VRAAG
Mensen met dyslexie zijn dyslectisch en noemen we dyslectici.
Hoe zit dit voor dyscalculie?
Ik heb zelf al dyscalculici en dyscalculanten 'gehoord'.
ANTWOORD
Onze voorkeur gaat uit naar 'dyscalculici'. Aangezien deze vorm niet erg bekend is, is het waarschijnlijk nog beter om de omschrijving 'mensen/kinderen met dyscalculie' te gebruiken.
TOELICHTING
Het achtervoegsel '-ant' komt voor in onder meer 'adoptant', 'collectant' en 'debutant'. Het hecht zich voornamelijk aan woorden waarmee ook een werkwoord op '-eren' wordt gevormd. Het zelfstandig naamwoord op '-ant' heeft meestal de betekenis 'hij die de handeling uitvoert die door het werkwoord wordt uitgedrukt'. Dus: een collectant collecteert en een debutant debuteert. Dit maakt de vorm 'dyscalculant' iets minder voor de hand liggend ('iemand die dyscalculeert'?).
'Dyscalculicus' loopt in de pas met 'afaticus' en 'dyslecticus', en met woorden als 'academicus' en 'chemicus'. Het achtervoegsel '-us' drukt uit: 'hij die zich bezighoudt met X of X als eigenschap heeft'. Dat past beter: een dyscalculicus heeft de eigenschap dat hij dyscalculie heeft. Bovendien hebben woorden op '-us' de eigenschap dat er bijna altijd bijvoeglijke naamwoorden op '-isch' naast bestaan. We treffen 'dyscalculisch' inderdaad vijftien keer aan op internet.
Overigens komt 'dyscalculicus' helemaal niet voor op internet als we via Google ernaar zoeken, net zomin als 'dyscalculant'. De meervouden 'dyscalculici' en 'dyscalculanten' komen respectievelijk twee en één keer voor. Dat wijst erop dat de term voor velen onbekend en daardoor ook onduidelijk zal zijn. Daarom is 'mensen/kinderen met dyscalculie' onzes inziens de beste mogelijkheid.
--------
'Taaladvies' van het Taalunieversum is een samenwerkingsverband tussen de Nederlandse Taalunie, de Taaltelefoon en het Genootschap Onze Taal.
De conclusie lijkt mij dus:
Dyscalculie: een rekenstoornis
Dyscalculicus: iemand die dyscalculie heeft
Dyscalculici: meerdere mensen die dyscalculie hebben
Dyscalculisch: bijvoegelijk naamwoord van dyscalculicus
Aangezien wij allen op dit forum bekend zijn met de term dyscalculie lijkt het mij omslachtig om steeds te zeggen: 'mensen met dyscalculie' als je ook 'dyscalculici' kunt zeggen. Voor mensen die nog niet bekend zijn met de term dyscalculie lijkt het me inderdaad handiger om te spreken van mensen met dyscalculie.
Sébastien