de tafels!

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

de tafels!

Berichtdoor v.gormez » 02 Mrt 2005 13:44

Beste Renée,

In an twoord op je vraag omtrent de tafels: Neen!
Ik kan ze helemaal niet beter sinds het oefenen. Ik bots weer tegen hetzelfde muurtje als vroeger. En ik gebruik nog steeds dezelfde ezelsbruggetjes. Het zit zo: Er zijn een paar maaltefels die blijven hangen. 4x4; 6x6; 8x8. en ook die met x5 zitten redelijk goed vast. Adh van deze ankerpunten reken ik dan snel uit. Dus neem nu 6x7, dat wordt 36 + 6 = 42

Verder heb ik er ook een paar die ritmisch goed klinken en die daarom goed blijven hangen. Hier zit dus geen logica in, ze klinken gewoon goed.
3x7 is 21 is er zo eentje. Maar soms wordt ik ook gefopt door dit systeempje zo heb ik een paar jaar geleden tot mijn grote schaamte ontdekt dat 7x7 niet 47 maar 49 is. Gewoon omdat beide een gelijk ritme hebben :lol:

Gek genoeg doe ik dit ook met telefoonnrs. : ik ken zo een 50tal nummers uit het hoofd door het geluidje dat je krijgt bij het intikken op het toestel. Niet het nummer zit in mijn hoofd, wel het "liedje". (gelukkig hebben mobieltjes een geheugen)
Ik leer sinds een paar maanden piano en dit gaat eigenlijk ook zo. Ik lees wel de noten (moeilijk!) maar mijn geheugen heeft als snel door welke toets ik nodig heb.
Eigenlijk speel ik stiekem op gehoor maar de leraar heeft me nog niet door. Benieuwd hoe lang dat zal duren.

Terug naar de tafels. Mijn vader heeft een telraam opgediept omdat hij denkt dat visueel werken misschien veel duidelijk kan maken. We zien wel. Hij (zoon) is namelijk heel goed in het zich voorstellen van concrete dingen en kan ze dan heel goed natekenen. Hij neemt ahw een foto in zijn hoofd van dingen en kan ze dan heel goed natekenen.


Mijn zoontje zit nu al twee jaar bij de logopediste (remedial teacher bij jullie) voor dyslexie en zij ziet nu ook dat de dyscalculie de dyslexie aan het verdringen is. We werken gelukkig heel goed samen en dokteren nu aan een nieuwe strategie. We gaan hem nu eerst nog eens laten testen op hoogbegaafdheid (stel je voor al die leerproblemen en dan misschien hoogbegaafd!?!) om dan meer doelgricht te kunnen werken.

Ik heb ook nog een ezelsbruggetje voor het omdraaien van de cijfers: ik zeg ze gewoon in het frans, die zijn tenminste logisch.
32 : trente deux (dertig twee), voilà!

Zo, dit is zowat alles wat ik nu kan bedenken. Maar er komt zeker nog meer.

groetjes,
veronique
v.gormez
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 24 Feb 2005 14:10
Woonplaats: belgie

Berichtdoor Renée » 02 Mrt 2005 17:14

Heel leuk om te horen hoe je ezelsbruggetjes gevonden hebt om toch te doen wat je leuk vindt en zaken als telefoonnummers te onhouden.

Een gezicht vergeet ik nooit meer, maar mijn zakelijke telefoonnummer moet ik soms nog steeds nakijken. Het geheugen is een bijzonder deel van onze hersenen *S* :shock:

Wie weet helpt het telraam wel bij het onthouden van de tafels!
De Franse manier van cijfers zeggen is inderdaad veel makkelijker.
Daarbij ken je dan ook meteen de som: 60 + 10 = 70 (tenzij je de Belgische manier aanhoudt "septente" (of "nonente" bij 90) :twisted:
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Sébastien » 05 Mrt 2005 18:07

Dag Veronique,

De kans zat er dik in dat wanneer er spake is van dyscalculie het eindeloos blijven oefenen met het RT programma niet genoeg resultaat oplevert, zolang er geen gerichtere aanpak achter zit.
Middels dat programma zul je vast wel ontdekt hebben welke opgaven telkens verkeerd gaan en welke opgaven veel tijd kosten om goed op te lossen.
Stap 1 is dus het in kaart brengen van wat wel en niet goed gaat. Je gaf al aan dat "4x4; 6x6; 8x8 en de tafel van 5" redelijk goed gaan.

Ik begrijp uit je verhaal dat je wel strategieën bezit om van een bekende som een onbekende som af te leiden: "neem nu 6x7, dat wordt 36 + 6 = 42". Omdat je wel in staat bent bepaalde strategieën goed toe te passen lijkt het me zinvol om daar tijd in te investeren! Ik zal er een paar noemen, die opzich wel heel logisch zijn, maar die toch niet zo vaak gebruikt worden (ook niet door mezelf).
I Verder rekenen vanaf een bekende tafel: 7x6 = 6x6 + 1x6
II Terug rekenen vanaf een bekende tafel: 4x6 = 5x6 - 1x6
III Omwisselen van getallen: 6x8 = 8x6
IV Verdubbelen: 8x6 = 2 x (4x6) óf 8x6 = 2 x (8x3)
Het verdubbelen werkt alleen maar als minstens 1 van de 2 getallen 'even' is!

Wat verder misschien zinvol is, is het hardop uitspreken van de sommen (met de uitkomst) aangezien 'geluiden' bij jou extra ontwikkeld zijn.

Iets wat verder niet onbelangrijk is, is het isoleren. Hiermee bedoel ik dat als je alle tafels van 1 t/m 10 door elkaar oefent, dat er te weinig blijft hangen. Zorg er daarom voor dat je je per dag richt op 1 tafel, bijvoorbeeld de tafel van 3 of een andere tafel die moeizaam gaat. Net zo lang totdat die tafel je redelijk makkelijk afgaat. Begin hierbij wel bij de gemakkelijkere opgaven, dus kies niet ineens de tafel van 7 uit als dat je niet ligt! Als je bij de gemakelijkere tafels begint kun je ook gemakkelijker oefenen met de strategieën I,II,III,IV. Kies wel een strategie waar je zelf mee uit de voeten kunt, want als je ze alle vier door elkaar gaat gebruiken is dat misschien teveel gevraagd!
Via het RT programma: Sessie -> Opties... -> Somgetallen -> Eigen sommen, kun je zelf bijvoorbeeld de tafels van 3 erin zetten en dan alleen met die tafel gaan oefenen.

Verder blijkt uit onderzoek dat bepaalde vormen van het aanbieden van tafels meer of minder nut heeft bij het automatiseren:
1) 3 x 4 = . [bedoeling: geef het juiste antwoord op de plaats van de stip]

2) 3 x . = 12 [bedoeling: zelfde als hierboven]

3) 3 x 4 = 12~14 [bedoeling: er worden 2 antwoorden aangeboden, en het juiste moet worden omcirkeld]

Het blijkt dat voor het automatiseren de 2e vorm niet zinvol is, en de 3e vorm het meeste resultaat geeft.
Voor de 3e vorm moet je wel werken met een gestandaardiseerd blad, en niet zomaar wat doen. Wellicht dat het de moeite loont om op zoek te gaan naar een rekenboek o.i.d. dat deze vorm aanbiedt.

En ook deze keer, verwacht niet te snel wonderen, maar het doel hierbij is dat je door strategiegebruik sneller tot een antwoord kunt komen. Verwacht hier niet van dat je alle tafels zomaar geautomatiseerd hebt. Het doel tot sneller en preciezer te rekenen is vaak haalbaarder bij mensen met dyscalculie dan het verbeteren van het automatiseren.

Tip: maak een uitdraai van bijvoorbeeld 5 minuten alle tafelsommen door elkaar met het RT programma, want dan kun je over bijvoorbeeld een maand controleren in hoeverre er vooruitgang is. Als je dit niet doet, kun je niet meten of je vooruit bent gegaan!

Succes er weer mee,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

nieuwe piste te volgen

Berichtdoor v.gormez » 20 Jun 2005 9:32

hallo allemaal,

ga jullie even kijken bij het forum voor dyscalculie bij kinderen, want daar heb ik wat meer uitleg gegeven over de tests bij de neuropsychiater.
We zijn een nieuwe weg ingeslagen nl. die van NLD (non verbal learning disorder)

groetjes van een dolgedraaide moeder :D :shock:

veronique
v.gormez
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 24 Feb 2005 14:10
Woonplaats: belgie


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron