zorgprogramma's dyscalculie???

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

zorgprogramma's dyscalculie???

Berichtdoor zonjeroen » 16 Feb 2005 9:15

Ik ben student pedagogiek en doe een onderzoek naar dyscalculie, zo ben ik op deze site beland. Ik ben op zoek naar informatie over zorgprogramma's of andersoortige hulp die op een basisschool aan een kind met dyscalculie gegeven kan worden.
Hopelijk heeft u wat informatie of kent u een instelling/persoon die ik kan bereiken, zodat ik de volgende stap kan zetten in mijn onderzoek.
Groeten,
Jeroen
zonjeroen
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 15 Feb 2005 15:24
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Renée » 16 Feb 2005 12:23

Beste Jeroen,

Welkom op het forum.

Er zijn nog geen protocollen helaas net zoals bij dyslexie.
Als je op de website www.dyscalculie.org onder het kopje 'Publicaties' gaat kijken is er een en ander te vinden wat je opweg zou kunnen helpen. Sébastien Brunekreef heeft een zeer goed onderzoek gedaan. (Een verkennend onderzoek)
Op www.dyscalculie.pagina.nl staan nog veel meer links naar alles wat met dyscalculie te maken heeft.

Ik zou het leuk vinden om je onderzoek t.z.t. te lezen en mischien ook wel bij de publicaties te vermelden als je dat zou willen. Alle onderzoek is zeer welkom en zeker op het gebied dat jij wil gaan onderzoeken is nog weinig te vinden.

Ik wens je veel succes!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor zonjeroen » 02 Mrt 2005 9:13

Bedankt voor de verwijzing naar de publicatie. Het is heel verhelderend.
Waar ik nu eigenlijk naar op zoek ben en waar mijn stage op dit moment heel gelukkig mee zou zijn, is iets waarmee een eerste signalering op de school gedaan kan worden. Dus: bijvoorbeeld een lijst of een klein programma waarmee een leerkracht of ikzelf een kind kan observeren om een eerste indruk te krijgen of een kind eventueel verder onderzocht dient te worden op dyscalculie of dat het gewoon een kind is dat niet zo goed is in rekenen.
Hopelijk weet er iemand iets, waarmee de school snel aan de slag kan.
Alvast bedankt,
Jeroen

PS: kan ik hiervoor eventueel naar het Freudenthalinstituut in Utrecht bellen/mailen voor een oplossing of materiaal?
zonjeroen
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 15 Feb 2005 15:24
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Sébastien » 02 Mrt 2005 15:15

Beste Jeroen,

Het probleem bij dyscalculie is dat je niet met één test kunt uitsluiten of iemand dyscalculie heeft of niet. Een psycholoog heeft hier een heel scala aan testen voor om meerdere gebieden van het rekenkundig/wiskundig proces te analyseren.

Natuurlijk is het pas zinvol om iemand naar een psycholoog te sturen als je een groot vermoeden hebt dat er wat mis is op bepaalde rekenkundige gebieden (als we het hier over de basisschool hebben).

Voor vrij jonge kinderen bestaat er een UGT (Utrechtse Getalbegip Toets). Als ik het goed heb is deze toets bedoeld voor kinderen tussen de 4 jaar en 7 maanden en de 7 jaar en 5 maanden. Hiermee kun je bepalen hoe de voorbereidende rekenvaardigheid is ontwikkeld. Aan de hand van een normgroep kun je zien in hoeverre een kind zwak of sterk is in rekenen/wiskunde.

Voor kinderen tussen de 6 en 14 jaar heeft Prof. Brian Butterworth een test ontwikkeld. Een demo kun je hier van mijn site downloaden.
De echte test kost wel aardig wat geld. En de school moet zelf maar kijken of het was voor ze is. Kijk hier voor meer informatie.

Verder ken ik nog 2 testen van Drs. Teije de Vos. Eén test is de "Tempo Test Rekenen". Hiermee kun je zien of de rekenkundige vaardigheden van een kind voldoende geautomatiseerd zijn. Hier komen de vier bewerkingen: +,-,x,: aan bod t/m het getal 100. In dit artikel (pagina 5) wordt ook gerefereerd aan de "Tempo Test Rekenen".
Een andere test is de "DLE-test". Deze test het begrip van de reken/wiskunde stof van groep 3 t/m de brugklas. Het lijkt mij dat deze test het beste in de hogere groepen gegeven kan worden.

Een rekenprogramma dat ik zelf heel nuttig vindt is hier te downloaden. Het heeft vele instellingsmogelijkheden waardoor je zeker een idee kunt hebben of een kind snel genoeg rekent of niet (en dus of de rekenfeiten geautomatiseerd zijn).

Ik hoop dat je hier mee verder kunt,
Succes ermee,
Sébastien
Laatst gewijzigd door Sébastien op 30 Dec 2009 10:44, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Nog meer...

Berichtdoor Sébastien » 04 Mrt 2005 1:40

Dag Jeroen,

ik kan je denk ik erg blij maken met nog een aantal toetsen die ik toevallig vandaag ben tegengekomen in het boek "Rekenproblemen en dyscalculie" van Prof. dr. Wied Ruijssenaars.

Rekentoetsen met minimaal de beoordeling voorlopig aanvaardbaar:

Rekenen groep 1 en 2
- Utrechtse Getalbegrip Toets
- Ordenen (Cito)
Rekenen vanaf groep 3
- Begrippentoets (Cito) -> groep 3
- Utrechtse Getalbegrip Toets -> groep 3
- Rekenen-Wiskunde 1,2,3 (Cito) -> groep 3,4,5,6,7,8
- DLE-Test Hoofdrekenen [voorheen: Tempo Toets Rekenen] -> groep 3,4,5,6,7,8
- DLE-Test Rekenen/Wiskunde -> groep 3,4,5,6,7,8
- Drempelonderzoek -> groep 8
- Toelatingsonderzoek: leerwegonderst./praktijk (Cito) -> groep 8
- ISI-reeks, Vorm III Rekenen 1&2 -> groep8


Zelf kende ik al 3 toetsen die ik in mijn vorige berichtje vermeldde, maar dit is blijkbaar de complete lijst (t/m 2002). Meer goed materiaal zal er dus blijkbaar niet zijn, want een nieuwe test ontwikkelen die ook nog eens geodgekeurd wordt duurt jaren meestal.

Sébastien
Laatst gewijzigd door Sébastien op 16 Mrt 2005 18:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor zonjeroen » 16 Mrt 2005 10:43

Ik wil nu een observatie gaan uitvoeren bij een meisje uit groep 5, waarbij een vermoeden bestaat dat zij dyscalculie heeft. Nu heb ik een rekentest op de computer die precies de tijd bijhoudt hoe lang zij over een som doet en wat voor antwoord zij heeft gegeven.
Bovendien heb ik een aantal formulieren van de volgende website: http://users.pandora.be/clercqsje/Leerl ... steem.html die mij uiterst bruikbaar leken, omdat de automatisering hier getest wordt.
Nu vroeg ik me af: waar kan ik bij zo'n observatie het best op letten? Kan ik haar bijvoorbeeld vragen om hardop te denken, zodat ik het denkproces meekrijg en kan kijken waar het misgaat? Of zijn er misschien ook andere zaken waar ik goed op kan letten tijdens een observatie?
Ik hoop dat iemand hier iets op weet, zodat ik een goede eerste indruk kan krijgen van dit meisje.

Jeroen
zonjeroen
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 15 Feb 2005 15:24
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Renée » 16 Mrt 2005 15:12

Beste Jeroen,

Vragen om hardop te denken, of erna te vragen hoe ze de som heeft opgelost is zeker een van de mogelijkheden.

Vragen of ze blokkeert als ze met cijfers werkt. Hoe ze zich voelt tijdens het rekenen.

Ik denk wel dat het meisje nerveus zal zijn als ze getest word, dus haar op haar gemak stellen is denk ik wel een eerste vereiste. Misschien dat pre-teaching en een dropje daar ook wel bij kunnen helpen. Dan heeft ze ook een goede indruk van jou! :)

Die testen van Clercqsje kun je vast goed gebruiken. Ik denk wel dat de taal hier en daar moet worden aangepast of dat je er wat mondelinge toelichting bij geeft.

Verder kun je op de "bodylanguage" letten, verbergt ze haar vingers omdat ze die wil gebruiken tijdens het rekenen, korte concentratie-boog, afleidend gedrag vertonen, etc.

Met deze zaken krijg je een beeld van het meisje en van haar rekenkwaliteiten.

Mischien dat Sébastien nog aanvullingen heeft.

Succes....laat even weten hoe het gegaan is?
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Sébastien » 16 Mrt 2005 18:55

Ik heb verder weinig toe te voegen aan de goede tips van Renée. Als je een idee wilt hebben over de ernst zul je zowel schriftelijk als mondeling moeten toetsen.
Echter, dit geldt helemaal niet voor gestandaardiseerde toetsen. Dan moet er bij de toets duidelijk in de handleiding staan hoe de toets afgenomen dient te worden: mondeling, schriftelijk en hoeveel tijd een toets in beslag mag nemen? Als je bij dit soort toetsen een kind 'helpt' door de vraag anders (=makkelijker) te stellen, dan gaat de waarde van de toets verloren, en help je het kind juist niet bij het behalen van een hogere score!

Alleen begrijp ik dat je dat meisje wilt testen op alleen deze 4 signaleringstoetsen? Zo ja, dan kun je namelijk geen vergelijking maken met een normgroep, want deze toets bestaat als het goed is uit een stuk meer toetsen. Je weet dan niet hoever dat kind boven- of ondergemiddeld scoort. Vaak worden er op zo'n toets ook vragen gesteld die boven het niveau van het kind zitten: je zou daardoor het idee kunnen krijgen dat het kind van sommige zaken helemaal niks bakt, terwijl dat (stiekem) de bedoeling is.
Met deze 4 bladen zul je wellicht wel een aardig zicht hebben of het goed/redelijk of slecht gaat. Met dat idee kun je dan verder onderzoek verrichten.
Het is een beetje tricky om testjes uit te voeren die niet gestandaardiseerd zijn. Je kan er dan nl. niks zinnigs over zeggen. En dat is neem ik aan toch wel je bedoeling?

Denk verder ook na wat je met deze resultaten gaat doen. Bespreek je ze met de remedial teacher op school, bespreek je het met de leerkracht van dat meisje, bespreek je het met de ouders?

Sébastien

PS. Is die rekentest op de computer een ander dan ik in bovenstaande berichten heb aangegeven? Zo ja dan ben ik daar wel in geïnteresseerd.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor zonjeroen » 17 Mrt 2005 15:18

Sebastian,

Het rekenen op de computer komt van je eigen site af, dus dat ken je al.
Ik wilde de resultaten inderdaad met de remedial teacher en de leerkracht bespreken en zien op welke gebieden ze bijvoorbeeld sommen niet goed geautomatiseerd heeft, om aan de hand daarvan te bekijken of we kunnen proberen hier extra aandacht aan te schenken bij haar.
Bedankt voor de tips en mochten julli er nog meer hebben, dan hoor ik natuurlijk altijd graag.

Jeroen
zonjeroen
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 15 Feb 2005 15:24
Woonplaats: Nijmegen

Eureka!

Berichtdoor Sébastien » 22 Mrt 2005 21:21

Hoi Jeroen en anderen,

Eureka! Ik heb vandaag een boekje/brochure thuisgekregen (na het besteld te hebben) met daarin een overizcht van alle rekentests in Vlaanderen.
Dit is eindelijk een compleet én recent (2004) boekje waar ik zelf lang naar op zoek ben geweest. Deze brochure (40 blz.) geeft alle Nederlandstalige rekentests aan, waarbij niet alleen aangegeven wordt voor welk leerjaar/groep (van kleuterleefttijd tot begin middelbare school) het geschikt is, maar wat vooral interessant is, is dat er tevens een onderscheid wordt gemaakt in:
- rekenfeiten
- procedurele kennis en feiten
- getallenkennis
- semantische kennis
- visueel-ruimtelijke vaardigheden

Om alles compleet te maken is er een oordeel van elke test toegevoegd: goed of slecht. Ook het moment dat de test is ontwikkeld is erin opgenomen, zodat je ook daarin een verantwoorde keuze kunt maken.

Kortom een boekje die eigenlijk iedere RT'er zou moeten hebben voor in de school en voor eenieder die op een verantwoorde manier een kind wil testen.

Titel: Allemaal op een rijtje
ISBN: 9058730557
Prijs: €6,-
gevonden op http://users.skynet.be/vsig/ (<- daar hebben ze trouwens ook een videoband over dyscalculie. Die duurt zo'n 30 min. en kost €25,-. Hoewel het misschien aardig wat geld kost kan het wellicht voor veel mensen een blijk van herkenning geven en is het zeker een aardig begin om te laten zien op een school).

Groeten,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Renée » 23 Mrt 2005 7:57

Bedankt Sébastien!

Het lijkt wel of België verder is met herkenning van leerstoornissen en daarmee een goede begeleiding op de scholen.

Ik denk dat Nederland wel degelijk iets kan leren van de manier waarop het onderwijs georganiseerd is. Zoals bijvoorbeeld de integratie van gehandicapten in het onderwijs. En waarom winnen de Belgen vaak bij "Een tien voor taal"?.........

Ik zal een link maken bij het onderwerp 'voor leerkrachten en begeleiders' naar dit bericht. Hier kunnen ze wat van opsteken. :idea:
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor zonjeroen » 23 Mrt 2005 9:03

Sebastien,

Geweldig dat je eindelijk gevonden hebt wat je altijd al zocht. Grote moeite wordt altijd beloond :)
Moet ik me bij dat boekje zoiets voorstellen als: er staan allerlei reviews van rekentesten en er staat bij of die testen goed of minder goed zijn. Vervolgens moeten die testen nog steeds voor veel geld gekocht worden door de instelling?
De school waar ik nu stage loop, heeft namelijk geen geld voor een duur rekenprogramma om dyscalculie te signaleren. Dat is zeg maar het grootste probleem waar ik mee kamp: geen geld, wel behoefte.
Dan heeft het volgens mij ook geen zin om dat boekje aan te schaffen toch?
Jeroen
zonjeroen
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 15 Feb 2005 15:24
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Sébastien » 23 Mrt 2005 13:08

Het lijkt wel of België verder is met herkenning van leerstoornissen en daarmee een goede begeleiding op de scholen.

Tja, dat weet ik niet... maar het is goed dat ook de Vlamingen meedenken met de Nederlanders. Zij hebben immers een andere traditie qua onderwijs en zullen dus ook hun eigen invalhoeken hebben.
Maar wij hebben enkele boeken en artikelen over dyscalculie en zij hebben weer een bruchure met rekentests en een videoband...verschil moet er zijn :D

Moet ik me bij dat boekje zoiets voorstellen als: er staan allerlei reviews van rekentesten en er staat bij of die testen goed of minder goed zijn. Vervolgens moeten die testen nog steeds voor veel geld gekocht worden door de instelling?
De school waar ik nu stage loop, heeft namelijk geen geld voor een duur rekenprogramma om dyscalculie te signaleren. Dat is zeg maar het grootste probleem waar ik mee kamp: geen geld, wel behoefte.
Dan heeft het volgens mij ook geen zin om dat boekje aan te schaffen toch?

Ja ik ben me bewust van het chronisch gebrek aan geld van scholen. En ik denk dat vooral de kleinere scholen het meeste geldproblemen hebben.
Maar Jeroen, ik denk dat jouw taak voorlopig is dat je met zoveel mogelijk ideeën en goedkope alternatieven komt (zoals dat RT programma van mijn site), en ik denk dat daar ook dat boekje bij hoort.
Als je namelijk weet wat er te krijgen is qua rekentests dan ben je namelijk al halverwege.
Ik moet zeggen dat ik niet weet hoe veel geld iedere test kost. Ik denk dat de prijzen heel verschillend zullen zijn. Er zijn namelijk testen die op 1 A4-tje passen* en testen waarbij je een heel pakket moet doorlopen.
Ik weet niet hoelang jouw stageperiode nog duurt, maar misschien is het de moeite om uit te zoeken wat 'betaalbaar' is. Het gaat er om dat jij een zo'n goed mogelijk beeld kan geven wat een school kàn doen lijkt mij.

*de Tempo Toets Rekenen past bijvoorbeeld op 1 A4-tje. Het leuke is dat je binnen 5 minuten een hele klas kunt testen op het feit of sommen geautomatiseerd zijn. Op deze pagina zie je een deel van de toets. Deze toets bestaat uit 40 plus-sommen, 40 min-sommen, 40 keer-sommen, 40 deel-sommen, 40 sommen door elkaar heen. Aan de hand van de gemaakte sommen in 5 minuten (1 minuut voor elk type van 40 sommen) heb je gelijk een goed beeld.

Groeten,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Sébastien » 04 Apr 2005 21:38

Ik heb een paar testen gevonden met prijs. Nu heb je in ieder geval een idee aan wat voor bedrag je kunt denken. Dan kan een school zelf bepalen of er een bepaald budget voor vrij gemaakt kan worden.

- DLE-TEST rekenen/wiskunde, handleiding en kopieerbladen (€ 90,-)

- DLE-TEST hoofdrekenen, handleiding en kopieerbladen (€ 80,-)

Bron: http://www.eduforce.nl/

PS. ik zag nog een paar (nieuwe?) leuke testen op die site: ze staan niet in mijn boekje/brochure...
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Renée » 09 Apr 2005 9:31

Dag Jeroen,

Hoe gaat het met het testen? Ben je al wat verder gekomen met je onderzoek? We zijn natuurlijk wel razend benieuwd naar het resultaat!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Volgende

Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron