gradaties van dyscalculie

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

gradaties van dyscalculie

Berichtdoor Lieve » 29 Sep 2005 15:48

Beste Renée,
Toen ik een reactie van jou las op de vraag van Kathytje of zoiets, zag ik daarin staan dat er verschillende gradaties zijn in dyscalculie?
Ik heb dat inderdaad ook gemerkt toen ik het verslag van de logopediste las waar ik therapieën ga bijwonen.
Heb jij daar meer uitleg over?
Welke gradaties zijn er daarin? Hoe worden die bepaald? Wanneer heeft een kind ernstige dyscalculie? ...
Je ziet het, ik ben nog steeds bezig aan mijn eindwerk. Als het klaar is, stuur ik het jou zeker door! Of je er veel aan zal hebben weet ik wel niet, want ik heb al gemerkt dat jullie al héél veel weten over deze rekenstoornis.
Groetjes,
Lieve
Lieve
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 Mei 2005 11:25
Woonplaats: Dendermonde - België

Berichtdoor Renée » 29 Sep 2005 15:53

Beste Lieve,

Sébastien heeft daar een fantastisch verslag over geschreven. Het is te downloaden van de website dyscalculie onder het kopje publicaties. Ga dan naar het verslag van Sébastien. Daarin staat een schat van informatie. Ik denk dat Sébastien hier ook nog wel iets daarover zal zeggen :)
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Lieve » 04 Okt 2005 10:27

Ik heb het verslag van Sébastien gelezen, maar ik vind er niet echt in terug wat ik zoek. Hoe wordt bepaald of een kind een lichte vorm van dyscalculie heeft of een ernstige vorm? Ik heb ondertussen ook een mail gestuurd naar Prof. Dr. Annemie Desoete en zij antwoordde mij dat er eigenlijk geen gradaties zijn. Volgens haar is het kwatch om er een gradatie op te kleven, maar kan je wel zeggen of het om een lichtere of ernstigere vorm van dyscalculie gaat aan de hand van de percentielen op de tests.
Lieve
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 Mei 2005 11:25
Woonplaats: Dendermonde - België

Berichtdoor Sébastien » 05 Okt 2005 0:10

Dag Lieve,

Bij gradaties zul je volgens mij moeten denken aan de ernst en de complexiteit van de dyscalculie.
Aan de hand van de percentielen* kom je wel te weten dat er sprake is van een rekenstoornis, maar veel wijzer word je daar niet van, in de zin van ernst van de rekenstoornis. Dat is misschien ook niet zo verwonderlijk, omdat je bij rekenen/wiskunde vaak iets kan of juist niet. In het niet beheersen van bepaalde stof c.q. vaardigheden kun je dan ook geen verdere gradaties aanbrengen.
Ik denk dat je wel kunt spreken van een mate van hardnekkigheid of resistentie ten aanzien van de rekenstoornis.
Verder zou je een gradatie kunnen maken in de complexiteit van de stoornis. De één 'mankeert' natuurlijk veel meer dan de ander, en de ene vorm van dyscalculie zal voor meer hinder resulteren dan de andere vorm, afhankelijk van de vaardigheid die gevraagd wordt. Alleen is het de vraag of dit soort gradaties een toegevoegde waarde hebben?

Maar al met al is het een zeer interessante vraag!

Groeten,
Sébastien

* Dit geldt natuurlijk alleen als je in het laagste percentielgebied scoort
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron