Nieuw geval helaas... ben er net achter

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Nieuw geval helaas... ben er net achter

Berichtdoor xcup » 03 Mei 2005 22:34

Eindelijk weet ik nu wat er schort aan me.
Ik heb al die jaren van mijn leven 200% gegeven met rekenen en cijferinzicht. Daar ben ik vandaag achter gekomen op mijn werk.

Ik moest werken en kwam in een hok te staan met alleen maar postcodes, ik had het niet meer... zweet brak me uit en ik maakte constant fouten. En zeiden dat ik sneller moest werken, maar ik snap cijfers gewoon niet, ik kan er niets mee.

En dit in contrast met mijn "eigenlijke beroep" als Programmeur! ik kan namelijk wel scripts schrijven voor websites in programmeertalen als: ASP, PHP etc.. Dat lukt me heel goed, omdat er niet zoveel cijfers gebruikt worden en meer vergelijkingen: zoals IF, THEN, ELSE etc....
Daar kan ik goed mee omgaan...

Maar zodra ik weer cijfers zie breekt t zweet me weer uit, Hoezo logica? cijfers zijn totaal niet logisch! ohh... dit is erg verwarrend allemaal. En niet leuk, want ik kom er vandaag pas achter...

Dit verklaard ook dat ik geen wiskunde op mijn diploma heb, en ik faalde bij de cito toetsen waardoor ik een LAGERE inschatting kreeg, als dat ik werkelijk kon! Ik word door mensen om mijn heen als hoog intelligent beschouwd, zelfs hoogbegaafd. Vanwege mijn kennis die ik heb, ik weet enorm veel van alles. En mijn creatieve kanten zijn ook heel erg sterk. Daarnaast pik ik alles heel snel op, talen zoals chinees en russisch zijn voor mij niet moeilijk, alles wat er te leren valt pik ik razendsnel op. Daarnaast heb ik ook een heel erg goed geheugen.

Maar helaas... deze jongen heeft dus blijkbaar Dyscalculie.

Eindelijk een reden, eindelijk een manier om aan mensen uit te leggen waarom ik bleef zitten, waarom cijfers zo pijn doen bij me. En waarom je huilde als je bleef zitten op de basisschool en al je klasgenootjes "verder" gingen.

Bedankt, voor al jullie posts hier op dit forum ik kan het eindelijk een plek geven.

Nu is nog wel mijn vraag: Is dit lang bekend? ik had er nog nooit van gehoord namelijk. Ik bedoel, als de leraren bij mij is goed hadden opgelet dan hadden ze het kunnen zien en mij erop atent kunnen maken.
Of is het pas ontdekt?

ben benieuwd.
Logic brings u from 1 to 10, Imagination takes you everywhere!
Gebruikers-avatar
xcup
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 03 Mei 2005 22:29

Berichtdoor Renée » 04 Mei 2005 9:33

Beste xcup, welkom op het forum!

Fijn dat je zoveel herkenning ziet op dit forum. Je hebt vast een zucht van verlichting gegeven :).

Onze zoon is ook supergoed in programmeer talen (lekker handig voor mij). Ik denk dat er voor dit soort zaken een andere hersenhelft gebruikt wordt, net zoals bij 'levende talen'. Ook heb ik het idee, dat als je bepaalde zaken niet goed kunt, je gaat compenseren. Je ontwikkelt dan een andere kant veel beter.
Heel handig is dat bij jou het geheugen wel goed functioneert, terwijl dat bij veel dyscalculici juist een groot probleem is.

Nu is nog wel mijn vraag: Is dit lang bekend? ik had er nog nooit van gehoord namelijk. Ik bedoel, als de leraren bij mij is goed hadden opgelet dan hadden ze het kunnen zien en mij erop atent kunnen maken.
Of is het pas ontdekt?

Al in de jaren 20 hield men zich bezig met dyscalculie. Het was dus al wel 'bekend' dat er kinderen waren met een ernstige rekenproblemen. Net zoals met dyslexie duurt het jaren voordat het ook als een 'echt' vaststaand probleem gaat zien en waar men wat mee moet doen.
Langzaam komt dat besef er ook voor dyscalculie, ook op de scholen, zonder dat men vindt dat er een probleem wordt geschapen, dat het een modediagnose is.
Ik heb goede hoop, dat er nu sneller wat gaat gebeuren. Er zijn diverse wetenschappers mee bezig.

p.s. cijfers zijn inderdaad niet logisch, ik ben het met je eens!
Cijfers zijn geen Chinees voor je in jouw geval :)
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Sébastien » 04 Mei 2005 22:05

Hoi xcup,

Nu is nog wel mijn vraag: Is dit lang bekend? ik had er nog nooit van gehoord namelijk. Ik bedoel, als de leraren bij mij is goed hadden opgelet dan hadden ze het kunnen zien en mij erop atent kunnen maken.
Of is het pas ontdekt?

Zoals Renée heeft gezegd is er begin 20e eeuw - voor zover bekend - de term dyscalculie gelanceerd. Hoewel dit artikel doet vermoeden dat dat pas het geval was vanaf 1952.

Zelfs als je leraren 'ontdekten' dat het rekenen/wiskunde niet ging zoals het moest gaan dan zullen de meesten waarschijnlijk ook nooit op het woord dyscalculie gekomen zijn. Dit maakt helaas nog geen (verplicht) deel uit van de wiskundelerarenopleiding. Ook op mijn universitaire wiskunde opleiding is het woord helemaal nooit gevallen...waarschijnlijk omdat al die mensen die daar rondlopen juist een wiskundeknobbel ('frenologie' heet dat als ik het goed heb) hebben in plaats van een wiskunde-gat hebben.

Met de paar jaar onderwijservaring op de middelbare school weet ik dat het nog steeds bedroevend is gesteld met de kennis over dyscalculie...dus het ligt niet zozeer aan de leraren, want die zijn vaak ook ontwetend :(

Maargoed, je hebt nu zelf uitgevonden wat er scheelt en dát het een naam heeft. Dat geeft vaak al een hele hoop rust.

Groeten,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Renée » 06 Mei 2005 13:15

Jaren 50 moest dat zijn natuurlijk! Ik draai cijfers om en dacht aan 1925 :oops:
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Sébastien » 06 Mei 2005 15:36

Ohw, dan heb je je toch gebaseerd op dat artikel waar Van Gelder (1952) in wordt genoemd.

Oppenheim (1886) en Brandenburg (1887) hebben de aandacht gevestigd op de incongruentie tussen 'blindheid' voor woorden en cijfers.

According to Grewel (1952), it was around the turn of the 19th century that neurologists first noted specific disorders of calculation following brain damage. Henschen (1919) carried out an early survey of the area and named the disorder acalculia (literally without calculation), although nowadays the preferred name for this type of disorder is dyscalculia (literally disordered calculation), because the deficit is rarely as total as the prefix a- would imply. Thus .....

Volgens Kleist (1934 ??) staat de getallen-blindheid op één lijn met de woordblindheid. (...). Kleist heeft getracht drie verschillende vormen van acalculie te onderscheiden, die corresponderen met verschillende localisaties in de hersenschors.

De Ajuriaguerra en Hécaen (1949) vragen zich af of acalculie en dyscalculie (waarbij niet een totaal onvermogen voor het maken van een eenvoudige berekening bestaat) geïsoleerd voor kunnen komen.

Lange (1930) ziet als grondfenomeen van acalculie de stoornis van het richtingsgevoel in de ruimte.

Krapf (1937). Rekenen is actie. Daarom vindt Krapf een constructieve rekenstoornis de zuiverste vorm van acalculie.

Naar aanleiding van ervaringen met patiënten onderscheidt Betzendahl (1954) een frontale dyscalculie van een pariëtale.


Zo, dit om maar aan te geven dat men voor 1952 ook heeft nagedacht over dyscalculie c.q. acalculie. In de serieuzere Nederlandstalige artikelen/boeken die ik gelezen heb, heb ik de vermelding hiervan zo goed als niet gevonden.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten