Dyscalculieverklaring

Informatie over prijzen, verzekering, testen en inhoud van de testen bij dyscalculie

Moderators: Sébastien, Renée

Dyscalculieverklaring

Berichtdoor Lieven » 19 Sep 2005 14:27

Ik ben op zoek naar concrete voorbeelden van dyscalculieverklaringen. Ik wil ze gebruiken bij intervisies rond leermoeilijkheden. De privacy wordt vanzelfsprekend gerespecteerd!

Dank

Lieven
Nec plus ultra
Gebruikers-avatar
Lieven
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 19 Sep 2005 10:49
Woonplaats: Deinze - België

Berichtdoor Renée » 29 Sep 2005 17:14

Kun je er geen krijgen bij een logopedist? Een pro forma verklaring?
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Sita » 30 Sep 2005 22:03

"Een dyscalculieverklaring als zodanig bestaat nog niet (of is niet bij scholen bekend). Wat wij doen is een verklaring maken die er vergelijkbaar met een dyslexieverklaring uitziet, waarbij we verwijzen naar het recht op gelijke behandeling. Er moet dan rekening gehouden worden met die handicap. Vervolgens geven we individueel per leerling aan welke faciliteiten gewenst worden."

Bovenstaande kreeg ik in dec. '05 als antwoord op mijn vraag aan Tom Braams over wat een dyscalculieverklaring inhoudt. Tom Braams is erkend dyslexie-tester en is ook deskundig op het gebied van dyscalculie.
Ik wil je desgewenst wel een 'anonieme' kopie (de gegevens van mijn dochter haal ik er dan uit) van de verklaring van de basisschool mailen, maar dat is geen verklaring die gebaseerd is op specifiek dyscalculie-onderzoek. Het is meer een soort erkenning met algemene aanraders voor faciliteiten.

Groet van Sita
dochter 16 jr (4 VMBO, dyscalculie?) en dochter 18 jr (Ath. 6 op zak)
Gebruikers-avatar
Sita
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 06 Feb 2005 21:45
Woonplaats: Overijssel

Berichtdoor Sébastien » 05 Okt 2005 0:29

Dag Lieven,

Misschien is dit niet helemaal wat u zoekt en is het al bij u bekend, maar ik wilde het toch voor de zekerheid even melden:

In het boek: Rekenproblemen en dyscalculie (Ruijssenaars e.a.) staat een mooi voorbeeld* van een dyscalculieverklaring met een zeer kundige onderbouwing.

Groeten,
Sébastien

*Voorbeeld is zonder casus, dus gewoon leeg formulier dat door een gekwalificeerde professional ingevuld dient te worden.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

jordan9636

Berichtdoor jordan9636 » 08 Mrt 2007 19:04

Heb je van balans al een dyscalculie boekje? Want hier staat namelijk een dyscalculie voorbeeld in. Als ik tijd heb plaats in in nu en 2 à 3 weken een verklaring. En anders moet je gewoon even google naar een dyscalculie voorbeeld. Het zal vast wel te vinden zijn.
jordan9636
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 14 Feb 2007 11:52
Woonplaats: Maastricht

Berichtdoor Sébastien » 08 Mrt 2007 23:22

Nee een boekje heb ik niet, hoewel ik hem wel ken. Ze zijn nu bezig met een nieuwe uitgave bij Balans, die binnenkort uit schijnt te komen over dyscalculie.
Maar plaats je verklaring maar over een paar weken: ben benieuwd!
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Testen, psychologen, dyscalculie-verklaring, verzekering

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron