Ik ben blij dat dit forum bestaat want het lijkt wel alsof in het dagelijkse leven alleen mensen met dyslexie bestaan.
Mijn leven lang heb ik al rekenproblemen, echter nooit erkend door leerkrachten. Ik was lui en moest beter mijn best doen, werd er dan gezegd. Destijds (ben al 40

Ik heb me toen uitgebreid laten testen bij een gerenommeerd orthopedagoog. Die was er al snel uit. Ik had dyscalculie en niet zo'n klein beetje ook. Een uitslag die ik helaas wel verwacht had, maar leuk is toch anders. Ik ben nu ook in het bezit van een dyscalculieverklaring.
Dat ik me liet testen is vrij kort geleden. Maar in dit korte tijdsbestek merk ik hoe snel ik achteruit ga.
Ik kan "opeens" geen getallen meer opschrijven. Als men zegt 850 schrijf ik 80050. Ik heb de grootste moeite met getallen bestaande uit meer dan 3 cijfers. Als de cijfers 1 voor 1 genoemd worden dan is er niets aan de hand. Maar wat ik eerst zonder moeite kon, kan ik bij vlagen alleen nog.
Klokkijken kan ik in principe wel, maar hoe lang 30 min nou is geen idee. Het inschatten van tijd is voor mij volstrekt onmogelijk. Ik kom overal te vroeg (ja ik weet het: beter te vroeg dan te laat), maar structureel overal veel te vroeg zijn is niet altijd een pretje.
Wisselgeld? Ik kijk er nog geeneens meer naar.
Nu vraag ik mij af ben ik aan het dementeren op cijfergebied of is het normaal dat je achteruit gaat in de weinige rekenvaardigheden die men heeft bij dyscalculie. Herkent iemand dit?
groetjes!