Studeer je?

Wat kan een school doen?
Hoe kom ik aan informatie over dyscalculie?

Moderators: Sébastien, Renée

Studeer je?

Berichtdoor ASlot » 12 Jul 2012 16:39

Hoi
de website bestaat niet meer.
Laatst gewijzigd door ASlot op 25 Okt 2012 8:59, in totaal 1 keer gewijzigd.
ASlot
 

Re: Studeer je?

Berichtdoor Coen » 22 Jul 2012 7:57

Beste Aslot,

Dit vind ik een goed idee. Er is veel onbegrip bij scholen. zet er vooral tips bij voor studenten hoe ze begrip krijgen bij scholen en steun voor hun studie beperking. Het is bijvoorbeeld heel moeilijk voor een student-HBO, om de hogeschoolbrede taaltoets te halen. Zet er per beperking op wat de rechten zijn, en welke maatregelen de school moet nemen. Vaak weten ze dat zelf ook niet.

Wat het ervaringsverhaal betreft, ik heb nu een paar opleidingen geprobeerd, en uiteindelijk ben ik bij allemaal afgewezen omdat ik Dyscalculie heb. Ik ben eigenlijk best slim, maar omdat je voor alles aan een minimale landelijke norm moet voldoen, lukt het steeds niet. Laat ik bij het begin beginnen. Op de basisschool moest ik er steeds uit en kreeg ik bijles. Ik werd van mijn anders klasgenootjes gescheiden, (omdat ik anders afgeleid zou zijn) en ik kreeg een extra grote zwarte rekenmap met extra rekenwerk. Bijna elke dag moest ik wel een paar keer uitleggen waar dat voor was. Het is niet leuk om als kind steeds gedistantieerd te worden van de andere kinderen, en steeds geconfronteerd te worden met alles wat je wel niet zou kunnen. Daarom was ik als kind daardoor erg ongelukkig. Omdat het dus allemaal niet echt lukte op de basisschool, mocht ik naar het VMBO. Alles was extreem simpel. Maar wiskunde lukte niet. Bovendien was spelling (het automatiseren) voor mij een groot probleem. Steeds moest ik naar bijles, en steeds moest ik praten met de leraar waarom ik niet goed mee zou doen in de de les. Als ik naar bijles was geweest, dan wist ik hooguit een week een paar zinnen te onthouden die mijn leraar had gezegt. Zo kon ik dus op korte termijn zonder het echt te begrijpen toch het nodige regeltje toepassen. Ik mocht dus niet naar de HAVO. Dit vond ik jammer, want dat waren veel meer mijn soort mensen. Ik gedraagde me steeds dom om erbij te horen. Ik kon daar niet mezelf zijn, en als ik dat wel deed was ik weer de professor van de klas. Ik hoorde er eigenlijk niet echt bij. Dit was erg frustrerend. Na het VMBO ging ik naar de HAVO, de mensen die ik daar aardig vond, waren al klaar, dus ik kwam er groen in, terwijl die mensen elkaar al vier jaar kenden. Ik was nogal alleen. Maar qua school zelf ging het best goed. Ik had een cultuurpakket dat ik enorm saai en doelloos vond. Maar omdat ik geen wiskunde had en spelling bij nederlands niet enorm belangrijk was, is het me toch gelukt.

Ik heb eigenlijk altijd officier bij defensie willen worden. Dat was vanaf mijn kindertijd echt mijn droom. Daarom ben ik na de HAVO een VAVO opleiding wiskunde gaan doen zodat ik toch wiskunde in mijn pakket zou hebben. Ik had een enorme hekel aan wiskunde, maar omdat ik echt was gaan houden van het beeld van mij als officier, had ik hier alles voor over. Misschien omdat het best een stoer beroep is, met aanzien. Terwijl ik mij tot op heden altijd niet begrepen heb gevoeld, en ik het ook gewoon goed wil doen en succes ergens in wil hebben. Toen ik begon lukte het me wel aardig. Maar na ongeveer twee maanden begreep ik er niets meer van. Mijn zusje heeft het me geprobeerd uit te leggen. Maar het kwam er allemaal niet in. Dit was erg frustrerend. Het was moeilijk om de persoon die ik eigenlijk zou willen zijn van me af te zetten. De rest van het jaar heb ik geprobeerd een baantje te vinden en wat bij te werken.

Afgelopen jaar heb ik geprobeerd journalistiek te studeren. Al snel kwamen er spellings- en grammaticatoetsen. Al snel was ik weer het buitenbeentje. Ik heb uren gepraat met mijn studieloopbaanbergeleider om alles uit te leggen. Ik heb vele kopieen van mijn dyscalculieverklaring verzonden naar allerlei instanties, en ik heb brief na brief verzonden naar de examencommissie om uit te leggen dat ik alleen maar een spellingskaart en een paar extra kansen nodig had om mijn toetsen te halen. Hoewel ik het niet bijster interessant vond, heb ik alle toetsen die inhoudelijk over journalistiek gingen wel gehaald. Op de laatste schooldag van dit jaar kreeg ik een brief van de examencommissie en ik quote: "

Beste Coen,

We hebben geïnformeerd bij het talencentrum en ons dyscalculie beleid is dat studenten langere toetstijd kunnen krijgen en indien nodig een groter lettertype. Er worden niet meer herkansingen aangeboden en ook het gebruik van een spellingskaart wordt niet toegestaan. We hebben ook geïnformeerd bij andere hogescholen die ditzelfde beleid hiervoor hebben.

Met vriendelijke groet,

Namens de examencommissie

Marjolein ********"

Ik heb nu vakantie en ik heb geen idee wat ik moet of kan gaan doen. Eigenlijk voel ik me erg afgewezen, boos en gefrustreerd. Overal waar ik kom lukt het niet. Bij al mijn vrienden lijkt het zo makkelijk te gaan. Die halen met gemak hun propedeuse en hebben na de vakantie een goed betaalde baan en een mooie auto. Mijn jongste zusje haalt de hoogste cijfers van de school, mijn andere zusje is ook super-slim en gaat aan de universiteit pedagogiek studeren. Ik wil ook graag iets goeds doen. Heeft er iemand ideeen?
Mensen die WEL goed in wiskunde zijn zijn vaak op andere vlakken slecht (bijv. sociaal)
Coen
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 13 Dec 2007 17:12

Re: Studeer je?

Berichtdoor ASlot » 22 Jul 2012 15:21

-de website bestaat niet meer-
Laatst gewijzigd door ASlot op 25 Okt 2012 9:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
ASlot
 

Re: Studeer je?

Berichtdoor Coen » 22 Jul 2012 18:26

Beste Slot,

Dat is goed. Je mag het zo overnemen. Als je iets wilt aanpassen mag dat ook. Je mag ook mijn naam erbij zetten. Ik schaam me er niet voor. Dyslexie is een probleem met automatiseren, en een verminderd werkgeheugen. Getallen blijven niet hangen, en wiskundige processen komen niet door. Maar ook bijvoorbeeld het automatiseren van spellingsregels, het kofschip is mij al vaak uitgelegd, maar ik snap het nog steeds niet.
Mensen die WEL goed in wiskunde zijn zijn vaak op andere vlakken slecht (bijv. sociaal)
Coen
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 13 Dec 2007 17:12

Re: Studeer je?

Berichtdoor rynlicht » 21 Feb 2024 15:30

One Stop Student Portal is here to serve you best with its user-friendly and straightforward approach to providing an accessible and uncomplicated website experience. Everything you need to know about the courses you wish to take, online activities, and more is available at the UNICCM student portal. Experience advanced learning through UNICCM.
rynlicht
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 17 Mei 2023 15:17

Re: Studeer je?

Berichtdoor rynlicht » 01 Mrt 2024 11:59

A full list of all of the UK's leading online college courses is now in one portal. Find every detail of the course you intend to take, unlimited access to course modules, and so much more just a click away. I suggest you take a chance on experiencing advanced education through UNICCM. Everything is leveled up, and so should your educational exposure.
rynlicht
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 17 Mei 2023 15:17


Terug naar Voor leerkrachten, begeleiders en studenten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron