Hoe weet ik of mijn dochter dyscalculie heeft?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Berichtdoor Misunderstood » 16 Jun 2005 15:13

[quote="Misunderstood"][/quote]
sorry, bedoelde Janne :wink:
Misunderstood
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 16 Jun 2005 14:56
Woonplaats: Leiden

Berichtdoor Renée » 20 Jun 2005 12:07

Hoi Misunderstood, welkom op het forum.

Dom ben je niet hoor...:)
Daarom is dit forum fijn voor lotgenoten; dan kun je tenminste lezen dat er nog meer zijn met dezelfde "klachten".

Wat doen ze er bij jou op school aan? Wordt er rekening gehouden met je rekencapaciteiten?

Wil je je laten testen?

Je kunt je eigen tekst editen op het forum: na het inloggen ga je naar je eigen bericht, rechts boven het scherm zie je een knop "wijzig". Daarmee kun je fouten herstellen.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor greet » 25 Jul 2005 11:41

hallo Janne,

ik reageer pas zo laat omdat ik deze site net ontdekte.
Bij mijn dochter werd op 14-jarige leeftijd dyscalculie ontdekt.

Ze werd getest door Annemie Lens van onderstaand centrum :

Kink - Orthodidactisch Centrum

Bossestraat 30 Diksmuidelaan 12

2220 Heist o/d Berg 2600 Berchem

De telefoonnrs kan je zelf wel even opzoeken, niet? :wink:

Groetjes, Greet
Laatst gewijzigd door greet op 21 Aug 2005 19:12, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
greet
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 25 Jul 2005 11:36
Woonplaats: Lier - Antwerpen (België)

Berichtdoor greet » 25 Jul 2005 11:50

oei, ik zie net dat de adressen door mekaar staan : ik zet ze er ff opnieuw

Kink - Orthodidactisch Centrum

Bossestraat 30
2220 Heist o/d Berg

EN

Diksmuidelaan 12
2600 Berchem

Groetjes
Gebruikers-avatar
greet
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 25 Jul 2005 11:36
Woonplaats: Lier - Antwerpen (België)

Berichtdoor Misunderstood » 21 Aug 2005 16:04

Renée schreef:Hoi Misunderstood, welkom op het forum.

Dom ben je niet hoor...:)
Daarom is dit forum fijn voor lotgenoten; dan kun je tenminste lezen dat er nog meer zijn met dezelfde "klachten".

Wat doen ze er bij jou op school aan? Wordt er rekening gehouden met je rekencapaciteiten?

Wil je je laten testen?

Je kunt je eigen tekst editen op het forum: na het inloggen ga je naar je eigen bericht, rechts boven het scherm zie je een knop "wijzig". Daarmee kun je fouten herstellen.


Dankjewel ;)
Op school doen ze helemaal niks. Ja, ze sturen me naar bijles wat ook niet helpt, en ik heb ook nog extra bijles van een 5e-klasser die dingen nog eens uitlegt wat ik vervolgens de volgende dag alweer kwijt ben. volgens mij hebben ze op school nog nooit van dyscalculie gehoord. :?
Ik zou me wel willen laten testen, maar dat kost aardig wat geld toch? Ik weet niet of mijn ouders dat er voor over hebben, zij hebben ook nog nooit van dyscalculie gehoord.
Misunderstood
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 16 Jun 2005 14:56
Woonplaats: Leiden

Berichtdoor Misunderstood » 21 Aug 2005 16:06

greet schreef:oei, ik zie net dat de adressen door mekaar staan : ik zet ze er ff opnieuw

Kink - Orthodidactisch Centrum

Bossestraat 30
2220 Heist o/d Berg

EN

Diksmuidelaan 12
2600 Berchem

Groetjes

Hoi, even een vraagje:
Zou je me kunnen vertellen hoe duur zo'n test is?
alvast bedankt ;)
Misunderstood
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 16 Jun 2005 14:56
Woonplaats: Leiden

Berichtdoor greet » 21 Aug 2005 16:16

die test kostte ons 100 euro
als er een IQ-test bij moest (was vereist maar hadden we laten afnemen door centrum voor leerlingbegeleiding) was het 200 euro geweest.
Let wel, wij wonen in België en ik heb er geen enkel idee van wat zo'n test in Nederland kost...

Groetjes, Greet
Gebruikers-avatar
greet
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 25 Jul 2005 11:36
Woonplaats: Lier - Antwerpen (België)

Berichtdoor Misunderstood » 21 Aug 2005 16:35

greet schreef:die test kostte ons 100 euro
als er een IQ-test bij moest (was vereist maar hadden we laten afnemen door centrum voor leerlingbegeleiding) was het 200 euro geweest.
Let wel, wij wonen in België en ik heb er geen enkel idee van wat zo'n test in Nederland kost...

Groetjes, Greet

ok, bedankt!
Misunderstood
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 16 Jun 2005 14:56
Woonplaats: Leiden

Berichtdoor Sébastien » 21 Aug 2005 19:12

Hoi Misunderstood,

Bij Veelgestelde vragen (zie bovenaan) zal je het antwoord vinden op de vraag hoe duur zo'n test kost... €500,- ongeveer :( (in Nederland).

Groetjes,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor janne » 30 Aug 2005 18:05

Hallo Iedereen,

Ik heb een hele tijd niets meer van me laten horen. Ik had echt even tijd nodig om een en ander te laten bezinken.
Onze dochter is ondertussen niet getest geweest. 3 weken voor de afspraak maakte ze plots vorderingen bij de logopediste, en ook haar examen voor wiskunde was boven verwachting goed (gezien haar rekenachterstand)
Ondertussen heb ik wel spijt dat we de test toch niet hebben laten doen, te meer omdat er bij haar toch meer is dan niet goed kunnen rekenen.
Daarnet vertelde de logopediste (ze is terug gestart begin augustus) dat het rekenen weer niet goed meer gaat. Alles wat ze eind juni kon is ze opnieuw vergeten. Of is het faalangst?

Misschien dat we toch beter een nieuwe afspraak maken? Dan weten we tenminste meer?
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor janne » 30 Aug 2005 18:11

Nog even aan Greet,

Bedankt voor je berichtje.
Mag ik vragen hoe jullie er toe gekomen zijn om jullie dochter te laten testen? Kwam de vraag vanuit school/CLB? of merkten jullie het zelf?
Kon zij goed mee in de lagere school?

Is zij getest door iemand van het CLB? of een psychologe of ....

Als je liever niet op mijn vragen ingaat, alle begrip hoor!

Groetjes
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor greet » 31 Aug 2005 7:42

Hallo Jeanne,
onze dochter kon in de lagere school best mee voor rekenen als het toetsen betrof die net na de uitleg in de les afgenomen werden. Bij proefwerken bleek algauw dat ze alles vergeten was en al sinds het eerste leerjaar moest ik mijn trukendoos vol ezelsbruggen bovenhalen om het er in te krijgen. De resultaten waren ronduit schitterend al vond ik het allemaal niet normaal. De getallenas bv bleek een nachtmerrie om nog maar te zwijgen over breuken of HOOFDREKENEN !
Op mijn vraag of het normaal was dat ze mijn hulp nodig had voor rekenen werd bevestigend geantwoord maar ik had er steeds een vreemd gevoel over.
Op het einde van het 6de leerjaar haalde ze onvoorbereid voor de diocesane proef 52% terwijl ze met mijn hulp een week later voor wiskunde 86% haalde... vreemd!
Omdat ze steeds bij de besten van de klas hoorde, ging ze naar de moderne Humaniora maar met een klein hartje weliswaar.
Balans van het eerste jaar : schitterende resultaten, ze deed alles op haar eentje BEHALVE wiskunde, aardrijkskunde en T.O.
In het tweede jaar begon het mis te lopen : de vragen werden anders geformuleerd en ze moesten inzicht hebben om het te halen. NIET dus!
Mijn hulp mocht niet meer baten en voor het eerst zei de leerkracht wiskunde dat de basiskennis niet aanwezig was.
Omdat ze op het einde van dat jaar een studierichting moest kiezen waren we ten einde raad : wat doe je met een meisje dat voor Nederlands bv 90 % haalt evenals voor Engels (zonder daar een boek voor te moeten open doen) maar faalt voor wisk en wetenschappen?
Wij dus naar de[b] psycholoog van het clb [/b]met de vraag of kunsthumaniora (woord kunst drama) een mogelijkheid zou zijn.
Hij was het die de bal aan het rollen bracht en het vermoeden uitsprak dat ze dyscalculie zou kunnen hebben want zo'n groot verschil tussen wiskunde en taal KON volgens hem niet.
Op het einde van het schooljaar haalde ze het met de hakken over de sloot.
In de grote vakantie begon het testen : de psycholoog van het clb begon met een iq-test en die was al veelbetekenend : verbaal IQ 130 ( waar ook rekenen inzit maar ze scoorde zo geniaal op gebied van taal , dat had hij nog nooit gezien!!!) en performantieel IQ 95(inzicht) !!!! Terwijl vanaf een verschil van 12 al sprake is van een leerstoornis.
We werden door hem doorverwezen naar de [b]orthopedagoge[/b] A.Lens die volgens hem een autoriteit is op gebied van dyscalculie.
Ze werd getest en ja hoor : niveau eind 5 de leerjaar voor rekenen terwijl ze ondertss al 14 was.
De psycholoog raadde ons de kunsthumaniora af en raadde haar aan toch humane wetenschappen (haar droom) te gaan volgen in een school die bekend staat om haar begrip voor leerstoornissen.Want onze dochter is duidelijk een aso-leerling.
A.Lens trok naar de school met duidelijke richtlijnen voor de wiskunde- leerkracht en gaf haar wekelijks bijles. Opeens haalde ze een dikke 70% voor wiskunde.
In het 4 de jaar kon mevr.Lens de leerstof zelf niet meer aan en nam ik het opnieuw over maar de resultaten bijven door de aanpak bij toetsen en examens : de lkr wisk en wetenschappen komen steeds eens kijken en ze mag mondeling toelichten. Ook mag ze voor alles een rekenmachine gebuiken.
Vorig jaar (5de) ben ik zelf bijles wiskunde gaan volgen omdat ik alles goed door moet hebben wil ik het kunnen uitleggen (want het is allesbelave simpel). Ze slaagde weer met vlag en wimpel (ze mocht het wisk examen - leerstof van een half jaar- in 3 keer afleggen!) en nu gaan we samen het laatste jaar in.
Het kost ons bloed zweet en tranen want ze moet alle leerstof beheersen maar met de hulp van de school (zo worden de vragen nooit anders geformuleerd voor haar) komen we er wel. Al blijft het telkens opnieuw smeken om begrip bij de leerkrachten maar gelukkig hebben we de directie mee wiens stokpaardje 'leerstoornissen' is.
Volgend jaar hoopt ze Germaanse filologie te gaan studeren...

Groetjes, Greet
Gebruikers-avatar
greet
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 25 Jul 2005 11:36
Woonplaats: Lier - Antwerpen (België)

Berichtdoor janne » 31 Aug 2005 8:50

Hallo Greet,

Chapeau hoor voor je dochter maar ook voor jezelf.
Onze dochter heeft dus ook een groot verschil in punten taal/rekenen
Opvallend is dat ze wel inzicht heeft, de leraar vertelde bv dat ze als enigste een bep moeilijk vraagstuk inzichtelijk juist maakte op een toets, alleen ging het dan mis in de bewerkingen.
Ook de logopediste merkte dit tijdens een eerste test op: 'Naar inzicht heeft ze geen problemen, maar ze beheerst geen enkele rekentechniek en de tafels zijn onvoldoende geautomatiseerd. Cijferend optellen, aftrekken, vermengvuldigen en delen lukt niet.'

Morgen start ze in het 1e jaar moderne humaniora.
Volgens de logopediste moet ze dat, met haar punten die ze in het LO haalde voor de andere vakken, aankunnen.

Onze dochter wordt ook dit jaar wel begeleid door de logopediste.

De school is ingelicht, we zien wel wat het wordt.
Laatst gewijzigd door janne op 28 Okt 2005 21:38, in totaal 2 keer gewijzigd.
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor greet » 31 Aug 2005 14:39

beste Janne,

als ik je een goede raad mag geven: laat je dochter alsjeblief testen want zonder attest sta je nergens en houden de scholen nauwelijks rekening met de problemen van je dochter.
Zo is er bv de speciale examenklas voor lln met een leerstoornis die ze alleen maar ingeraken mits een officiëel attest. Om nog maar te zwijgen over het gebruik van het rekentoestel waar andere leerlingen het uit het hoofd moeten kunnen berekenen of de identieke vraagstelling op examens als in het handboek. Dit alles krijg je maar bewerkstelligd als je officiëel een poot hebt om op te staan. Je moet kunnen aantonen dat er wel degelijk een leerstoornis in het spel is!
Ook al sta ik zelf in het onderwijs (lerares Nederlands-Engels en ZEKER geen wiskunde :cry: maar waar een wil is, is een weg) ) : ik weet uit ondervinding dat leerkrachten overtuigd krijgen van zulk probleem meestal keihard vechten is, elk schooljaar opnieuw (zeker in het ASO) en dat attest is dan werkelijk een stok achter de deur.

Groetjes, Greet
Gebruikers-avatar
greet
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 25 Jul 2005 11:36
Woonplaats: Lier - Antwerpen (België)

Berichtdoor janne » 03 Sep 2005 21:04

Hallo Greet,

Voor mezelf ben ik ervan overtuigd dat het het beste is dat we haar laten testen, gewoon al om te weten waar we aan toe zijn.
Mijn man wil even nog de testresultaten afwachten van de logopediste. (Zij heeft deze week een test afgenomen ivm de terugbetaling van de bijlessen.)
Anderzijds beseft hij ook wel dat het voor iedereen klaarheid zou brengen.
Ik heb hem verteld over jou en je dochter. Vooral het feit dat je dochter goede cijfers haalde als ze werd getoetst vlak na het inoefenen, maar dat het niet blijft hangen vind ik zeer herkenbaar.

Wordt vervolgd dus ...
Laatst gewijzigd door janne op 28 Okt 2005 21:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

VorigeVolgende

Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron