Fred Goffree: Rekenen met didactiek of didactiek met rekenen?
Rekenonderwijs is een zaak van continuiteit.' Hij ziet dan ook liever dat de didactische vakken vanuit de schoolvakken gegeven worden. 'De algemene vaardigheden moeten worden gehaald uit het werkveld, in plaats van andersom.'
Wanneer studenten zwak zijn in rekenen, betekent dat niet dat ze ongeschikt zijn voor het leraarschap, zegt Huitema. 'Zelf een som uitrekenen is iets heel anders dan een som uitleggen. Sommige studenten die goed kunnen rekenen, denken dat ze dan ook automatisch een som goed uit kunnen leggen. Zo werkt dat niet.'
2 Passages uit de tekst die me erg aanspreken. Dit deed me denken aan het volgende:
Al langer valt me op dat de kinderen bij de verschillende vakken geen rijtjes meer kunnen opdreunen. Het lijkt zo ouderwets, maar is toch zo waardevol. Kinderen leren door herhaling en wat is er dan beter om dat dan ook zo te doen.
Net zoals vaak bij de tafels...alhoewel daar ook veel van de ouders gevraagd wordt
.
Ik leer mijn kinderen rijtjes (vooral met de talen in mijn geval). Daar hebben ze houvast aan merk ik en is zeer effectief. En met wat creativiteit kunnen rijtjes ook leuk worden.
Bij de 2de passage had ik een wat dubbel gevoel, aan de ene kant is het een hart onder de riem steken voor de zwakke rekenaars, aan de andere kant zou ik het niet zo leuk vinden als mijn kind onderwijs kreeg van iemand die slecht kan rekenen. Zeker niet als het goed kan rekenen, moeilijk om dan voor die kinderen de lat hoger te leggen en ze verder te brengen.
Dat brengt me bij de volgende passage uit het 2de artikel:
Basisschool - een ramp tegemoet
Het is misschien schrikken voor sommige ouders, maar de leerkracht die hooguit de Spits leest en formuleringen gebruikt als 'hun hebben' en 'hij heb', staat al jaren voor de klas. ,,Als ik op het bord het is gebeurd en het gebeurt schrijf, dan zien mijn eerstejaars het verschil niet. Ja, op de havo hebben we dat niet gehad, zeggen ze dan. En op de havo wijzen ze naar de basisschool.''
Basisscholen raken steeds verder af van hun kerntaak, vindt Beeckman. Ze zijn druk met de sponsorloop, de uitstervende Siberische tijger, Sinterklaasmutsen plakken, voorlichting over aids en het pestprotocol. ,,Dat vinden ze allemaal minstens zo belangrijk als spellen en rekenen. Maar ze klagen wel over de kwaliteit die wij afleveren. Zo is de cirkel rond.''
Precies.....de circel is rond en de redenering krom
.
Natuurlijk is de Siberische tijger ook belangrijk en de manier waarop je informatie opzoekt en weergeeft in een verslag of spreekbeurt. Minstens zo belangrijk is of het een tijger of teiger betreft.
Ik denk dat een combinatie van de basisstof goed aanleren en daarbij ook nog algemene ontwikkeling opdoen prima samen kan gaan. Er moet toch een zwaartepunt komen op de basisstof, omdat dit nu eenmaal belangrijk is.
Ik ga ervan uit dat studenten van de Pabo bezielde mensen zijn die het leuk vinden om kinderen iets te leren en ze daarin te zien groeien. De Pabo moet ook weer op haar (of is het zijn?) beurt toezien op een goede basisopleiding. Ik hoop dat dit een ramp voorkomt.