Heeft mijn dochter Dyscalculie

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Heeft mijn dochter Dyscalculie

Berichtdoor carlbliek » 30 Jun 2005 10:38

Hallo,
Mijn vraag houd mij al een tijdje bezig. Al in groep 3 heeft mijn dochter ( nu 9 jaar ) problemen met rekenen. In groep 4 werd het erger, en kreeg ze IT.
Ze kan absoluut niet automatiseren, is onzeker, heeft een laag zelfbeeld, heeft gelukkig wel vriendinnetjes, kan slecht begrijpend lezen, heeft moeite met sommige dingen te onthouden. enz. enz.
Wie herkent dit?
De Juf belde deze week, dat ze volgend schooljaar ( in groep 6 ) gaan toetsen en bekijken wat de beste rekenmethode is voor haar.
Ik wil ze erg graag laten testen op Dyscalculie, omdat ik denk dat ze daar alle eigenschappen van heeft. Als ik de bevestiging krijg dan kan ik daar wat mee, en kan ik haar uitleggen waarom het komt dat ze niet kan rekenen..
Graag een reactie van iemand die dit begrijpt of herkent.
Groetjes Marja
carlbliek
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 30 Jun 2005 10:32
Woonplaats: Heinkenszand

Berichtdoor Sébastien » 01 Jul 2005 14:58

Hallo Marja,

(ik heb je bericht verplaatst van "Welkom op het Dyscalculie Forum" naar "Dyscalculie bij kinderen", omdat het hier meer in thuishoort).

Ze kan absoluut niet automatiseren, is onzeker, heeft een laag zelfbeeld, heeft gelukkig wel vriendinnetjes, kan slecht begrijpend lezen, heeft moeite met sommige dingen te onthouden. enz. enz.

Het feit dat ze slecht kan automatiseren (=geheugenprobleem) kan er goed toe leiden dat er sprake is van dyscalculie. Maar het is goed mogelijk dat er nog andere dingen daardoor spelen.
Gevolg hiervan kan inderdaad zijn dat ze zich bij die onderdelen onzeker gaat voelen, wat weer resulteert in minder zelfvertrouwen. Andersom kan natuurlijk ook: door gebrek een zelfvertrouwen presteer je onder.

De Juf belde deze week, dat ze volgend schooljaar ( in groep 6 ) gaan toetsen en bekijken wat de beste rekenmethode is voor haar.

De rekenmethode Pluspunt staat bekend als het meest effectief. En daarna Wereld in getallen (nieuwe versie). Voor in de klas zou ik navragen of één van beide methodes gebruikt wordt.

De school heeft meestal een beperkt budget om kinderen te laten testen door de OBD (Onderwijsbegeleidingsdienst) in een jaar: het loont de moeite om daar naar te vragen, i.p.v. zelf naar een testbureau te stappen.

Groeten,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron