Dyscalculie en het notenschrift

Hier kunt u algemene zaken lezen betreffende dyscalculie

Moderators: Sébastien, Renée

Dyscalculie en het notenschrift

Berichtdoor Renée » 10 Okt 2004 10:03

Dit artikel vond ik op het internet: helaas is de link ernaartoe niet meer goed en kan ik het ook niet meer elders vinden.

De invloed van dyscalculie bij het aanleren van het muzikale notenschrift (fragment)

Steeds meer onderzoeken naar leerstoornissen wijzen op de rol van automatiseringsproblemen in het leren van willekeurige afspraken. Zoals bij lezen de automatisering van de koppeling tussen tekens en klanken en bij rekenen het snel kunnen omgaan met de betekenis van symbolen. De afspraak dat een + optellen betekent, dat hebben we met elkaar afgesproken, geleerd, onthouden en nu weten we niet beter: het is geautomatiseerd. Geautomatiseerd betekent: snel en zonder dat het proces verstoord kan worden uit het lange termijn geheugen opdiepen. Ook als we even niet opletten of zenuwachtig zijn weten we nog steeds dat een + optellen betekent. We hoeven er niet meer echt bij na te denken, waardoor we onze aandacht kunnen besteden aan andere zaken, zoals bij lezen en rekenen het begrijpen en het inzicht. Bij uitleg over automatisering wordt altijd de vergelijking gemaakt met autorijden. In het begin heeft iemand er alle aandacht bij nodig. Wanneer na oefening het proces is geautomatiseerd kan iemand bij het autorijden zijn aandacht besteden aan tal van andere zaken. Bij kinderen (en volwassenen) met dyslexie of dyscalculie voltrekt dit proces van automatisering zich veel langzamer of bijna niet. Bij hen gaat de uitvoering van de basisvaardigheden veel langzamer en het kost ook veel meer energie. Verlengde tijd of vermindering van opgaven is voor hen dus geen luxe, maar een eerlijk antwoord op de handicap.
(...)
Zou dit probleem zich dan ook voordoen bij kinderen met dyscalculie bij het aanleren van het notenschrift, vroegen Jaarsma en Ruijssenaars zich af. Want bij het aanleren van het notenschrift komen er ook onwillekeurige afspraken van rekenkundige principes om de hoek kijken en is er sprake van een verborgen rekensysteem. Dus niet alleen afspraken over de naam van de noten (probleem voor leerlingen met dyslexie), maar ook afspraken over lengte van noten (maten en tellen). Bijvoorbeeld:

- hoeveel tellen passen in een maat?
- hoeveel tellen passen er nog in een maat als deze al half gevuld is?
- hoe is de verhouding tussen notenwaarden en een maatsoort?

Om deze onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden werd een speciaal individueel leerprogramma >notenwaarden= ontwikkeld dat de negen kinderen van de onderzoeksgroep gedurende vijf bijeenkomsten van drie kwartier (één bijeenkomst per week) werd aangeboden. Daarbij werden hun oplossingsprocessen geobserveerd, werd de tijd geregistreerd die nodig was om een opdracht te maken en werd een analyse gemaakt van de fouten die ze maakten.

Het klopte
De veronderstelling, dat kinderen met dyscalculie vanwege hun automatiseringsproblemen meer moeite hadden met het aanleren van de rekenprincipes in de muzieknotatie, klopte. Het bleek dat ze (net als bij dyslexie) wel leerwinst boekten bij het aanleren van het notenschrift, dus wel vooruit gingen, maar minder snel dan de kinderen zonder dyscalculie. Gevonden werd dat kinderen met dyscalculie:

- meer tijd nodig hadden
- tweemaal zoveel fouten maakten
- eenvoudiger oplossingsstrategieën toepasten dan de kinderen zonder dyscalculie, wanneer ze zelf korte muziekstukjes moesten samenstellen

Waardoor je kunt opmerken dat kinderen met dyscalculie, evenals de kinderen met dyslexie, meer tijd en oefening, maar mogelijk ook een andere aanpak nodig hebben voor het aanleren van het muzieksysteem dan we doorgaans in het muziekonderwijs aanbieden.

(Uit: "De invloed van dyscalculie bij het aanleren van het muzikale notenschrift". Het complete artikel kunt u vinden in Balans Belang 75, pp. 17-19)
Laatst gewijzigd door Renée op 06 Mei 2005 13:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Renée » 10 Okt 2004 10:07

Nog een stukje over rekenen en het notenschrift, vanuit een andere hoek belicht:
http://home.wanadoo.nl/inca0/as/visueel.htm

Daarentegen als ik het voorbeeld muziek neem: dit is een puur auditief gebeuren. Je kunt het visualiseren met noten, maar dat is niet nodig. Het is namelijk direct te kopieren uit het auditief geheugen en direct te gebruiken. Er hoeft niets omgerekend te worden (of het moet zijn vanuit het auditieve naar het fysieke, als je een instrument wilt spelen). Hierdoor onthoud ik muziek ook vrij precies.
Als ik vanaf notenschrift wil spelen, moet dat er wel omgerekend worden. Dit gaat bij mij dan ook moeizaam, en kost tijd
Meestal gebeurt dat als volgt: ik zet het van visueel (noten) om naar fysiek (welke toets op de piano moet ik indrukken) daardoor hoor ik het, en kan ik het makkelijk in mijn auditieve geheugen plaatsen. Daarna gebruik ik beide methoden naast elkaar: van visueel naar fysiek (kwestie van associeren, meer dan van echt notenlezen: op die plaats moest ik ongeveer dat doen.... ) en ik hoor wat er moet komen, en dat kan ik dan spelen.


Hetzelfde werkt het ook bij overhoringen op de middelbare school. Bijvoorbeeld bij geschiedenis kon ik me vaak nog letterlijk herinneren wat de docent in een bepaalde les had gezegd, en zo het antwoord opschrijven.
Tekst is meer een auditieve aanbieding dan een visuele, maar het voordeel is dat het een beetje van beide is: je kunt tekst heel visueel maken d.m.v pijltjes, lijnen, schema's etc. Langere teksten vooral (bij mij) heel auditief worden opgeslagen. Ik hoor dan in mijn gedachten een stem de tekst voorlezen.
Losse woordjes zijn vooral visueel. Ik kan daarom nu nog steeds herinneren op welke plaats (linksboven, of rechts van het midden bijvoorbeeld) een bepaald woord stond in mijn boek voor Frans.

Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Annemieke » 23 Nov 2004 16:47

Ik heb het altijd bijzonder gevonden dat ik slecht was in notenschrift (en bijvoorbeeld het onthouden van de naamvallen bij Duits: ook een 'onlogische afspraak') maar na dit gelezen te hebben is het best heel logisch: automatiseren!

Groeten,
Annemieke
Annemieke
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 12 Nov 2004 12:28
Woonplaats: Hilversum

Notenschrift

Berichtdoor trude » 03 Mei 2005 15:04

Hallo,

Werkelijk, ik spring momenteel bijna een gat in de lucht....na het lezen van een stuk over dyscalculie en notenschrift op de website.
Ik heb in een eerder bericht over mijn rekentalent (maar niet heus) gesproken. Toen ik 7 was, mocht ik muziekles. Eerst algemeen, later werd het de piano. Een geweldig mooi instrument, maar ik was erg traag in het noten lezen!!! Na drie jaar had ik een andere docent die tot de geweldige conclusie kwam dat ik thuis maar voorzichtig moest oefenen met noten lezen. In de les werd er eindeloos door mij muziekstukjes bedacht en gespeeld. Improvisatie maakte mijn lessen weer aangenaam!

Vriendelijke groet,

Trude
trude
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 03 Mei 2005 14:24

Berichtdoor Renée » 04 Mei 2005 10:10

Improvisatie maakte mijn lessen weer aangenaam!


Sommige docenten hebben het wel.....anderen niet.
Leuk dat ze jou op deze manier zo gestimuleerd heeft om toch verder te gaan. Kun je nu wel noten lezen trouwens?

Bij onze zoon die zo van muziek houdt is dat anders gegaan helaas. De piano juf maakte er toestand van, dus zijn we ermee gestopt.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Sébastien » 04 Mei 2005 22:16

Hoewel wiskunde wèl mijn ding is, is het mij ook nooit gelukt om noten te leren lezen...
Op school heb ik de nodige jaren muziek gehad...maar als ik dan wat dingetjes moest uitvogelen dan deed ik dat gewoon noot voor noot. Ik wist waar ik de "g" kon vinden, en de rest kon ik dan wel afleiden :)
Maar er werd bij mij ook niet gehamerd om die noten te kennen, en het interesseerde mij ook niet heel veel, dus dat kan er ook mee te maken hebben dat ik de noten nooit geleerd heb.

Ik ben trouwens wel benieuwd op welk soort dyscalculici dat artikel gebaseerd is; ik bedoel welk subtype lukte het niet om die noten te leren of moeizaam te leren, want ik kan me voorstellen dat niet elk subtype er last van heeft:
Er zijn 4 verschijningsvormen van dyscalculie:
1) semantische geheugendyscalculie (lange termijngeheugen)
2) procedurele dyscalculie (korte termijngeheugen)
3) visiospatiële dyscalculie
4) getalkennisdyscalculie
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Renée » 06 Mei 2005 13:28

Volgens mij heb jij ook wel een beetje dyscalulie dan, Sébastien :p


Degenen die er het meeste last van hebben denk ik zijn degenen met een slecht (kort en lang) geheugen en ordening van getallen (noten). Verder komt erbij dat je vaak met 2 handen (voeten) verschillende noten moet spelen. Ik weet niet of dat iets te maken heeft met rekenkundige vaardigheden of met oog-hand coordinatie.
Ik kom er steds meer achter hoe complex een leerprobleem kan zijn met de consequenties. Maar goed dat bijna niemand een totale dyscalculie heeft!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Sébastien » 06 Mei 2005 14:51

haha, ik denk dat ik dan eerder dysmuzieki heb :?

Enneh, ik zag net in het eerste bericht dat de link naar het artikel er niet meer is...
Hier heb ik het artikel gescand in .jpg formaat. Voor de leesbaarheid moet het ofwel uitgeprint worden op A4-formaat ofwel moet er goed ingezoomd worden. Het gaat om de bestanden artikel5a, artikel5b, artikel5c. De andere bestanden betreft andere artikelen over dyscalculie.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Sébastien » 11 Apr 2006 17:15

Hmmm, 'dysmuzieki' zoals ik gekscherend noemde bestaat ook nog :shock: , maar dan onder de naam: dysmusia.
Maar deze stoornis staat dan los van dyscalculie...

Zie bijvoorbeeld:
Ayotte, J., and I. Peretz. 2000. Dysmusia: A developmental disability for music. Society for Neuroscience 30th annual meeting. Nov. 5. New Orleans.
http://sfn.scholarone.com/itin2000/main ... &is_tech=0
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Renée » 13 Apr 2006 9:27

Eigenlijk raak je hiermee de kern van "het verhaal over dyscalculie".
Het hebben van dyscalculie KAN samengaan met een aantal andere beperkingen. Het is wel vaak zo, maar niet altijd....

Het feit dat jij niet goed bent in muziek en we je misschien wel een dysmusicus mogen noemen (gelukkig heb jij nu ook wat), heeft niets te maken met dyscalculie.
Het is oppassen om bij dyscalculie ten onrechte allerlei 'patches' aan te plakken. Dan wordt het net Windows :lol:......een gatenkaas.
Ook is het natuurlijk zo dat je met dyscalculie, los daarvan, ook een dysmusicus kunt zijn.
Wel moeilijk om het goed te scheiden.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor lies » 15 Apr 2006 16:43

Het is oppassen om bij dyscalculie ten onrechte allerlei 'patches' aan te plakken

Juist Renee er zijn ook mensen die uit de maat dansen,en mensen die vals zingen en dat niet horen.Je hebt zoveel afwijkingen,dus hoeft niet altijd gekoppeld te worden aan dyscalculie (zoals Renee al zei dus).
Maar ik moet zeggen dat ik er ook ernstige problemen mee had.Zag de noten wel staan kon dat ook spelen,maar kon ze niet benoemen.
Speelde saxafoon,en dan zei de leraar we beginnen met een A.HELP waar staat die dan hahaha.Is dit ook herkenbaar?
En inderdaad zoals Trude al zei,was ik beter in improviseren en ook liedjes naspelen op gehoor.
lies
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 10 Apr 2006 22:22
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Renée » 24 Apr 2006 15:16

Ik vind improviseren een prachtige manier van muziek maken. Laat anderen maar volgens noten spelen :lol:.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Nina » 29 Mrt 2007 21:47

Goh ... dit geeft een inzicht zeg! :D
Mijn zoon speelt al 2 jaar gitaar ... en leuk ook! Hij vindt het geweldig en is ook behoorlijk muzikaal, maar nu heeft hij een boek met een cd er bij ... in de maat spelen tja, dát is dus echt een probleem voor hem!
Dan snel dan langzaam en zelfs met cd spelen en muziek dan lezen geeft veel frustratie (cd gaat te snel of te langzaam naar zijn zin :) )
Snap nu helemaal hoe het komt en zal minder hameren op: tellen!!
Ook bij zijn leraar (die trouwens een schat is en alles prachtig vindt wat mijn kind doet) zal ik het toch aankaarten!

Thnx hier voor!
Nina
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 Mrt 2007 21:34

Berichtdoor Dysmoeke » 05 Sep 2007 14:58

Volgens mij heb jij ook wel een beetje dyscalulie dan, Sébastien :p


Degenen die er het meeste last van hebben denk ik zijn degenen met een slecht (kort en lang) geheugen en ordening van getallen (noten). Verder komt erbij dat je vaak met 2 handen (voeten) verschillende noten moet spelen. Ik weet niet of dat iets te maken heeft met rekenkundige vaardigheden of met oog-hand coordinatie. Ik kom er steds meer achter hoe complex een leerprobleem kan zijn met de consequenties. Maar goed dat bijna niemand een totale dyscalculie heeft!

Ik zou het niet weten, wel wet ik dat ik op het papier veel te veel informatie krijg. je moet weten wat welke vingers wanneer en waar moeten doen, je moet lezen hoe de noten heten, je moet weten waar je gebleven bent op dat stuk papier èn je moet tellen èn je moet in het ritme spelen. ~En je moet de juiste houding van gitaar, lichaam, linkervoet, duim en vingers hebben. Daarnaast moet je dan óók nog eens je vingers wisselen. Voor mij persoonlijk zoveel dingen, dat er zaken wegvallen en ik dat niet eens merk. Heb ik mij door mijn lesje geworsteld, zegt de lieve leraar........dat ik vergeten heb mijn vingers te wisselen. Goh, daar merk ik niets van, dat bevindt zich op dat moment buiten mijn waarnemingsvermogen, omdat alles nog inspaning is, ook na 2 jaar.


Citaat:
Er zijn 4 verschijningsvormen van dyscalculie:
1) semantische geheugendyscalculie (lange termijngeheugen)
2) procedurele dyscalculie (korte termijngeheugen)
3) visiospatiële dyscalculie
4) getalkennisdyscalculie



En hoe kom je daar dan achter ?


en dan zei de leraar we beginnen met een A.HELP waar staat die dan hahaha.Is dit ook herkenbaar


Ja nou èn of !
Als ik een nieuwe les meekrijg, ga ik thuis eerst uitpluizen wat ik eigenlijk allemaal zie en worden er namen en opmerkingen bijgeschreven, zaken gemarkeerd met van die hefige stiften.
Bij veel noten moet ik met mijn vinger bijwijzen en vanuit een andere noot beginnen te "tellen", om te kunnen zeggen hoe degene heet die bedoeld wordt. Prompt erbij schrijven natuurlijk 8) Vraag me op de les naar een noot, dan moet ik die vaak eerst opzoeken en kijk ook wel eens in de verkeerde regel.



Dysmoeke
Dysmoeke
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 28 Aug 2007 23:29

Berichtdoor Tim » 27 Okt 2007 0:39

Poe, ben ik blij dat ik bij mijn (elektrische) gitaarlessen geen noten hoef te kennen, alleen de grepen bij de letters :P
Tim
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 18 Mei 2007 20:04

Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron