zorgprogramma's dyscalculie???

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Berichtdoor Sébastien » 24 Apr 2005 21:49

Nog een plekje waar je een paar testen kunt aanschaffen...

http://is41.introweb.nl/cgi-bin/cito.storefront -> kies in het menu "Vakken" en vervolgens "Rekenen".
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Promotie-onderzoek 'prestaties van rekenzwakke kinderen'

Berichtdoor Sita » 25 Apr 2005 9:02

Ik wil jullie attent maken op een promotie-onderzoek, maar omdat ik niet goed weet waar op het forum dat het beste kan, doe ik het maar even hier.

Uit de Stentor van 19 april 2005:
Radboud Universiteit Nijmegen
Pedagoog Timmermans
Promotie onderzoek naar de prestaties van rekenzwakke kinderen

Conclusie (volgens de krant): Timmermans ontdekte (was toch al bekend??) dat rekenzwakke kinderen meestal niet vanzelf de handigste oplossing voor een som bedenken en als ze dat wel doen, hebben ze geen idee waarom ze voor die oplossing hebben gekozen. Rekenzwakke kinderen raken verstrikt in de hoeveelheid mogelijkheden waarmee een rekenvraagstuk kan worden opgelost. Zij hebben baat bij hernieuwde aandacht voor het traditionele rekenonderwijs. Meisjes rekenen uit zichzelf beter dan jongens. Dat ze er over het algemeen slechter in zijn (de meisjes) is volgens Timmermans een kwestie van gebrek aan zelfvertrouwen.

Misschien iets voor jou Sébastien, om dit onderzoek te lezen? Misschien staan elders in dat onderzoek nog wel zaken die nieuw voor je zijn. Hoe graag ik ook zou willen, meestal haal ik niet de belangrijke informatie uit teksten over rekenen (zeker niet als het geillustreerd is met rekenvoorbeelden). Zo gaat het me ook met het boek van Ruijssenaars, Luit en Van Lieshout.

Sita
dochter 16 jr (4 VMBO, dyscalculie?) en dochter 18 jr (Ath. 6 op zak)
Gebruikers-avatar
Sita
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 06 Feb 2005 21:45
Woonplaats: Overijssel

Berichtdoor Sébastien » 25 Apr 2005 20:44

Ja dat promotie onderzoek was laatst in het nieuws, zowel op de nos als rtl. Ik had de bron van het rtlnieuws al hier gezet.

Hmmm, ik zie net dat een dag of 10 daarvoor al een bericht in de krant (De Telegraaf) stond. Ik zie nu pas dat het over hetzelfde onderzoek gaat, terwijl ik het er zelf op heb gezet! :oops: :oops: :oops:
http://www.dyscalculie.org/forum/viewto ... ?p=570#570

Zoals jij opmerkte "was toch al bekend??", had ik hetzelfde idee. Dat had ik tevens al geschreven onder dat krantenartikel, dus daar zijn we het over eens :D

Als ik het promotie-onderzoek een keer onder ogen krijg zal ik het zeker lezen...maar er is helaas zoveel te lezen. Hoe meer ik weet hoe meer ik ontdek...whaaa.

Als ik je goed begrijp dan vind je het boek van Ruijssenaars niet erg toegankelijk voor de 'leek'? Het is denk ik ook een boek dat vooral gericht is op academici en professionals die te maken krijgen met kinderen/personen met dyscalculie. Het is een boek met zowel wiskundige termen als termen uit de psychologie. Als je in één van beiden (of allebei) niet geheel thuis bent dan leest het boek inderdaad niet lekker weg. Ik heb zelf het voordeel dat ik een paar jaar wiskunde heb gestudeerd en ook 1 psychologie vak heb gevolgd. Maar desalnietemin moet ik me soms erg inspannen bij de psychologische invalshoek.
Wat ook scheelt is dat ik me voor dit boek behoorlijk had ingewerkt in andere litteratuur die soms ook niet erg leesbaar waren. Zodoende begrijp ik er beetje bij beetje steeds meer van.
Laatst gewijzigd door Sébastien op 25 Apr 2005 20:53, in totaal 5 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Sébastien » 11 Mei 2005 23:01

Het boekje "Allemaal op een rijtje" noemt een test voor kinderen vanaf groep 1 t/m groep 5, genaamd TEDI-MATH.
Afbeelding
Ik heb net de handleiding doorgenomen, en ik ben er zeer enthousiast over.
Het is een test die er voor zorgt dat je precies in kaart brengt wat het kind wel kan en wat niet. Deze test moet individueel afgenomen worden en duurt ongeveer een uur; nakijken een kwartier.
Deze test is niet bedoeld (omwille van het format en de af te nemen tijd) om vast te stellen dat een kind vergeleken met de klas (ver) onderpresteert in rekenen en prenumerische kennis: daar heb je andere tests voor nodig. Maar verdenk je een kind er van dat er problemen zijn, waarbij je ze gericht wilt oplossen dan is TEDI-MATH echt heel erg goed als je het mij vraagt.
De normering is (zoals ik die onder ogen heb gekregen) vooralsnog alleen voor Vlaanderen vastgesteld, maar ik denk dat je met die normering ook in Nederland goed mee uit de voeten kunt, al kun je er wetenschappelijk gezien (nog) NIETS mee.

Het schijnt sinds kort op de markt te zijn, maar de website van de uitgever geeft niet echt thuis.
Ik heb begrepen dat binnenkort de test op http://www.harcourt.nl/ verkrijgbaar zal zijn.
De Franse versie kost € 358,57 dus ik neem aan dat de Nederlandstalige versie ook iets van die prijs zal hebben.


PS. Lees ook dit artikel hierover met Prof. Desoete aan het woord.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Sébastien » 01 Aug 2006 21:43

Tedi-Math is volgens onderstaande link nu ook geschikt voor in Nederland. Het kost wel €352,65.
In het .pdf bestand staat dat het vanaf groep 2 geschikt is, maar in mijn eigen handleiding staat groep 1, dus dat zal wellicht een foutje zijn op hun site.

http://www.harcourt.nl/
-> Onderwijs
-> Product tips!
-> Tedi-Math - Dyscalculie Test
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Vorige

Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron