heb ik discalculie?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

heb ik discalculie?

Berichtdoor Mirdita » 08 Apr 2005 13:49

Hallo allemaal!

Ik las pas iets over discalculie en toen dacht ik: goh, sommige dingen komen me wel bekend voor!

Ik heb VWO gedaan, en ik was overal eigenlijk wel redelijk goed in, behalve in wiskunde en het rekengedeelte bij natuurkunde / scheikunde.
Ik heb ook een tijdje grieks en latijn gevolgd, maar toen we met de grammatica begonnen kon ik het niet meer volgen. Ik kon die rijtjes maar niet in mijn hoofd krijgen.
Ik ben sowieso niet goed in 'stampen'.
Gelukkig had ik voor mijn wiskunde examen net een voldoende, dus toch nog geslaagd.
Ook autorijden vond ik lastig, vooral met de volgorde van dingen had ik moeite.
Dat heb ik bijvoorbeeld ook met boodschappen doen, ik ben geneigd om bovenaan mijn lijstje te beginnen, ook al moet ik dan eerst helemaal naar achter lopen voor de koekjes, vervolgens weer helemaal naar voren voor het brood, dan weer naar achter voor de groente... Maar anders vergeet ik geheid wat.
Iik kan ook geen twee boodschappen tegelijk horen, want dan hoor ik alleen het eerste of ik mis ze allebei.
Verder kan ik alleen klokkijken op een gewone klok met wijzers, van die cijfers kan ik echt niks maken.

Maar ja, ik heb ook de diagnose adhd-nos op mijn naam staan, dus daar kan het ook aan liggen.

Wat denken jullie heb ik het nou of niet?

En wat is het voordeel ervan als je je laat testen?

Hoevel kost het?

Ik weet niet of ik nog behoefte heb aan een extra diagnose.. :(

Groetjes, mirdita.
Mirdita
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 08 Apr 2005 13:42

Berichtdoor Sébastien » 08 Apr 2005 15:37

Hoi Mirdita,

Ik ben sowieso niet goed in 'stampen'.
Ook autorijden vond ik lastig, vooral met de volgorde van dingen had ik moeite. Dat heb ik bijvoorbeeld ook met boodschappen doen, ik ben geneigd om bovenaan mijn lijstje te beginnen, ook al moet ik dan eerst helemaal naar achter lopen voor de koekjes, vervolgens weer helemaal naar voren voor het brood, dan weer naar achter voor de groente... Maar anders vergeet ik geheid wat.

Waar ik hierbij moet denken is dat jij mogelijk procedurele dyscalculie hebt. Dat wil zeggen dat je slecht bent in het volgen van procedures, logische stapjes om tot een antwoord te komen. Dit heeft te maken met het korte termijngeheugen.
Laat me raden? Je hebt waarschijnlijk wiskunde A gekozen om de ingewikkelde en soms lange formules van wiskunde B te vermijden?

Volgens Prof. dr. Desoete bestaan er grofweg 4 verschijningsvormen van dyscalculie:
1) semantische geheugendyscalculie (lange termijngeheugen)
2) procedurele dyscalculie (korte termijngeheugen)
3) visiospatiële dyscalculie
4) getalkennisdyscalculie


Om zeker te weten of je dit heb zul je natuurlijk een echte test bij een psycholoog moeten doen. Maar nu weet je een beetje meer waar je het in kunt zoeken.

Maar ja, ik heb ook de diagnose adhd-nos op mijn naam staan, dus daar kan het ook aan liggen.

Volgens mijn informatie kan dyscalculie en ADHD heel goed samengaan. Namelijk: 26% heeft dyscalculie met ADHD.

En wat is het voordeel ervan als je je laat testen?

Mij lijkt het voordeel dat je zekerheid hebt over het feit of je dyscalculie hebt of niet. Het kan je een soort 'rust' geven.
Maar ik weet dat andere mensen niet op nóg een 'stempel' zitten te wachten. Ik zie het meer als een voordeel als je het weet, want dan kun je zelf beslissen of je het tegen iemand zegt als het je uitkomt.

Je laten testen schijnt niet goedkoop te zijn, dus je moet zelf een afweging maken of de kosten opwegen tegen de kennis die je daarna over jezelf hebt.

Groetjes,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Mirdita » 08 Apr 2005 16:22

Sébastien schreef:Hoi Mirdita,

Laat me raden? Je hebt waarschijnlijk wiskunde A gekozen om de ingewikkelde en soms lange formules van wiskunde B te vermijden?


Ehm...neej.
Ik had wiskunde B1, dat zat nou eenmaal in mijn profiel.
Maar het was een hel, echt.
De voorbeeldsom snapte ik na veel denken en peinzen wel, maar als ik dan zlef een som moest maken dan was die net weer iets anders.. :cry:
Mirdita
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 08 Apr 2005 13:42

Berichtdoor Sébastien » 08 Apr 2005 16:38

Ik had wiskunde B1, dat zat nou eenmaal in mijn profiel.
Maar het was een hel, echt.


Ohw, naja dan ben jij één van de weinige denk ik die wiskunde B heeft aangedurft met die moeite die jij ermee hebt. Veel mensen veranderen juist om die reden van profiel.
Nu snap je vast ook wel waarom juist die wiskunde een 'hel' voor je was. :?
Maar uiteindelijk was het voor het goeie doel: je hebt bereikt wat je wilde, al ging het gepaard met vast veel ploeteren en stress.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Mirdita » 08 Apr 2005 18:21

ik ben nogal een doorzetter

niet dat jullie dat niet zijn trouwens

maar ik wilde het perse afmaken

bovendien wilde ik toen nog geneeskunde gaan doen, en dan had je NG of NT nodig als profiel.. :(
Mirdita
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 08 Apr 2005 13:42

Berichtdoor Renée » 09 Apr 2005 9:16

Hallo Mirdita, welkom op het forum.

Wat een geweldige doorzetter ben je! En ook nog met een voldoende geslaagd, super!

Sébastien heeft je al een uitgebreid antwoord gegeven, waar je vast wel wat mee kan!

Wat betreft je boodschappenlijstje......is het wat om je boodschappen in groepen die bij elkaar horen op te schrijven? Dus prei bij worteltjes en koekjes bij snoepjes? Scheelt een hoop geloop, maar aan de andere kant is dat natuurlijk wel gezond en je ziet eens wat anders!
Het is voor jou denk ik erg belangrijk dat je structuur brengt in alles wat je doet. Lukt dat een beetje bij jou?

Voor degenen die meer willen lezen over adhd-nos:
adhd-nos
Er is weinig in het nederlands over geschreven zag ik.

Ik begrijp dat je uiteindelijk geen geneeskunde bent gaan studeren. Wat ben je gaan doen?
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron