even voorstellen en gelijk maar een opmerking/vraag

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

even voorstellen en gelijk maar een opmerking/vraag

Berichtdoor Wilco » 21 Aug 2005 21:55

hallo, ik ben Wilco, 18 jaar en ik woon in Rotterdam. Sinds de brugklas heb ik altijd veel problemen gehad met het vak wiskunde. Met hard werken en bijlessen wist ik echter altijd net het hoofd boven water te houden, maar de resultaten werden er ondertussen niet beter op. Gelukkig was de begeleiding vanuit school meer dan uitstekend. Mijn docente wiskunde heeft uren overwerk aan mij besteed en iedereen dacht mee (naar het schijnt zelfs tot de directie aan toe). Uiteindelijk hebben we besloten een gokje te wagen. Mijn leerjaarcoördinator had regelmatig mensen met dyslexie aan een bijbehorende verklaring geholpen en hij meende dat ook met betrekking tot dyscalculie misschien één en ander mogelijk zou zijn. Via de maatschappelijk werksters kwam ik bij een psycholoog terecht, die een dyscalculie-verklaring opstelde; deze heb ik naar de schoolinspectie gestuurd die mij - min of meer tot mijn eigen verbazing :shock: - volledige vrijstelling van het vak wiskunde verleende. Inmiddels heb ik examen gedaan op gymnasium-niveau en ben ik toegelaten tot de opleiding psychologie aan de Universiteit Utrecht (waar men wiskunde niet als ingangseis hanteert). Nu vraag ik mij af hoe de begeleiding voor dyscalculisten in het wetenschappelijk onderwijs is en welke wetgeving hiervoor bestaat. alvast bedankt; groet, wilco
Wilco
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 21 Aug 2005 21:06
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Sébastien » 21 Aug 2005 22:52

Hallo Wilco,

Ik vind het erg vreemd dat jij vrijstelling hebt gekregen voor wiskunde omdat je een dyscalculie-verklaring hebt. Volgens de 'officiële' stukken op de website van het ministerie van onderwijs, bestaat er namelijk geen mogelijkheid tot vrijstelling van wiskunde. Enkel faciliteiten als extra tijd, andere toetsvormen en dergelijke zijn mogelijk. En het is zeker vreemd omdat jij gymnasium hebt gedaan.
Volgens mij zou het dus niet gekund hebben.
Mag ik vragen op welke school jij hebt gezeten? Ik ben namelijk wel benieuwd op grond waarvan ze jou wel vrijstelling hebben gegeven, en anderen in Nederland niet...

In het hoger onderwijs bestaan ook faciliteiten, voorzieningen en regelingen voor studenten die een 'handicap/beperking' hebben. Hier zul je naar moeten vragen bij je decaan. Het lijkt mij verstandig dat je eventueel individuele afspraken met hem maakt waar de voorzieningen niet toereikend zijn (als dat mogelijk is natuurlijk).

Lees onderstaand document maar. De leerstoornis die daar de aandacht heeft is dyslexie, maar qua voorzieningen geldt hetzelfde voor dyscalculie.
http://www.minocw.nl/brief2k/2001/34152a.pdf

Succes met je studie,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Wilco » 22 Aug 2005 17:58

ik heb op het Melanchthon College in Rotterdam-Schiebroek gezeten; de school heeft ook de vrijstelling in orde gemaakt dus ik weet zelf niet precies op grond waarvan dit gebeurd is.
Wilco
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 21 Aug 2005 21:06
Woonplaats: Rotterdam


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron