Dyscalculie of rekenstoornis?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Dyscalculie of rekenstoornis?

Berichtdoor Jolien Hildebrand » 26 Apr 2005 21:36

Onze dochter van 9 (groep 5) heeft al vanaf groep 3 moeite met rekenen. Wat betreft haar andere vakken zijn er geen problemen, allemaal rond rapportcijfer 8. In groep 4 draaide zij getallen nog om, moest eindeloos zoeken op een honderdvel, ziet geen "beelden" bij getallen. De automatisering ("basic rekenen") is zorgelijk. Wanneer wij sommen maken tussen 0 en 5 (hoeveel is 2 +3, 1+4, 0+3) moet zij dit eenmalig op haar vingers uitrekenen, dan lijkt het "geautomatiseerd" maar de volgende dag begint al het genoemde weer van voren af aan. Dit terwijl ze met het onthouden van woorden, liedjes e.d. absoluut geen problemen ondervindt. Zij heeft net als een analfabeet truukjes geleerd om de antwoorden te ontwijken, gooit haar humor in de strijd, alles om het antwoord op rekenvragen uit te stellen. Bijlessen van een RT mochten niet baten, deze leken teveel op de lesstof die zij niet kan volgen. De leerkracht heeft besloten haar te laten testen door het ABC. Graag vernamen wij uw ervaringen, oplossingen en invalshoek zodat wij voorbereid zijn op de uitslag en oplossing van het ABC. Tot slot vermelden wij dat zij van 0-5 jaar te maken heeft gehad met een heupluxatie en nooit gekropen heeft. Het is ons ter ore gekomen dat het niet kruipen van een kind gevolgen kan hebben voor de ontwikkeling van de rechterhersenhelft. Wij vragen ons af of iemans hier ervaringen mee heeft.

vriendelijk dank alvast voor uw reactie,

Jolien Hildebrand
Aart Knottnerus
Jolien Hildebrand
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 26 Apr 2005 21:34
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Sébastien » 27 Apr 2005 1:20

Dag Jolien Hildebrand & Aart Knottnerus,

Dyscalculie of rekenstoornis?

Kijk op de volgende site voor de relatie tussen 'dyscalculie' en 'rekenstoornis'.
http://www.dyscalculie.org/forum/viewto ... ?p=542#542

Aan de hand van dit verhaal lijkt mij dat er sprake is van getalkennisdyscalculie: dat is één van de verschijningsvormen van dyscalculie. Bij de omschrijving staat o.a.: Die een honderdtal-, tiental-eenheid niet kunnen opsplitsen in honderdtal-,tientaleenheden. Nog elementairder is het natuurlijk om het 5-tal te kunnen splitsen, waar hier dan sprake van zal zijn.

Gelukkig kan jullie dochter met een stukje humor een 'positieve' draai geven aan het gebeuren, maar het is goed om er snel bij te zijn, zodat er niet teveel emotionele problemen gaan ontstaan. Dus het lijkt me een goede keus van de leerkracht om jullie door te verwijzen naar het ABC.

Ik heb onlangs een 'testbatterij' onder ogen gezien onder de naam TEDI-MATH. Dit is geen test om uitsluitsel te geven of uw dochter dyscalculie heeft, maar hiermee kun je systematisch alle deel-vaardigheden van kleuterleeftijd tot groep 5 in kaart brengen: wat kan ze wel en wat niet. Het lijkt me dat een RT'er daarna gericht aan het werk kan gaan. Een beetje lukraak te werk gaan is nl. voor iemand met hardnekkige rekenproblemen verre van wenselijk.

Over het verband tussen het niet-kruipen en de rechterhersenhelft, durf ik niet veel te zeggen. Maar ik zal kijken of ik nog iets kan achterhalen wat betreft de rechterhersenhelft...in hoeverre en welke invloed dat heeft bij rekenstoornissen.

Groeten,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Sébastien » 27 Apr 2005 20:34

Ik heb even een paar bronnen nageslagen over de functies van zowel de linker als de rechterhersenhelft. Kijk maar of jullie er iets mee kunnen...
Afbeelding


Zover ik het begrijp moet onderstaande tabel meer als groffe schets beschouwd worden.
Afbeelding

Bron: Boek -> "Leerstoornissen" van Prof. dr. J.J. Dumont
----------------------------------------------------------------------------------
Prof. Dr. Evert Thiery (Neuropsychiater) vertelt het volgende:

Om goed te leren rekenen is het belangrijk te beschikken over een goed stel hersenen, waarbinnen een goed netwerk, een rekennetwerk aanwezig is.

Temporaalkwab
Hier ontstaat het rekeninzicht, het inzicht in symbolen als cijfers en bewerkingstekens.

Parietaalkwab
Hier ontstaat het inzicht in de bewerking en ook de rekenstok.

Frontaalkwab
Hier groeit de mogelijkheid om de rekenbewerkingen door te voeren, het algoritmisch denken.

Zone van de metacognitie
Daar beseffen we dat we aan het rekenen zijn.
Daar beseffen we dat we een wezen zijn dat kan rekenen.


Al deze structuren zijn in duplicaat aanwezig: linkerhemisfeer, rechterhemisfeer

Linkerhemisfeer
Hier werken de rekenstructuren meer taalkundig om inzichten te verwerven rond betekenis rond het rekenproces.

Rechterhemisfeer
Hier verkrijgt men voornamelijk ruimtelijk inzicht, structureel inzicht zoals we dat nodig hebben bij het delen.

We hebben niet alleen structuren die in duplicaat aanwezig zijn, we hebben ook diepere structuren die het mogelijk maken om heel dit proces te automatiseren, om een vlot rekenend iemand te kunnen worden.
Kortom we hebben een heel netwerk nodig, waar verschillende structuren om verschillende aspecten van het rekenen mogelijk te maken.
Vallen één van deze structuren weg, dan komen we tot een rekenstoornis of een dyscalculie. En die kan dan verschillende types hebben naar gelang één of meer van de componenten uitgevallen zijn.


Bron: Videoband: Opgroeien met dyscalculie
------------------------------------------------------------------------

Tot zover,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Renée » 27 Apr 2005 21:01

Beste Jolien en Aart, welkom op het forum!

Sébastien heeft al een uitgebreid antwoord gegeven waar veel informatie instaat.

Onze zoon heeft een heupdysplasie gehad, en een tijd een spreidbroek aangehad. ook hij heeft niet gekropen. Bij onze jongste dochter is de dysplasie eerder ontdekt en behandeld. Zij is juist erg goed in rekenen. Zij heeft wel 'getijgerd'.
Hieronder staan een aantal redenen waarom kruipen belangrijk is. De belangrijkste heb ik dikgedrukt. Ik weet niet dat er al wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar de relatie tussen kruipen (of een andere motorische ontwikkeling), of liever gezegd niet kruipen, en rekenen. Erg interessant!

Waarom is kruipen belangrijk?

- Voor de verdere ontwikkeling van het evenwicht. Voor het eerst komt het kind van de grond af en dit prikkelt de evenwichtsorganen, die op hun beurt de hersenen stimuleren.
- Voor de emotionele ontwikkeling: meer bewegingsvrijheid geeft meer ‘eigen’ zeggenschap! Het lichaamsbesef neemt toe, maar ook het zelfvertrouwen.
- De samenwerking tussen het linker en het rechterlichaamsdeel, stimuleert ook de samenwerking tussen de linker en de rechter hersenhelft.
- Bij kruipen roteert de wervelkolom op alle niveaus, waardoor het evenwichtsgevoel zich steeds beter ontwikkelt.
- Kruipen is van belang voor de cognitieve ontwikkeling.
Al kruipend ervaart een baby wat het is om onder de tafel te zitten, achter de bank te kruipen, over een kussen te gaan et cetera. Dit bevordert de taalontwikkeling.
Kinderen leren door doen en ervaren. Al deze begrippen prent een kind zich in, omdat het gevoeld heeft wat het betekent om in/uit, links/rechts, achter/voor het bed te kruipen.

- De spieren worden in deze fase geoefend. Ze moeten samenwerken, ook over verschillende terreinen.
Zo worden ze sterker en veelzijdiger.
- Kruipen ontwikkelt de stabiliteit van de schoudergordel en van het bekken; heel belangrijk voor het latere lopen.
- De oog-handcoördinatie wordt bij het kruipen ook weer gestimuleerd, evenals de opricht- en steunreacties.
- Ook stimuleert kruipen de ruimtelijke oriëntatie; het ontdekken van ‘ruimte’.
- De baby werkt aan zijn conditie; kruipen vraagt veel energie!

bron: http://www.kp-opleidingen.nl/controller ... rieId/479/
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Liz » 30 Apr 2005 22:16

Ook ik heb heupdysplasie gehad en een spreidbroek aangehad als baby. Erg interessant om te lezen dat er een verband bestaat met dyscalculie. Die link had ik zelf nooit gelegd!
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Berichtdoor Jolien Hildebrand » 03 Mei 2005 19:13

Liz schreef:Ook ik heb heupdysplasie gehad en een spreidbroek aangehad als baby. Erg interessant om te lezen dat er een verband bestaat met dyscalculie. Die link had ik zelf nooit gelegd!


Heb je ook dyscalculie verschijnselen?
Overigens zeer interessante informatie allemaal. Heel leerzaam om te lezen wat het kruipen allemaal kan doen. Ik ken trouwens wel het voorbeeld van een fysiotherapeut die met kleuters weer gaat 'kruipen', veelal is een gedragsstoornis de reden van deze uitzonderlijke therapie. Ik heb over het onderwerp nog niet met de leerkracht kunnen praten (vakantie) maar wil het zo snel mogelijk aansnijden. Bijkomstigheid is dat mijn jongste dochter een zogenaamde "bilschuiver" is, heeft ook niet gekropen en is nu ruim 1,5 jaar en loopt of staat nog niet. Zij is onder behandeling van een fysiotherapeut, ik zal het onderwerp dyscalculie en niet kruipen ook eens bij hem deponeren anders vrees ik het ergste voor onze jongste dochter :-)

groet

Jolien
Jolien Hildebrand
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 26 Apr 2005 21:34
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Liz » 03 Mei 2005 19:23

Hallo Jolien,

Ja ik heb zelf dyscalculie, ik ben vorig jaar getest.
Hoewel ik dus in het gips zat heb ik wel veel getijgerd. Mijn moeder zegt dat ik niet te stoppen was (met gips en al door de kamer en onder tafels e.d. door :wink: )
Verder vind ik het moeilijk om dit nieuwe gegeven te plaatsen. Het is nieuw voor me dat er een verband bestaat maar hoe ik dat moet linken aan mijn dyscalculie weet ik nog niet. Ik blijf deze discussie daarom zeker volgen.
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten