Klinkt bekend..

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Klinkt bekend..

Berichtdoor Debbiegirl84 » 30 Jun 2005 16:54

dyscalculie
Laatst gewijzigd door Debbiegirl84 op 25 Jul 2008 14:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
Debbiegirl84
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 30 Jun 2005 15:59
Woonplaats: Dronten

Berichtdoor Sébastien » 01 Jul 2005 23:24

Hoi Deborah,

"Zo is het normaal dat kinderen met minder verstandelijke mogelijkheden óók op het vlak van rekenen problemen hebben: in die gevallen spreken we van rekenmoeilijkheden."

We spreken van een rekenstoornis als er sprake is van 3 criteria:
1) discrepantiecriterium
2) exclusiecriterium
3) hardnekkigheidcriterium

Het onderscheid tussen rekenmoeilijkheden en dyscalculie hangt van een aantal dingen af. Je had het over een dysharmonisch intelligentieprofiel (=discrepantiecriterium). Oftewel voor de meeste dingen presteer je goed, maar voor bepaalde dingen presteer je onder.
Het exclusiecriterium wil zeggen dat jouw rekenprobleem niet te wijten valt onder: slecht onderwijs, ziekte, faalangst en dat soort dingen.
Het hardnekkigheidscriterium wil zeggen dat je ondanks heel veel oefening onder begeleiding, dat er niet veel vooruitgang is. Officieel moet je iets van 6 maanden hulp hebben gehad (bijlessen, RT, e.d.).
Wat vaak ook wordt meegenomen, is dat je wiskundeleraar het moet zijn opgevallen dat er wat mis was.

Als je denkt dat veel van deze dingen voor jou van toepassing zijn, dan kun je gaan bekijken of het dyscalculie is in plaats van rekenmoeilijkheden.

Het kan ook zijn dat je gewoon de sommen die ze in groep 6 maken even moet herhalen. Als rekenen niet jouw ding was, dan vergeet je de dingen vrij snel die je niet gebruikt. Ik zou bijvoorbeeld met aardrijkskunde een hoop dingen niet weten die ze in groep 6 behandelen. Maar als je er serieus voor gaat zitten met eventueel wat hulp, en er dan nog veel moeite mee hebt, dan kun je alsnog verder kijken of je dyscalculie hebt.

Om eerlijk te zijn reken ik zelf ook nog altijd uit hoeveel tijd ik kan slapen als het nu 11:45 is en ik om 7:30 weer op zou moeten. Dit zou ik niet zozeer gek noemen.

Ik zie ook dat bijna iedereen toch wel HAVO of VWO heeft gedaan. Ik heb maar VBO gedaan, maakt dat verschil?

Dit maakt opzich niet uit. Iemand die VBO gedaan heeft kan net zo goed dyscalculie hebben als iemand die VWO gedaan heeft. Het gaat er om dat je een normale intelligentie hebt (in jouw geval in de intelligentie om VBO te kunnen, jouw normale intelligentie) en daar zou een groot verschil moeten zitten tussen zeg maar je 'reken-intelligentie'. Wat ze dus in je medisch dossier: dysharmonisch intelligentieprofiel noemen.
Het lijkt me wél aannemelijk dat iemand met VBO én rekenmoeilijkhden meer moeite heeft om de kinderen in groep 6 te helpen dan iemand met VWO én rekenmoeilijkheden. Dus hetzelfde zal denk ik opgaan voor het geval er sprake is van dyscalculie.

Groetjes,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron