VWO naar 3-MAVO.
mariah
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 13 Okt 2005 21:12

Berichtdoor Nienke » 24 Okt 2005 11:02

Hoi Renee, en andere forumleden,

Als volwassene kan ik er nu aardig mee uit de voeten. Ik heb voor een sociaal vak gekozen en dar heb je, gelukkig, niet veel rekenkennis voor nodig. Waar ik het wel lastig mee kan hebben, is dat ik als kind hier heel veel moeite mee heb gehad. Het is moeilijk om niet aan mezelf terug te denken als een dom kind, omdat ik erg moeilijk mee kon komen op school. Alleen om daar een verklaring voor te krijgen, zou ik dus al zo'n test laten doen...

Op school was het lastig voor me. Waar ik geluk mee heb gehad is dat ik op een montessorie school heb gezeten. Leren in je eigen tempo staat daar voorop en dat heeft me meer zelfvertrouwen gegeven. Ook meer koppigheid: ik mag graag dingen doen op mijn voorwaarden, maar dat is weer een ander verhaal...

Rekenen en wiskunde hebben me altijd in de weg gezeten. Al bij de cito toets op de lagere school kwam er atheneum uit, mits ik niet zo beroerd had gescoord op rekenvaardigheden. Ik ben naar de Havo gegaan, dat werd niks (wiskunde en economie haalden mijn gemiddelde teveel omlaag) en uiteindelijk heb ik de mavo op mijn sloffen gedaan. Dat was een eindexamenjaar en dus kon ik wiskunde laten vallen.
Daarna ben ik SPW en en daarna SPH gaan studeren, wat beide studies waren die me goed lagen. Ik kon daar veel van mijn ei kwijt, temeer omdat ik niks meer met cijfers hoefde te doen. Ik kon dingen doen waar ik goed in was en dat heeft me zeker verder geholpen.

Inmiddels ben ik project en onderzoeks assistent in de sociaal politieke hoek.
In mijn dagelijks leven merk ik van dyscalculie weinig, maar dat komt vooral omdat ik daar zelf voor gekozen heb. Alles wat met rekenen te maken heeft ga ik uit de weg. Ik zou heel graag een universitaire studie willen doen, maar daar moet ik een pieeeep doen voor statistiek en dat weerhoud me er van om dat te gaan doen.

Verder ben ik altijd 'onhandig' geweest. Hand oog coordinatie is redelijk slecht. Ik struikel, stoot en val regelmatig. Logica, zoals in een theorie examen, blijft voor mij een raadsel. Ook in taal kom ik dat tegen: de d's en de t's regel van spelling zit er bij mij niet in, en dat lukt me ook niet.
Nienke
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 27 Sep 2005 10:01

Berichtdoor Renée » 24 Okt 2005 20:56

Hoi Nienke,

Leuk hoe jij je weg gevonden hebt, al laverend tussen wat kan en niet kan. Maar in feite ook wel triest dat iemand met een Vwo verstand op de Mavo wordt gezet, puur om het rekenen. Alsof er niet meer op de wereld is!

Ik weet heel weinig van statistiek -Sébastien HELP!- , maar kun je daar met behulp van de rekenmachine niet een heel eind komen?
Moet je altijd een statistiek toets doen om op de uni te komen? Of is dat per vak verschillend?
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Sébastien » 24 Okt 2005 22:23

Nienke schreef:Ik zou heel graag een universitaire studie willen doen, maar daar moet ik een pieeeep doen voor statistiek en dat weerhoud me er van om dat te gaan doen.

Renée schreef:Ik weet heel weinig van statistiek -Sébastien HELP!- , maar kun je daar met behulp van de rekenmachine niet een heel eind komen?

Als je SPH hebt gedaan (dat is toch een HBO studie?), dan kun je toch gewoon zonder pieeeep een universitaire studie volgen? Zelfs als je alleen je propadeuse hebt.

Aankomende studenten van 21 jaar en ouder, die niet op grond van hun vooropleiding rechtstreeks kunnen worden toegelaten, kunnen een toelatingsonderzoek naar kennis en ervaring afleggen bij de faculteit. In de praktijk geldt dit dus voor personen vanaf 21 jaar zonder VWO of HBO(propedeuse)diploma of een daaraan gelijkgesteld diploma.
Bron: http://www.uvt.nl/diensten/dsz/sab/advi ... quium.html


Tja statistiek is volgens Wikipedia (dan hoef ik het niet in mijn eigen woorden uit te leggen :P ):
Statistiek is de wetenschap, de methodiek en de techniek van het verzamelen, bewerken en interpreteren van statistische gegevens.

Maar denk maar aan woorden als:
- kansverdeling
- steekproef
- schatten
Het is een vak met veel tabellen en procent- en kommagetalberekeningen. Het is meer een kwestie van goed kunnen werken met tabellen dan met het werken met je rekenmachine.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

rijbewijs

Berichtdoor goofy » 11 Mrt 2006 17:51

Ik ben dit item vorige jaar begonnen nav het theorie-examen van onze zoon. Inmiddels heeft hij 14 dagen geleden zijn theorie examen voor het rijbewijs gehaald. Na 15 keer een mislukte poging, was het bij de 16de keer raak. Een feestje waard. Nu op naar het praktische deel.
Dus ook hier weer : de aanhouder wint. :D
uiteindelijk kom je er wel!!!
Gebruikers-avatar
goofy
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 03 Jun 2005 8:35
Woonplaats: stiens

Berichtdoor Renée » 11 Mrt 2006 21:13

Super! Wat fijn dat hij het gehaald heeft. Gefeliciteerd.
Ik zal duimen voor het praktijkexamen. Duim op
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Goofy

Berichtdoor goofy » 10 Jun 2006 16:53

Dit item is een tijd geleden door mijn moeder (goofy) gestart. Mijn broer heeft net als velen hier dyscalculie.
Maar eindelijk, naar bijna 2 jaar lessen, heeft hij in een keer zijn rijbewijs gehaald!! Met andere woorden de doorzetter wint!!

Dochter van Goofy.
uiteindelijk kom je er wel!!!
Gebruikers-avatar
goofy
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 03 Jun 2005 8:35
Woonplaats: stiens

Berichtdoor Renée » 11 Jun 2006 8:27

Dag familie van Goofy!

Wat fantastisch! Gefeliciteerd! Duim op
Zulke positieve ervaringen zijn zo belangrijk.
Veel succes!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

SPH-universiteit

Berichtdoor Willemieke » 03 Jul 2006 15:53

Hoi allemaal,

Met veel interesse las ik het forum :) Ik kon eerst door de bomen het bos niet vinden maar uiteindelijk ben ik maar gewoon aan het lezen gegaan 8)

Maar goed, ik heb zelf ook dyscalculie. Bij mij is toen ik nog maar een paar maanden was al geconstateerd dat ik het zal hebben aangezien ik toen een EG heb gehad. Toen ik nog op de basisschool was had ik niet echt door dat ik de enige was die slecht in rekenen was. Dit was dus wel zo, ik begreep echt de sommen niet. Vooral toen de verhaaltjessommen aan de beurt waren en de breuken is het voor mij een compleet raadsel geworden. Het leek wel of ze een andere taal spraken. Ik heb veel bijles gekregen door mijn vader die Remedial Teacher is (echt een zegen!)
Met de citotoets kwam eruit dat ik op de rand zat van de Mavo maar misschien beter VBO kon doen. Ik heb ook op de Mavo veel bijles gekregen en uiteindelijk de vakken wiskunde, natuurkunde, scheikunde, informatica en economie weggekozen zodat ik op D-niveau kon slagen. (geweldig dat dat kon op de Mavo!)
Hierna heb ik SPW gedaan, waar ik met glans doorheen ging. Op de SPH kwam ik erachter dat mijn inzicht niet erg geweldig is. Ook ik heb toen mijn rijbewijs gehaald, in 4x!:). Dit vonden de leraren maar wat moeilijk, desondanks ben ik zeer goed doorgekomen en ben ik zelfs voor 3 maanden in Malawi geweest (Afrika) om daar af te studeren.
Ik ben geslaagd! Hoera! :D

Op dit moment ben ik aan het kijken voor een mogelijke vervolgopleiding. Ook ik ben iemand die graag orthopedagogiek zal willen volgen. Maar ik stuit op de statistieken. Volgens mij is er geen mogelijkheid om dit over te slaan. Daarom wil ik nu HBO-V gaan volgen. De vraag is alleen of ik hier ook tegen het rekenen aan zal lopen. Eind juli moet ik een test doen om te kijken of ik geschikt ben voor HBO-V...hopelijk komt daar geen rekenen bij kijken....

Groeten,

Willemieke

ps: Gefeliciteerd fam. Goofy!
Gebruikers-avatar
Willemieke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 03 Jul 2006 15:07

VorigeVolgende

Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron