is er verband tussen dyscalculie en sport

Hier kunt u algemene zaken lezen betreffende dyscalculie

Moderators: Sébastien, Renée

is er verband tussen dyscalculie en sport

Berichtdoor saranna » 24 Mei 2004 13:46

Sorry dat ik over kom als ontwetend maar sinds kort weet ik pas dat er noiets bestaat als dyscalculie.
En nu verdenk ik daar mijn 10 jarige dochter van die erg veel moeite heeft met rekenen. de meester blijft de sommen uitleggen maar daarna is ze het al weer kwijt.
Nu is ze ook heel slecht met gym en vraag ik me af of daar verband tussen zit.
Weet wel dat een remidial teacher eens een plan had voor gymoefeningen en dat ze wel eens speciale sommen kreeg, maar nooit gehoord waarom. Ik dacht altijd dat het gewoon was om haar een handje te helpen.
In andere vakken is ze goed en lezen en begrijpend lezen is ook prima.
Willen jullie je licht hier eens over laten schijnen?
Moet ik nu iets aankaarten of niet>

Warme groetjes,
Saranna
saranna
 

Berichtdoor Renée » 24 Mei 2004 15:53

Helemaal niet onwetend hoor.....:) Voor mij was het ook iets totaal nieuws.

Sommige verbanden zijn er wel maar zijn moeilijk met elkaar te rijmen en te zien.
Als er inderdaad sprake is van dyscalculie, zou er met de gymnastiek een verband kunnen bestaan met het ruimtelijk inzicht. personen met dyscalculie hebben daar vaker problemen mee.
Je kunt het zien als er spelletjes gedaan worden en zeker bij teamsporten.
Ze kunnen moeilijk overzicht houden en weten niet meer waar de bal naar toe moet, met bijvoorbeeld voetballen. En wie de tegenstander is. Het is meer een chaos voor ze.

Misschien dat ze dat op school verder uit kunnen zoeken? Is het een goed idee om nog eens een gesprek te houden met de remedial teacher.

Wel fijn dat uw dochter geen problemen heeft met taal! :)

Veel succes!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor saranna » 25 Mei 2004 9:20

Bedankt voor het antwoord, ga maar eens praten,

liefs Saranna
saranna
 

er is verband

Berichtdoor PigPen » 13 Sep 2004 14:15

Zelf heb ik dyscalculie en veel problemen met inschattingsvermogen, door balovergooien en teamspelletjes kun je dit wel trainen.
Vooral overgooien want je moet diepte inschatten, je moet inschatten wanneer je moet vangen. In het begin kreeg ik op de basisschool nogal vaak ballen tegen mijn hoofd en was ik niet zo goed in teamspelletjes, omdat ik elke keer moest nadenken waar ik moest staan in het veld etc. Ik had er hierdoor ook geen plezier in, maar door veel te trainen leerde ik beter inschatten en kan ik nu wat beter rekenen.
PigPen
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 03 Sep 2004 20:02

Berichtdoor Renée » 21 Sep 2004 13:48

Goed advies, Pigpen! Alle hulpmiddelen zijn bruikbaar.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Liz » 26 Sep 2004 19:01

Hallo Saranna, welkom!
Om even mijn visie op jouw verhaal te geven: ik heb dus ook dyscalculie en uit de test kwam dat mijn intelligentieprofiel dysharmonisch is wat inhoudt dat ik wel erg sterk ben in taal e.d. maar dat rekenvaardigheden ver beneden het gemiddelde liggen. Mede doordat de betere kant mijn gemiddelde intelligentie rechttrok, is het pas kort geleden ontdekt en alleen omdat uiteindelijk een decaan het suggereerde.
Ik kan me niet herinneren dat ik veel last heb gehad van het verlies van overzicht of het ervaren van chaos met de gym. Maar ja ik spijbelde dan ook meestal van de gymles. ;-)
Wel ben ik erg slecht in kaartlezen en heb ik een belabberd oriëntatievermogen.
Als je mijn advies wilt, ik zou zeker aan de bel trekken. Mocht je dochter geen dyscalculie hebben dan is dat uiteraard prachtig maar als ze het wel heeft en er wordt niets mee gedaan dan maakt dat veel dingen enorm moeilijk voor haar. Bij mij (en vele anderen hier) is het pas in het tweede jaar HBO ontdekt, en ik zou willen dat er eerder iets mee gedaan was. Bovendien heb je meer mogelijkheden tot remedial teaching en begeleiding, misschien ook wel tot vergoeding van testen als je het nu aanpakt.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Succes!
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Berichtdoor Annemieke » 23 Nov 2004 17:03

Naast rekenproblemen heb ik ook altijd veel problemen gehad met sport. Niet alleen met balsporten (knipperen met ogen bij het vangen doordat ik de afstand en de snelheid niet in kon schatten) maar ook met turnen. Hoe moet je je handen nu precies neerzetten voor een radslag en dan ook nog iets met je benen doen? Voor kinderen heel lastig want het is zo zichtbaar in de gymles. Oefenen helpt wel een beetje (doordat ik acht jaar op basketbal heb gezeten kon ik deze sport wel een beetje, althans met gym. Vergeleken met mijn teamgenoten kon ik na acht jaar nog steeds niet basketballen). Met turnen had oefenen bij mij echter geen enkele zin.
Een paar jaar geleden ben ik gelijk met een aantal vrienden begonnen met het leren van skieen. Het is onbegrijpelijk om te zien hoe groot het verschil nu is met wat zij al kunnen en hoe ik ski.
Ik ben zeer geinteresseeerd in informatie over de link met dyscalculie.

Groeten,
Annemieke
Annemieke
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 12 Nov 2004 12:28
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Renée » 23 Nov 2004 20:23

Ik denk dat het niet de sport op zich, maar de bewegingen en zaken als ruimtelijk inzicht zijn die sommige sporten moeilijker maakt voor Dyscalculanten (hoe vinden jullie dit nieuwe woord :)).
Natuurlijk kan het ook zo zijn dat men niet echt aanleg heeft voor sport :roll:

Op deze website vond ik wat meer over sport en dyscalculie: http://www.jufelisabeth.nl/Dyscalculie.html

Code: Alles selecteren
*    Kan moeite hebben met de motorische coördinatie.
*    Moeite met de snel veranderende richtingen in een sport als aerobics, dansen.
*    Moeite met het onthouden van de volgorde van danspassen.
*    Moeite met het onthouden van de regels van een sport.
*    Bij het kijken naar snelle sporten is het kind vaak kwijt waar het spel is.
*    Moeite met het bijhouden van de scores van een spel of met de manier waarop de score bijgehouden         moet worden.
*    Vergeet vaak wie er aan de beurt is bij een spel.
*    Heeft geen vermogen om strategisch te plannen bij een spel als dammen en schaken.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Annette » 06 Dec 2004 18:09

Ik heb nooit moeite gehad met balsporten ondanks dat ik dyscalculie heb. Wel heb ik erg veel moeite met sporten waarbij ritme nodig is of pasjes, zoals dansen, aerobics, vechtsporten (ik heb Aikido gedaan), etc. Ik kan ze nooit onthouden en ga altijd de mist in met het ritme, ook met muziek trouwens.
Annette
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 06 Dec 2004 17:37
Woonplaats: Kampen/ Nijmegen

Berichtdoor Katrien » 06 Dec 2004 22:06

Altijd graag gesport...nooit moeite mee gehad (alleen met het verliezen :oops: :D )

Het is wel zo dat mijn ruimtelijk inzicht soms overhoop ligt; orieenteren kan ik slecht en laat me geen kaart lezen...

Met tekeninglezen op het werk gaat het wel alleen moet ik daar goed op trainen....

Greetz, Katrien
Gebruikers-avatar
Katrien
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 06 Dec 2004 21:20
Woonplaats: Essen

Denk ook eens aan: Dyspraxie, NLD, ADD

Berichtdoor Sébastien » 20 Feb 2005 0:24

Na het lezen van meerdere berichten op dit forum viel mij op dat er vaak – mijn inziens – teveel symptomen aan (ontwikkelings)dyscalculie* worden toegeschreven. Dit gaf mij aanleiding om bepaalde aspecten eens nader toe te lichten.

Zo wordt ‘onhandigheid’ bijvoorbeeld tijdens gym of het struikelen over vanalles en nog wat sámen met het slecht zijn in wiskunde/rekenen nogal eens aan elkaar gelinkt als zijnde symptomen van dyscalculie. Echter het eerste (onhandigheid) duidt eerder op ‘dyspraxie’ en het tweede kan wel duiden op dyscalculie. Het is belangrijk lijkt mij om die twee zaken uit elkaar te houden. Vaak overlappen wel meerdere leerstoornissen/ontwikkelingsstoornssen elkaar.

Iets dat hier een beetje op lijkt is NLD (Nonverbal Learning Disabilities) oftewel Non-verbale leerstoornis. Planloosheid, mindere sociaal/emotionele vaardigheden, lager inschattingsvermogen e.d. zijn hier een symptoom van. Bij wiskundige opgaven moet je meestal een klein idee (plan) hebben hoe je iets gaat oplossen. Kinderen met NLD lukt dat vaak maar moeizaam. En omdat het dan niet lukt denkt met vaak eerst aan dyscalculie (omdat daar de slechte cijfers vandaan komen), terwijl de oorzaak ergens anders ligt. Het symptoom is dan dyscalculie maar de oorzaak NLD. Kijk bijvoorbeeld op: http://www.tourette.be/tsplus/nld.shtml voor meer informatie over NLD.
Slecht ruimtelijk inzicht en ‘onhandig? Denk dan ook eens aan NLD.

Het volgende heeft niet zozeer te maken met ‘onhandigheid’, maar past wel in het kader van een andere ontwikkelingsstoornis die (pseudo)dyscalculie als gevolg kan hebben.
Zelf heb ik een jongen (12/13 jaar) in de klas gehad die ADD (Attention Deficit Disorder) heeft. Net als ADHD ben je gauw afgeleid, maar in tegenstelling tot die kinderen ben je juist ERRUG traag. Deze jongen kon vaak goed antwoorden op vragen die ik hem stelde, maar op een toets faalde hij wonder boven wonder altijd. Na een psychologische test bleek hij dus ADD te hebben. Zo’n iemand is dus behoorlijk gebaat bij extra tijd bij een toets. Hierbij was er een significant verschil in behaalde cijfers merkbaar. Hoewel dit kind voor zijn intelligentie erg laag scoorde bij de wiskunde toetsen heeft hij geen ontwikkelingsdyscalculie, maar was het dus een andere oorzaak die resulteerde in slechte resultaten.

Vaak gaat dyscalculie dus gepaard met andere stoornissen/problemen en staat het niet per se op zichzelf. Uiteraard hoeft dit natuurlijk niet altijd zo te zijn! Dus denk ook eens aan bovenstaande zaken vooraleer je al je geld zet op “ik heb dyscalculie”.

Met vriendelijke groet,
Sébastien


* P.S. Voor de genen die niet vertrouwd zijn met de term ontwikkelingsdyscalculie: dit heb je al vanaf je geboorte. In tegenstelling tot pseudodyscalculie dat heb je juist ‘verkregen of opgelopen’: door slecht onderwijs, ziekte, desinteresse, faalangst, etc.
De ‘echte’ dyscalculie = ontwikkelingsdyscalculie.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Renée » 21 Feb 2005 17:04

Beste Sébastien,

Zoals je aangeeft zijn zeker niet alle genoemde kenmerken aan (ontwikkelings)dyscalculie voor te schrijven en zijn er meerdere oorzaken aan te wijzen. Zoals bijvoorbeeld NLD.

Ik denk wel dat je van een ander uitgangspunt moet uitgaan van personen met NLD. Hier speelt vaak het gedrag een grote rol en zijn de rekencapaciteiten hier ondergeschikt aan.
Bij (ontwikkelings)dyscalculie is het vaak andersom; door de continue mislukkingen kan de persoon ander gedrag gaan vertonen.

Ik denk dat bij (ontwikkelings)dyscalculie het en/en van de kenmerken de stoornis bepalen, terwijl of/of vaak een ander probleem aanduiden.

En zeker waar is dat meerdere leerstoornissen/ontwikkelingsstoornssen elkaar kunnen overlappen.
Maar dat mogen deskundigen mooi uitzoeken :)
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor artemis » 09 Jun 2007 21:02

Nog een oorzaak.......

Als er door problemen met ruimtelijk inzicht e.d. moeite is met sport en rekenen kan het ook zijn dat er sprake is van een disharmonisch intelligentieprofiel.
In een intelligentietest worden verschillende gebieden getest. De meesten mensen scoren op die verschillende onderdelen redelijk gemiddeld. Dit wordt aangegeven met een cijfer. (IQ) Er wordt een twee-deling gemaakt tussen verbaal en performaal. Rekenen, ruimtelijk inzicht e.d. vallen onder het performale gebied.

Als er een groot verschil ( meer dan 13 punten ) zit tussen het verbale en performale gebied spreekt men van een V/p kloof of P/v kloof.

1 van de symptomen hiervan is moeite met rekenen.
Maar ook andere symptomen die je ziet bij NLD, ADHD (en AD/HD en ADD) en autisme verwante stoornissen.

Het vervelende kan zijn dat je kenmerken van bovengenoemde stoornissen kunt hebben, maar er ook kenmerken zijn die de stoornis tegenspreken. Hierdoor wordt er vaak niet verder gekeken.
Alleen een psychologish onderzoek kan dan denk ik duidelijkheid geven.
artemis
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 06 Jun 2007 21:40


Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 0 gasten

cron