Problemen met hoofdrekenen

Hier kunnen discussies gevoerd worden over dyscalculie en concequenties voor school en werk.

Problemen met hoofdrekenen

Berichtdoor Dieter » 30 Aug 2014 10:13

Hallo iedereen,

In september begin ik met toegepaste informatica in het hoger-onderwijs.

Vroeger heb ik me eens laten testen op Dyslexie waaruit bleek dat ik dit heb. Nu denk ik dat ik ook dyscalculie heb. Ik heb het namelijk redelijk moeilijk om gegevens uit mijn hoofd te rekenen. Zeker wanneer ik 2 of meer stappen moet doen waarbij ik telkens de uitkomst van mijn tussenstappen moet onthouden.

Ik vind het jammer dat dyscalculie soms wordt gelinkt met slecht zijn in wiskunde. Ik vindt het heel leuk om wiskundige problemen op te lossen zolang ik de getallen maar mag opschrijven en ik niet onder tijdsdruk word gezet. Als ik onder tijdsdruk sta ben ik gestresseerd en heb ik het ook moeilijk om gegevens uit te rekenen. Soms is het zelfs zo erg dat ik vergeet wat ik moet uitrekenen en een black-out krijg. Helaas is er altijd wel tijdsdruk als iemand aan mij vraagt om iets uit te rekenen of wanneer ik in een examen ben.

Programmeren is voor mij geen enkel probleem en gaat zo goed als blindelings. Ik ben daarnaast heel geboeid door wetenschap en natuurkunde. Ik wil niet dat mijn hoofdrekenen me blokkeert om verder te gaan waarin ik geïnteresseerd ben.

Iemand die dit herkent of ook heeft?

Mvg
Dieter
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 30 Aug 2014 9:21

Re: Problemen met hoofdrekenen

Berichtdoor onnabogeisha » 18 Sep 2014 10:56

Hallo, ik heb daar ook last van. Ik begon dit jaar met een schakelprogramma voor de universiteit. Het eerste vak is wiskunde en t eerste tentamen is basiswiskunde zonder rekenmachine. De simpele sommetjes lukken nog wel, maar met grotere getallen zie ik de uitkomst simpelweg niet. Verder doe ik wiskunde b en binnekort dus op universitair niveau en dat gaat prima, zolang ik niet te veel onder druk sta en mn rekenmachine mag gebruiken.
onnabogeisha
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 18 Sep 2014 10:51

Re: Problemen met hoofdrekenen

Berichtdoor Aarna785 » 27 Feb 2024 10:03

Het klinkt alsof je een uitdaging hebt met het mentaal verwerken van grotere getallen zonder een rekenmachine. Dat kan zeker lastig zijn, vooral onder druk tijdens een tentamen. Gelukkig gaat het goed met wiskunde B op universitair niveau, dus je hebt zeker potentieel!

Het kan helpen om meer oefeningen te doen met het mentaal uitrekenen van sommen met grotere getallen. Misschien kun je ook strategieën gebruiken zoals het opdelen van getallen in kleinere stukjes om ze makkelijker te verwerken. En vergeet niet om tijdens het tentamen rustig te blijven en jezelf de tijd te gunnen om de sommen zorgvuldig te overdenken. Met wat extra oefening en zelfvertrouwen zul je het zeker kunnen verbeteren!
Aarna785
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 25 Feb 2024 21:33


Terug naar Discussies

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten