feuerstein methode voor leerstoornissen

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

feuerstein methode voor leerstoornissen

Berichtdoor v.gormez » 14 Sep 2005 14:14

Hallo allemaal,

We hebben nog niet stil gezeten sinds de diagnose NLD viel voor onze zoon van 9. Het regende sindsdien tips, advies en goede raad. En jawel, soms was het ook werkelijk bruikbaar.

Eén mogelijke voltreffer is misschien de Feuerstein-methode. Een kinésitherapeut in onze gemeente is hiermee gestart en ik heb me hier en daar al wat geînformeerd maar ik kon er niet echt uit of dit nu een autenthieke, erkende remedieringsmethode is, dan wel een commerciele aangelegenheid.

Dus hierover graag wat feedback?

De dyscalculie zelf, ondertussen verschuilt zich als het ware onder de NLD-paraplu en dreigt ietwat verwaarloosd te worden.

Hoewel : de voorbije zomer hebben we ons als spelend op het ruimtelijk-visuele toegelegd. Dwz. bomen klimmen, verloren lopen op bergpaadjes in zuid-frankrijk, pijlen en bogen in elkaar flansen en schieten op voorbijvliegende nederlanders (niet gelukt, hoor! :D ), kleien, etc...

Het heeft zeker allemaal geen kwaad gedaan en ik heb zelfs de indruk dat hij zich al wat beter kan oriënteren.

We moeten nu zachtjes aan de nadruk wat meer gaan leggen op het probleem-oplossend-denken. Dat vindt je ook wel in voorgaande spelletjes maar ik zit ietsje zonder inspiratie en het wordt ook zachtjesaan kouder dus buitenspelen zal weer moeilijk worden.

Ook hier zijn tips altijd welkom.

Zo nu weten jullie ook weer waar wij mee bezig zijn op dit moment,

O, ja! Niet vergeten! Hij kent zijn tafels bijna helemaal dankzij een cd'tje in de auto met de tafelliedjes.
En dan maar in de file staan op de autoroute du soleil!

groetjes, vero
v.gormez
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 24 Feb 2005 14:10
Woonplaats: belgie

Berichtdoor Sébastien » 10 Okt 2005 14:11

Hoi Vero,

Eén mogelijke voltreffer is misschien de Feuerstein-methode. Een kinésitherapeut in onze gemeente is hiermee gestart en ik heb me hier en daar al wat geînformeerd maar ik kon er niet echt uit of dit nu een autenthieke, erkende remedieringsmethode is, dan wel een commerciele aangelegenheid.

Dus hierover graag wat feedback?

Ik had voor dit bericht niet eerder gehoord van de Feuerstein-methode, maar ik moest wat artikelen lezen voor mijn Remedial Teacher studie, en daar ben ik toevallig gestuit op o.a. de bespreking van de Feuerstein-methode. Het lijkt me dat het wel een deugdelijke remediëringsmethode is; als dat het niet was zou ik het waarschijnlijk niet aangeboden hebben gekregen om te lezen vanuit mijn opleiding :)

probleem-oplossend-denken

Om probleem-oplossend-denken te stimuleren denk ik aan spellen/vraagstukken waarbij je meerdere alternatieven moet overdenken om vervolgens tot een besluit over te gaan. Dus de keuze moet niet vast liggen: ik denk aan spellen als stratego, schaken. Ik denk ook dat het belangrijk is om ervoor te zorgen dat de opdrachten als 'haalbaar' ervaren worden.

O, ja! Niet vergeten! Hij kent zijn tafels bijna helemaal dankzij een cd'tje in de auto met de tafelliedjes.

Welke cd is dat? Ik ben wel benieuwd :)

Groeten,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Renée » 16 Okt 2005 12:01

Hoi Vero,

Dank je wel voor je goede inbreng. Die methode is weer eens iets om naar te kijken.
Jullie zijn op een geweldige manier met jullie zoon bezig.
Die tafelliedjes lijkt me leuk om te doen.
Die willen wij ook!
Dan beloven wij dat we niet terug zullen schieten. :lol:
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor janne » 17 Okt 2005 22:11

Wij hadden ook zo'n CD-tje, het hoort bij een boek "Al zingend de tafels van vermenigvuldiging leren!
Het is een uitgave van Deltas.

Ik zeg wel '"we hadden ..." want na éénmaal beluisterd te hebben is de CD op mysterieuse wijze verdwenen. :roll:


... tot grote opluchting van onze dochter 8) , want die had een vreselijke hekel aan die 'afschuwelijke' CD! :wink:


Tip voor ruimtelijke binnenactiviteit: muurklimmen!!!
Héél tof!
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Al zingend de tafels van vermenigvuldiging leren (cd)

Berichtdoor Renée » 18 Okt 2005 9:14

Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Renée » 18 Okt 2005 16:48

Eeen uitgebreid antwoord en toelichting van Mevr. Katinka Hol van de Feuerstein methode is hier te vinden.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

al zingend de tafels

Berichtdoor v.gormez » 26 Okt 2005 9:55

Beste allemaal,

Fastastische tip, dat muurklimmen! We hebben een klimmuur in Gent en dat is vlakbij voor ons.

"Al zingend de tafels" is inderdaad een uitgave van Deltas en inderdaad, hij is heeeeel saai, maar files zijn dat ook en dus was er voor de kids geen ontkomen aan.
We zijn trouwens allemaal compleet uit de bol gegaan laatst : het volume loeihard en maar meebrullen, zelfs mijn 70 jarige mama brulde mee. Jullie hadden onze mede-file-genoten moeten zien kijken! :lol:

Stratego en schaken zijn inderdaad heel typische probleemspelletjes maar tot nu toe zijn we nog niet verder geraakt dan dammen. Je moet bij schaken weer heel wat afspraakjes en regeltjes kennen en dat valt weer onder automatiseren wat weer heel moeilijk is voor hem (euh, ons...)

Nuja, er komt weer een vakantie aan en wie weet is dat ons nieuwe thema?

We zijn nog niet gestart met Feuerstein omdat het remediëren hem momenteel een beetje te veel is. We lasten ook met de logo eventjes een pauze in.

Allemaal heel erg bedankt voor de steun en tips.

groeten ,

veronique
v.gormez
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 24 Feb 2005 14:10
Woonplaats: belgie


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron