heb ik dyscalculie?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

heb ik dyscalculie?

Berichtdoor kathytjuh » 16 Mrt 2005 10:48

hallo
ik ben 17 jaar en heb soms moeite met rekenen
optellen gaat nog wel , maar aftrekken kan ik uren over doen

vooral als het bijv 365-139 is dan duurt het best lang

ik kan trouwens ook niet veel cijfers bij elkaar optellen, daar heb ik een rekenmachine voor nodig.
bijv 8.90 + 2,09 + 3,30 + 45,10 enz.

Kan iemand mij vertellen of ik dyscalculie heb?
kathytjuh
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 16 Mrt 2005 10:45

Berichtdoor zonjeroen » 16 Mrt 2005 11:46

Helaas is het niet zo gemakkelijk om te zeggen of je dyscalculie hebt. Het is namelijk niet zo, dat als je rekenen en wiskunde moeilijk vindt, je gelijk ook dyscalculie hebt.
Om hier achter te komen, kan je het beste eerst op school met je wiskundedocent gaan praten en kijken of hij iets weet van dyscalculie. Verder kan je natuurlijk zelf gaan surfen om te kijken of je veel dingen bij jezelf herkent. dyscalculie.pagina.nl geeft heel veel informatie.
Om zeker te weten of je dyscalculie hebt, zul je je moeten laten testen bij een daarvoor bevoegde psycholoog of orthopedagoog.
Hopelijk kom je wat verder.

Jeroen
zonjeroen
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 15 Feb 2005 15:24
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor kathytjuh » 16 Mrt 2005 13:02

ja, maar ik zit niet meer op school en krijg ook geen wiskunde meer

maar nu gewoon als ik dingen moet optellen of aftrekken doe ik er zo lang over, ik gebruik ook liever een rekenmachine
kathytjuh
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 16 Mrt 2005 10:45

Berichtdoor Renée » 16 Mrt 2005 15:01

Hallo Kathytjuh, welkom op het forum.

Heb je er erg veel last van dat je slecht kunt rekenen?
Omdat je niet meer op school zit wordt het rekenen ook minder vaak geoefend en kun je die vaardigheden sneller verliezen.

Schaam je er maar niet voor om een rekenmachine te gebruiken, het is tenslotte een heel goed middel om uit te rekenen wat je wilt. Dyslectici hebben zo'n soort middel niet, helaas.

Er zijn verschillende gradaties van dyscalculie en slecht kunnen rekenen. Of je inderdaad ook dyscalculie hebt is, wat Jeroen ook al aangaf, alleen maar te ontdekken met testen.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor kathytjuh » 16 Mrt 2005 16:57

dus ik moet me laten testen?

Zo'n test kan niet p internet ofzo?
Dat is wel handiger ivm mijn werk, maar het is ook fijn dat wanneer je slecht kan rekenen je misschien toch een naam hebt voor hetgeen dat je mankeert
kathytjuh
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 16 Mrt 2005 10:45

Berichtdoor Sébastien » 16 Mrt 2005 19:18

Via internet testen is haast niet mogelijk. Vaak zijn er wel wat programma'tjes waarbij je een idee kunt hebben of je goed of minder goed rekent, maar die geven geen uitsluitsel of je dyscalculie hebt.

De weinige échte testen die voor de computer beschikbaar zijn, zijn ten eerste erg prijzig (denk aan 225 euro of meer) en deze worden ook niet zomaar aan particulieren verstrekt; meestal wel aan scholen.

En je toch veel geld gaat uitgeven, dan kun je dat het beste doen bij een psycholoog, want die kan je op heel veel gebieden testen: dus daar heb je het meeste aan.

Maarja de vraag blijft altijd: wil je per se uitsluitsel, en heb je het geld er voor over, want goedkoop zal het niet zijn. :?
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron