Voorstellen

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Voorstellen

Berichtdoor Sandertje » 09 Mei 2005 23:11

Hallo allemaal,

Ook ik zal me voorstellen. Ik ben Sander, 23 jaar oud.
Al een tijdje loop ik met de gedachte last te hebben van Dyscalculie. helemaal zeker ben ik nog steeds niet, maar het feit dat ik alleen maar kan rekenen door de ogen van een dobbelsteen te tellen die ik me visualiseer, "simpele" reken sommetjes als 7 + 4 niet in een keer uit mn hoofd kan, de tafels niet ken (tafel van 1,2 en 5 dan weer wel) en niet analoog klok kan kijken (digitaal lukt dan weer wel), doet mijn vermoeden alleen maar vergroten.
Ik ben nooit getest, maar weet dat ik van kinds af aan veel moeite met rekenen heb gehad (en met spelling, mijn tafeltje zat altijd vol geplakt met ezelsbruggetjes)
Momenteel werk ik in de gehandicapten zorg en hoef ik weinig te rekenen, en wanneer dat wel moet ben ik blij dat mijn gsm een ingebouwd rekenmachientje heeft.
Mijn droom om basisschool leraar te worden heb ik helaas laten varen, maar gelukkig zijn er nog andere leuke opleidingen.

bedankt voor de goede en duidelijke informatie op deze site!

Sander
"in het verleden behaalde resultaten bieden geen garanties voor de toekomst"
Sandertje
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 09 Mei 2005 23:02

Berichtdoor Renée » 10 Mei 2005 8:16

Hoi Sander, welkom op het forum!

Fijn dat je hier de informatie kon krijgen die je nodig had!
Je maakt nog steeds gebruik van veel ezelsbruggetjes :)
Je vertelde dat op school je hele tafel volgeplakt zat met ezelsbruggetjes. Bergeep de leerkracht(en) dat je dit nodig had om verder normaal mee te doen met de klas? Of waren het jouw spiekbriefjes :shock:

Het verschil tussen jongens als meisjes met dyscalculie is niet zo erg groot naar het schijnt. Toch zijn er meer meisjes/vrouwen hier op het forum met verhalen dan mannen. Of vrouwen komen er makkelijker voor uit of hebben eerder over dyscalculie gehoord?
Ik vind het in ieder geval leuk dat jij je verhaap hebt gedaan :)

Het is nu 09:16 trouwens.....da's een makkie voor jou :)
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

de ezelsbruggetjes op tafel

Berichtdoor Sandertje » 10 Mei 2005 11:01

De opgeplakte ezelsbruggetjes en spellings regels waren door de leerkrachten opgeplakt, op een gegeven moment waren het er zoveel dat er op de muur naast mijn tafeltje veder is gegaan.
Ik zou nu echt niet meer weten wat er allemaal op die blaadjes gestaan heeft.
Toch kan ik me tegenwoordig goed redden met taal (al zeg ik het zelf). Blijven dus de getalletjes over.
"in het verleden behaalde resultaten bieden geen garanties voor de toekomst"
Sandertje
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 09 Mei 2005 23:02

Re: Voorstellen

Berichtdoor Usman123 » 10 Mrt 2015 11:13

Ik kan ze helemaal niet beter sinds het oefenen. Ik bots weer tegen hetzelfde muurtje als vroeger. En ik gebruik nog steeds dezelfde ezelsbruggetjes. Het zit zo: Er zijn een paar maaltefels die blijven hangen. 4x4; 6x6; 8x8. en ook die met x5 zitten redelijk goed vast. Adh van deze ankerpunten reken ik dan snel uit. Dus neem nu 6x7, dat wordt 36 + 6 = 42



















________________________________________________________________

www.learnalanguage.com/learn-english/
www.learnalanguage.com/learn-dutch/
http://www.eli.wayne.edu/
Laatst gewijzigd door Usman123 op 24 Mrt 2015 11:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
Usman123
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 10 Mrt 2015 11:09

Re: Voorstellen

Berichtdoor Moneniek » 15 Mrt 2015 12:29

Grappig om te lezen hoe ieder een som op zijn manier uitrekent.
6x7( zoals 4x8, 9x6, 6x8 etc.)is bij mij erg ingewikkeld. Met de wetenschap 3x7=21(staat in mijn geheugen gegrift) maal twee is 2x20=40 (floept direct in mijn hoofd) +2=42!!!
Bij 6x8 moet ik echt even nadenken.......6x6= 36 + 2x6=12, ik had al 36, dus 36+12 =(ik begin te tellen met mijn vingers op 36...., 46+ 1,2= 48!!

Ingewikkeld! :?:
Moneniek
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 Mrt 2015 8:41

Re: Voorstellen

Berichtdoor tuurlijk » 28 Jul 2015 18:02

Lijkt me inderdaad ingewikkeld. Is het niet gemakkelijker om ze "als een kip zonder kop" van buiten te leren. Met mijn dochter (met dyscalculie) speelde ik destijds uren "mermory" (je weet wel dat spel waarbij je twee dezelfde kaartjes moet omdraaien). Aan de ene kant lagen de opdrachten (tafels, dus 3X5, enz.) en aan de andere kant de oplossingen (vb. 15). Je moest dus kaartje 3X5 en kaartje 15 omdraaien. Het spel duurde in het begin altijd heel lang (om te weten welk kaartje erbij hoorde), maar na veel spelen ging het alleen maar vlotter.

Mijn dochter had ook moeite met het honderdveld. Dus speelden we zeeslag. We vroegen niet of vakje D5 raak was, maar of vakje 35 raak was. En zo kreeg ze dan inzicht in het honderdveld.

Ook speelden we schaar, steen, papier. Degene die won mocht de andere een tafeloefening geven. Was die juist dan kreeg, dan kreeg je één punt, was die fout dan kreeg de ander een punt.

Als je een beetje creatief bent met spelletjes, kan je je tafels spelenderwijs en op een creatieve manier inoefenen. En het is dan ook leuk om te doen en als je die spelletjes veel speelt (dagelijks) dan blijft het uiteindelijk wel hangen, denk ik.
tuurlijk
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 28 Jul 2015 8:42


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron