Weer een nieuw iemand ;)

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Weer een nieuw iemand ;)

Berichtdoor Alathariel » 12 Sep 2005 18:15

Hallo, allemaal.

Ik twijfelde een beetje of ik hier moest zijn of bij het kindergedeelte, ik ben 18, ben dus eigenlijk geen van beiden :) .

Ik weet niet of ik dyscalculie heb, de laatste tijd zit ik daar wel aan te denken, gisteren zei mijn moeder dat ze er ook aan dacht. Sinds gisteren ben ik daarom informatie aan het opzoeken op internet en ik herken tot nu toe erg veel in de beschreven kenmerken.

Ik heb al vanaf de basischool problemen met rekenen. Optellen en aftrekken gaat wel goed, lukt ook wel uit het hoofd mits de getallen niet te groot zijn (dan ga ik fouten maken met cijfers verwisselen, nullen vergeten, komma's verkeerd zetten etc.). Vermenigvuldigen en delen wordt al heel wat moeilijker en lukt niet zonder rekenmachine.

Op de middelbare was wiskunde een ramp, in de brugklas kreeg ik al meteen extra oefeningen over rekenen met procenten en breuken (wat ik nu allemaal weer kwijt ben trouwens). In de tweede en derde heb ik maandenlang, avond aan avond met mn vader geoefend. Ook dat ben ik allemaal al weer kwijt, hoewel het er toen goed inzat. In de 3e kwam er economie bij, en dat waren mijn twee enige vakken waarbij ik onvoldoende na onvoldoende binnensleepte (2en, 3en, soms een 4 of 5). Economie ben ik met een 5,6 voor geslaagd, wiskunde met een 4.

Nu studeer ik Bos- en Natuurbeheer, en helaas, daar komt statistiek en economie bij kijken. Tot nu toe heb ik die tentamens wel gehaald, maar dat kwam door de lage norm die gehanteerd werd.
Waar ik erg veel last van heb is als de leraar tijdens een college bepaalde formules behandeld (we hebben er een heleboel, voor allerlei vakken), om een antwoord vraagt, dat meteen geroepen wordt en hij weer verder gaat terwijl ik dan nog zit te puzzelen over dat antwoord. Ik snap daarom de formules nooit, het gaat gewoon veel en veel te snel, en tijdens een college kun je niet verwachten dat het nog een (paar) keer herhaald wordt, maar dan langzaam.

Volgordes van handelingen onthouden gaat ook niet geweldig. Ik had laatst een intest voor autorijles en ik kon absoluut niet onthouden wat ik wanneer moest doen. In de winkel waar ik werk moet bij het afrekenen een bepaalde volgorde aangehouden worden, vaak doe ik daar dingen verkeerd. Tijdens mijn stage op een boerderij deed ik handelingen verkeerd tijdens het melken van de koeien, etc.

In winkels heb ik altijd problemen met geldteruggave, ik snap dat terugtellen met wisselgeld pas sinds een paar weken, en daarbij rekenen de mensen altijd zo snel terug dat ik het niet bij kan houden en ik weet dus nooit of ik genoeg terug heb gekregen of niet. Zelf werk ik ook in een winkel, en als ik geld terug moet geven, gaat dat erg langzaam.

Klokkijken heb ik geen problemen mee, hoewel ik bij digitale klokken altijd een tijdje moet denken wat welke tijd is, en sinds ik daar een fout mee maakte bij het zetten van de wekker ben ik daar nog zorgvuldiger mee.

Nou, een erg lang verhaal geworden zie ik. Ik denk er nu over om aan de decaan te vragen of ik me kan klaten testen. Heeft dat zin bij mij? En áls ik het dan blijk te hebben, kan ik daar dan iets mee? Gerichte oefeningen ofzo? En wat ik me ook afvraag: mensen met dyslexie krijgen extra tijd bij toetsen, mensen met dyscalculie ook?
Gebruikers-avatar
Alathariel
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 12 Sep 2005 17:54
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland

Berichtdoor Sébastien » 14 Sep 2005 15:39

Hoi Alathariel,

Ik twijfelde een beetje of ik hier moest zijn of bij het kindergedeelte, ik ben 18, ben dus eigenlijk geen van beiden :) .

Nou dan ben je in ieder geval een volwassen kind, laten we maar zeggen :P

Wat ik uit je verhaal opmaak, is dat je vooral veel problemen hebt met procedures (algoritmes, stappenplannen, e.d.). Hoe begin ik? Welke tussenstappen moet ik volgen (en in welke volgorde)? En wanneer ben ik klaar met een opgave?
Dit soort dingen kom je inderdaad nogal eens tegen bij het toepassen van formules, of 'gewoon' bij staartdelingen.
Deze dingen zijn heel erg goed te oefenen, door het eindeloos te herhalen, wat je ook gedaan hebt. Het gevaar bij dit soort dingen is, dat als je het een tijdje niet meer oefent, dat je het ook gelijk weer kwijt bent, omdat het geen 'waarde' meer voor je heeft. Dingen die je niet zo interessant vindt vergeet je sowieso sneller. Het is dus niet zo vreemd dat je een (groot) gedeelte weer kwijtraakt.
Maar als je je weer gaat verdiepen in elk van de dingen die je vroeger wel kon, zul je het wel weer sneller oppikken.

Kijk of je dyscalculie hebt (in jouw geval misschien van het subtype "procedurele dyscalculie"), dat kan alleen gezegd worden als je daarvoor getest wordt.

Nou, een erg lang verhaal geworden zie ik. Ik denk er nu over om aan de decaan te vragen of ik me kan klaten testen. Heeft dat zin bij mij? En áls ik het dan blijk te hebben, kan ik daar dan iets mee? Gerichte oefeningen ofzo? En wat ik me ook afvraag: mensen met dyslexie krijgen extra tijd bij toetsen, mensen met dyscalculie ook?

Na zo'n test kan een deskundige zeggen wat je zwakke en sterke punten zijn, daar kan je dan gericht mee aan de slag. Je zal dan meer progressie boeken, dan wanneer je lukraak wat gaat oefenen zeg maar.
Als je een dyscalculie verklaring hebt kun je ook meer tijd krijgen bij toetsen over het algemeen. Alleen vrijstellingen mag men vooralsnog niet geven voor iemand met dyscalculie, wat in sommige gevallen wel bij dyslexie het geval is.

Groetjes,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Alathariel » 14 Sep 2005 16:14

Ok, bedankt :) . Ik heb de decanen ondertussen gemaild, kijken of die me kunnen helpen met het vinden van een persoon en plaats voor een test.
Ik zag al hier op het forum dat ik voor de prijs van een test moet rekenen op zo'n 300 euro. Wordt dit vergoed door de verzekering, of zien die dyscalculie niet als serieus probleem en moet ik het dus zelf betalen?
Gebruikers-avatar
Alathariel
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 12 Sep 2005 17:54
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland

Berichtdoor Sébastien » 14 Sep 2005 18:12

Nou als je echt een complete test wil ondergaan met alles erop en eraan kun je beter op iets van €500,- rekenen :?

Dyscalculie wordt wel gezien als een serieus probleem, maar dat wil nog niet zeggen dat dat vergoed wordt, helaas! Dat zul je jammergenoeg zelf op moeten hoesten. Het is aan jezelf de vraag of je het de kosten waard vindt, of niet.
Dat geldt trouwens ook voor dyslexie, AD(H)D en al die andere stoornissen.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Alathariel » 14 Sep 2005 19:50

500 zelfs :shock: ! Dan ga ik eerst maar eens informeren bij de verzekering. En als die niet vergoeden ga ik eens denken over of ik het waard vind, want als ik het na die test niet blijk te hebben ben ik wel 500 euro kwijt...
Gebruikers-avatar
Alathariel
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 12 Sep 2005 17:54
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland

Berichtdoor Renée » 15 Sep 2005 21:14

hoi Alathariel , welkom op het forum

Je zou het kunnen proberen om het bij een psychologisch onderzoek in te laten passen....dan wordt het soms wel vergoed.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Alathariel » 16 Sep 2005 21:03

Ik loop al bij een psycholoog voor faalangst, ik zal hem eens vragen of hij wat weet. Verder heb ik maandag een afspraak met mijn decaan, die heeft wat info over testen en over (gedeeltelijke) vergoedingen.
Gebruikers-avatar
Alathariel
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 12 Sep 2005 17:54
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland

Berichtdoor Alathariel » 21 Sep 2005 18:04

Nou, de decaan had wel wat info, ook van een stichting die gedeeltelijk vergoed, dat ging ze nog verder uitzoeken. Mijn psycholoog zei dat ie er meer van zou uitzoeken en de verzekering heeft nog niet geantwoord over of ze het vergoeden. Als het op geen enkele manier vergoed wordt, en ik kan niks vinden waar het goedkoper gedaan word, denk ik niet dat ik het doe, van 500 euro kan ik ook op vakantie, en het is niet zo dat ik zwaar belemmerd wordt in mijn studie ofzo. Maar daar moet ik dan nog even over nadenken.
Gebruikers-avatar
Alathariel
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 12 Sep 2005 17:54
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland

Berichtdoor Alathariel » 08 Nov 2005 17:58

Ik merk het nu bij mijn rijlessen ook. Ik ben sinds 22 oktober aan het lessen (heb nu 29 uur les gehad), ik heb 15 november examen, nog 5 uur les te gaan, en nóg moet ik elke keer weer compleet voor mezelf bedenken wat ik wanneer moet doen en hoe ik dat dan moet doen. Ik kan de auto wel volledig bedienen, het gaat wel goed, maar ik moet er (te) lang over denken, ik kom niet aan kijken toe (te weinig tijd) en dat drijft mijn instructeur bijna tot gekte, die heeft al aardig wat ongelukken voorkomen :? . Ikzelf wordt er ook gestoord van, dan maak ik een bocht en ben ik zo bezig met denken (en soms ook kijken, als het een makkelijke bocht is), dat ik borden mis! Gaat de bocht foutloos, weet ik daarna niet waar ik terecht ben gekomen. Minder ernstig dan een fietser platrijden, maar toch niet handig. Ik heb er een heel hard hoofd in of ik het haal dinsdag, maar daar komt de faalangst ook weer bij kijken.
Gebruikers-avatar
Alathariel
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 12 Sep 2005 17:54
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland

Berichtdoor mariah » 09 Nov 2005 11:23

Alathariel schreef:Ik merk het nu bij mijn rijlessen ook. Ik ben sinds 22 oktober aan het lessen (heb nu 29 uur les gehad), ik heb 15 november examen, nog 5 uur les te gaan, en nóg moet ik elke keer weer compleet voor mezelf bedenken wat ik wanneer moet doen en hoe ik dat dan moet doen. Ik kan de auto wel volledig bedienen, het gaat wel goed, maar ik moet er (te) lang over denken, ik kom niet aan kijken toe (te weinig tijd) en dat drijft mijn instructeur bijna tot gekte, die heeft al aardig wat ongelukken voorkomen :? . Ikzelf wordt er ook gestoord van, dan maak ik een bocht en ben ik zo bezig met denken (en soms ook kijken, als het een makkelijke bocht is), dat ik borden mis! Gaat de bocht foutloos, weet ik daarna niet waar ik terecht ben gekomen. Minder ernstig dan een fietser platrijden, maar toch niet handig. Ik heb er een heel hard hoofd in of ik het haal dinsdag, maar daar komt de faalangst ook weer bij kijken.


Heel herkenbaar. Zo ging het bij mij ook. Bij mij op de rijschool hadden ze kennelijk nog nooit iemand gehad die dyscalculie heeft. Ik heb vier keer examen gedaan en anders had ik het via de BNOR moeten doen. Dat is het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid, als ik het wel heb. Ik heb echter toen ik op die rijschool was ooit eens de eigenaar tegen mijn instructeur horen zeggen: "Ik vraag me af of ze geestelijk wel helemaal lekker functioneert. Iedereen kan toch leren rijden?" Ik wist toen relatief zo weinig van dyscalculie. Naarmate je ouder wordt, loop je tegen steeds meer dingen aan. Faalangst kreeg ik niet van autorijden, want ik stond uiteindelijk boven de mening van de rijschooleigenaar. Ik was juist altijd heel erg zeker van mezelf en dat heeft me genoeg teleurstellingen opgeleverd. Behalve in mijn eigen werk dan.
mariah
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 13 Okt 2005 21:12

Berichtdoor Renée » 09 Nov 2005 13:53

Albert Einstein:

Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.


Om die "stupidity" nu op te lossen is het nodig om kennis te vergaren. Helaas gaat dat soms niet vanzelf en moet men een handje geholpen worden.
Ik denk dat er meer uitgelegd moet worden. Zeker betreffende dyscalculie. Uiteindelijk heeft dat effect.

Het is ook moeilijk te rijmen dat dyscalulie iets te maken heeft met auto rijden. Die link is niet makkelijk te leggen, behalve als je meer weet.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Alathariel » 09 Nov 2005 21:42

mariah schreef:Faalangst kreeg ik niet van autorijden, want ik stond uiteindelijk boven de mening van de rijschooleigenaar. Ik was juist altijd heel erg zeker van mezelf en dat heeft me genoeg teleurstellingen opgeleverd.


Ik heb t ook niet van het autorijden gekregen hoor, ik heb het al een paar jaar :) . Is ook getest enzo. Dyscalculie (nog) niet, ben ik druk mee bezig, maar ik kan volgens mijn decaan en psycholoog gerust zeggen dat ik het 'waarschijnlijk' heb, ze vonden t allebei wel erg erop lijken.
Gebruikers-avatar
Alathariel
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 12 Sep 2005 17:54
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland

Berichtdoor Alathariel » 21 Sep 2006 21:33

Ja, ik haal mijn eigen oude topic weer even omhoog na bijna een jaar, want ik word zowaar geholpen op school!

Ik ben blijven zitten, moet mijn tweede jaar overdoen: te weinig studiepunten helaas. Heel erg balen, vooral omdat ik alleen tentamens hoef te herkansen. Ik hoef dus niet naar school, alleen op de dagen om de tentamens te maken. Nou had ik vandaag een afspraak met de projectleider van de eerste periode over welke colleges belangrijk zijn voor de tentamens en welke tentamenonderdelen ik moeite mee had.
Een groot probleem was vorig jaar de statistiek. Dat tentamen ging over bosbeheer. Onder andere productiebeheer. Voor productiebos moet van alle bomen de diameter en de hoogte berekend worden. Aan de hand daarvan de gemiddelden, en spreidingen, en houtinhoud, en bruikbare houtinhoud, en weet ik wat nog meer. We kregen daar wel hoorcolleges over, maar dat ging veel en veel te snel voor me, ik snapte er niets van. Dat zei ik ook tijdens dit gesprek, ook dat ik waarschijnlijk dyscalculie heb, en toen heeft de docent gezegd dat ik daar dan maar extra les in moet hebben, 1 op 1. Dus ze heeft een bijles-docent voor me geregeld, en die gaat er een dag voor uittrekken om mij die statistiek allemaal op mn eigen tempo uit te leggen :D .

Ik vind het geweldig dat ze zoveel moeite voor me doen, en zonder problemen. Ik ben er erg blij mee, ik denk dat het 1 op 1 en in mijn eigen tempo een heel stuk beter gaat dan in een luidruchtig hoorcollege met 80 studenten, en in een razend tempo en een bord volgekalkt met berekeningen.

Wou het even kwijt :)
Gebruikers-avatar
Alathariel
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 12 Sep 2005 17:54
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron