Iets over mezelf

Hier kunt u aankondigingen lezen en vragen stellen bij problemen met het forum

Moderators: Sébastien, Renée

Iets over mezelf

Berichtdoor Renée » 08 Okt 2003 8:28

Op de pagina: http://www.dyscalculie.org/info.htm heb ik me al een beetje voorgesteld en verteld waarom ik de website gemaakt heb.

Ik ben geboren in 1956. Getrouwd, moeder van 3 kinderen. Onze zoon (1986) heeft dyscalulie.

Ik ben onderwijzeres, maar in de tijd dat ik afstudeerde waren er bijna geen banen. Ik vond het belangrijk om de kinderen zelf op te voeden en heb dat fulltime gedaan. Toen de kinderen wat groter werden heb ik wat anders gezocht en heb me in de computer wereld gestort.

Nu heb ik een webdesign bedrijf aan huis waar ik erg veel plezier in heb. Zolang ik de btw maar niet hoeft te berekenen :). Mijn man helpt me fantastisch daarbij! Ik ben een slechte rekenaar, maar heb geen dyscalculie.

De computer is een van mijn grootste hobbies. Daarnaast lees ik veel en probeer ik Noors, Engels, Frans en Duits op peil te houden. Inmiddels ben ik ook begonnen met het leren van Italiaans. Het moge duidelijk zijn dat ik talen leuker vind dan rekenen :).

Ik hoop dat met dit forum en de website wat meer duidelijkheid komt m.b.t. dyscalculie. Ik ben ook nog steeds aan het leren over dit onderwerp en weet dus ook nog lang niet alles. Jullie bijdragen helpen daarbij.
Met of zonder dyscalculie kun je een prima leven hebben, begrip is hierbij belangrijk. En dat is wat ik hier probeer te doen.
Laatst gewijzigd door Renée op 27 Mrt 2007 9:34, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Lotte » 04 Nov 2004 17:18

Heej ik ben 15 jaar
Ik heb erg moeite met wiskunde, en andere vakken waarbij je moet rekenen ( b.v economie, natuurscheikunde.)
Ik heb de tafels nooit gekent, hoe hard ik er ook voor leer.
Ze zitten er mischien voor 1 dag..
Maar dan zijn ze weer weg ook

Ik zit nu in de 4de klas van het VMBO..
En zelfs als ik nu terug kijk op de sommen uit groep 8...
Moet ik daar nog erg lang over nadenken.
Ik kan niet af trekken en op tellen delen of x,uit me hoofd.

En met het vak wiskunde op school ben ik altijd als laatst klaar met toetsen etc.

Als ik b.v de getallen 7 en 3 naast elkaar zie staan
Moet ik echt nog TELLEN in me hoofd...dus tel ik in me hoofd van
7... 8 9 10.
De meeste zien meteen dat het 10 is..
Het enigste hoofdstuk dat ik met wiskunde begrijp zijn grafieken!!!
De rest zoals breuken, waarde van de getallen, verbanden tussen getallen en ga zo maar door, snap ik allemaal niet
Ik schaam me er heel erg voor, want eerst had ik ook bij me wiskunde leraar een som gevraagd, en hij legde het zo uit en toen zijdie..nou moet je dit doen... en hoeveel is dat?
En toen zei ik dat ik het niet wist, en zei hij dat het basischool werk was!


Heb ik dyscalculie?
Lotte
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 04 Nov 2004 17:09
Woonplaats: Noord Holland

Berichtdoor Renée » 05 Nov 2004 8:52

Hallo Lotte, Welkom op het forum.

Moedig van je om hier te schrijven over je rekenprobleem!
Ik denk ook niet dat jij de beste bent in rekenen :) , maar of je echt dyscalculie hebt is alleen uit te zoeken met een test. Kijk maar eens bij het hoofdstuk "testen" op dit forum.

Ik schaam me er heel erg voor, want eerst had ik ook bij me wiskunde leraar een som gevraagd, en hij legde het zo uit en toen zij die..nou moet je dit doen... en hoeveel is dat?
En toen zei ik dat ik het niet wist, en zei hij dat het basischool werk was!

En dat is nou precies het probleem, dyscalculie (en ernstige rekenproblemen) is nog steeds erg onbekend. Misschien dat deze leraar het wel leuk vindt om op de website en forum te gaan lezen.

Ik zou er in ieder geval over praten op school en thuis. Vertellen hoe slecht je kunt rekenen en proberen uit te zoeken op welk niveau je zit. Ik denk dat de leraar wiskunde dan ook meer begrip kan opbrengen voor je rekenprobleem.

Maar zoals gezegd is alleen met een test uit te zoeken of je echt dyscalculie hebt.

Ik wens je veel succes en laat nog eens horen hoe het met je gaat.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Lotte » 05 Nov 2004 13:34

Heej, dankjewel voor je antwoord!
Ik zal even gaan kijken naar die test
Groetjes lotte
Lotte
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 04 Nov 2004 17:09
Woonplaats: Noord Holland

Berichtdoor Crazybutterfly » 10 Nov 2004 19:55

Hallo!

ik zal mij even voorstellen aangezien ik mij net heb aangemeld op deze site :)
Mijn naam is merle, ben 19 jaar en doe de opleiding apothekersassistente..
Ik denk zelf dat ik ook dyscalculie heb.. Waarom ik dat denk? ik had op de basisschool altijd al moeite met rekenen, hoofdrekenen kan ik nog steeds niet ( erg lastig in mijn beroep ja..) Ik ben 3 jaar geleden geslaagd voor mijn MAVO-diploma.. zonder wiskunde.. dat heb ik laten vallen toen ik naar 3 mavo ging..
Het eerste jaar middelbare school deed ik Havo, toen de eindrapporten kwam was het wel duidelijk dat ik naar de mavo meost.. de reden: ik had een 3 voor wiskunde.. Ik heb allerlei bijlessen gehad van verschillende leraren of dat hielp? Nee... ik "zie het gewoon niet"
Toen ik naar deze school ging en begon met de apothekersassistente opleiding wist ik dat het moeilijk zou worden.. We krijgen lessen in het bereiden van geneesmiddelen en daar moet dus ook gerekend worden.. makkelijke dingen lukt nog wel, maar als er "veel" aan gerekend moet worden krijg ik het al snel benauwd.. Ik moet vaak anderen om hulp vragen omdat ik er niet uit kom dat vind ik erg vervelend, maar als ik niet om hulp vraag komt er niks op papier te staan..
Het is nooit "bewezen" dat ik dyscalculie heb, maar na het lezen van uw artikel in de Margiet ben ik even op de site gaan kijken en herken ik wel veel.. zoals met rijles.. ik zet standaard de auto verkeerd in een vak.. dat inzicht met ruimtelijke ordening heb ik dus ook niet echt..
Het tellen op de vingers wat ik in een forum bericht las kwam mij dan ook erg bekend voor en digitaal klok kijken doe ik ook nog wel eens verkeerd.. doe mij maar een klok met "gewone"cijfers erop..

Ik zou graag willen weten aan de hand van dit verhaal.. heb ik "het" ook? en moet je er misschien een soort test voor doen om te bewijzen dat je Dyscalculie hebt? Ik las in de margriet dat een vrouw ook arts is geworden ondanks de dyscalculie. Ik wil dadelijk naar Nijmegen op school om fysiotherapeute te worden, zal best moeilijk zijn maar vast het proberen waard...

Ik hoop op een reactie :)

Liefs,
Merle
Gebruikers-avatar
Crazybutterfly
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 Nov 2004 19:45
Woonplaats: Didam

Berichtdoor Renée » 12 Nov 2004 9:40

Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor lies » 11 Nov 2006 9:27

hallo Lotte en Crazybutterfly.
Ten eerste jullie hoeven echt geen test te doen om te kijken of jullie dyscalculie hebben.Jullie hebben het,is geen test voor nodig totale onzin.Je weet als je het hebt,anders kwam je niet op deze site,ja toch?
Renee dat zou jij moeten weten.Vind het jammer dat je nu zegt dat dat alleen uit te zoeken is met een test.Nergens voor nodig,je weet het gewoon.Jij wist het toch ook zonder test?
Lotte gelukkig voor jou dat het nu een erkend "probleem" is,en vertel gewoon dat je dyscalculie hebt.En als ze zeggen dyscalwatte? zeg je gewoon dat is net als dyslexie maar dan met cijfers.Dat je er niks aan kan doen,en dat je er ook niet blij mee bent.
En voor Crazybutterfly,heel herkenbaar dat met die auto.Ik ben gestopt met lessen omdat ik steeds in de berm zat omdat ik het stuur in het midden van de weg wilde hebben hahaha.Veel geluk,groetjes Lies
lies
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 10 Apr 2006 22:22
Woonplaats: Rotterdam

Beste Lies

Berichtdoor Renée » 31 Dec 2006 15:23

Voor jezelf kan het heel duidelijk zijn of je dyscalculie hebt of niet. Helaas is voor scholen en andere instanties wel een test nodig.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Re: Beste Lies

Berichtdoor Marjolein » 26 Jan 2008 16:53

Ik dacht laat ik hier maar iets typen.

Ik ben Marjolein en ik ben 15 jaar.
Op de basisschool ging het met rekenen al slecht vanaf groep 3 en ik kreeg toen heel veel begeleiding en hulp. Maar kon nog steeds niet meekomen. In groep 5 kreeg ik een aparte map waaruit ik kon werken. Dat ging opzich goed en als ik toetsen had mocht ik er langer over doen of op de gang zitten om me beter te concentreren. In alle andere vakken was ik goed in behalve rekenen. Ik kreeg vaak mensen die me dan hielpen met rekenen dan moest ik meestal een uurtje mee met hun. Gingen we via de computer of met rekenrekje of we gingen de tafels heel vaak oefenen. En toen hebben ze maar bedacht dat ik dus het boek van groep 4 mocht gaan doen en niet het boek van groep 5. Dus ik liep telkens 1 jaar achter met rekenen. De bijlessen hielpen een beetje, in groep 8 had ik dus het boek van groep 7 en ik had het gevoel van maar wat nou als ik later op de middelbare school zit dan heb ik het groep 8 boek gemist? Zeiden ze op mijn school nee groep 7 boek lijkt veel op het groep 8 boek. Ik werd de bijlessen zat het voelde net alsof ik niks nieuws leerde, op de middelbare school luktte het ook niet wiskunde stond ik een 3 voor, en ik kreeg ook op de middelbare school bijles alleen niemand wist dat ik dyscalculie had. Was nooit getest ervoor of nooit iemand die dat opviel, me moeder zei tegen de basischool van laat Marjolein 1 jaar zitten. Mocht niet vonden ze zonde. Ik heb de bijles van de middelbare school ook opgegeven ik mocht toetsen maken samen met diegene die me bijles gaf, en nog haalde ik een onvoldoende ik voelde me toen erg onzeker en het voelde alsof al me harde werk voor niets was.

Toen heb ik wiskunde laten vallen maar toen kregen we het vak Economie.
Procenten begreep ik al helemaal niks van en ik draai cijfers om. En als ik een tekst moet voor lezen met grote getallen raken ik in paniek en ben ik bang dat ik die tekst moet gaan voor lezen, ik kan getallen niet goed uitspreken de grote getallen, sommige mensen kunnen dus uit hun hoofd 4x5= 20 en ik moet erover na denken. En leraren begrepen dat niet. Kinderen in de klas moesten wel is lachen als ik fouten maakte. En dan zei me vriendin het wel is voor het antwoord maar ik wou het liever zelf doen. En ook leraren konden niet lang genoeg wachten en schreven of zeiden het antwoord zelf al.

Sinds een tijdje gaat het beter voor Economie sta ik nu een 6,4 heb daar altijd voor een toets bijles voor en ik begin het te begrijpen maar, ik maak wel veel fouten opzich.

Mijn broertje heeft dyslexie met taal en spelling etc, en toen hoorde we via via dat dyscalculie ook bestond. Me moeder zei dan moet jij dat hebben!
Ik heb nu een verklaring ervoor gekregen dat ik bij me examen er langer over mag doen bij Economie en Handel en Administratie.

Erg handig!
Marjolein
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 25 Jan 2008 23:20

Re: Iets over mezelf

Berichtdoor fenna111 » 27 Jun 2012 14:38

hallo,

ik zit nu in de brugklas en ben 14 jaar.
ik denk dat ik ook dyscalculie heb, omdat ik al mijn hele leven lang moeite heb met rekenen en wiskunde. ik draaide vanaf groep 3 cijfers om 40 werd 04 en 14 werd 41 en dat soort dingen. vanaf groep 4 mocht ik niet mee rekenen maar moest ik met groep 3 mee gaan rekenen, en in groep 5 moest ik in groep 4 rekenen, en dat ging toen zo door tot groep 7, want toen dachten mijn ouders en mijn meester mij maar een jaartje over te laten doen. dus toen heb ik groep 7 over moeten doen, zo dat ik weer bij was met alles.

maar toen snapte ik er nog geen bal van. ik ging heel vaak naar de meester toe om het nog een keer te laten uileggen toen wist ik het wel, maar toen ik weer terug ging zitten naar mijn plek was ik het weer helemaal vergeten. en nog een probleem was we hadden een dag in de week een juffrouw toen ik aan haar weer ging vragen hoe dat ook al weer moest legde ze het weer anders uit dan mijn meester en toen wist ik het helemaal niet meer. ik raakte bij alles in de war.

in groep 5 en 6 gingen we ook de tafels oefenen. we hadden toen een taffeltjes diploma. en moesten alle 10 de tafel uit ons hoofd kennen. toen ik met een tafel begon en die goed had geoefend kende ik het wel, maar toen kwam gelijk daarna weer een ander tafel en was ik die andere weer vergeten. nu ken ik alleen de tafel van 1,(5), en 10 de rest ken ik echt niet daar moet ik een rekenmachine voor hebben.

breuken, deelsommen, formules, grafieken snap ik ook geen bal van.

mijn vriendin zij een keer in de klas tegen mij: ik denk dat jij echt discalculie hebt want je kan echt niet. goed reken zij ze tegen mij. toen ben ik gaan opzoeken op de computer en herken best wel een paar dingen

nu denk ik zelf ook dat ik het heb. en dat wil ik niet! en ik durf ook niet aan mijn ouders te vertellen want die geloven het toch niet als ik zeg dat ik denk dat ik dyskalculie heb. dan zeggen ze zo van: ach dat ik onzin.

en nu met wiskunde is het ook niet leuk haal heel vaak onvoldoendes. en als ik een 6 haal ben ik blij!!!
ik zou best een verklaring willen hebben zodat ik langer tijd enzo heb maar ik durf niet aan mijn ouders of school te vragen of ik een test mag doen!

heeft iemand daar misschien tips over??

(pleaaassssee reageer snel!!!!!)

Xx Ikke
fenna111
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 22 Mei 2012 18:43

Re: Iets over mezelf

Berichtdoor Sébastien » 06 Sep 2012 15:54

Hoi Ikke,

Je berichtje is alweer van een tijdje terug, maar ik zal nog even reageren.
Als je nog geen verdere actie hebt ondernomen zou ik naar je mentor gaan en dit probleem met hem/haar bespreken. Ook kun je naar je docent wiskunde stappen. Wellicht zullen ze je dan verwijzen naar de remedial teacher (of intern begeleider) van de school.

Succes!
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Re: Iets over mezelf

Berichtdoor irina » 06 Sep 2014 16:43

Hallo allemaal, ik ben een vrouw van al 46 jaar en al vanaf school worstel ik met cijfers, ben er bijna fobisch voor geworden. Hoewel ik wel een beetje kan rekenen, heb pas een site gevonden om oefeningen te doen, merk ik toch de hiaten die anderen niet hebben. Ik mag geen reclame maken voor andere sites maar ik denk dat iedereen veel zal hebben aan deze groep omdat er ook uitleg wordt gegeven en je hoeft niets te betalen. Dus wanneer ik de naam mag melden hoor ik het wel.
Had ook met een vriend (hij is één van de weinigen die op de hoogte is hiervan) een voor kinderen bestemd geldpakket gekocht om te oefenen bij hem. Deze heb ik nog steeds niet geopend vanwege de hoge drempel, ook al voel ik mij op m'n gemak bij hem. Ik ben wel opgelucht deze groep tegen te zijn gekomen want ben ik in ieder geval niet de enige. Nu hoop ik bij jullie ook antwoorden en oplossingen te vinden en wie weet leer ik deze ' afwijking ' noem ik het maar in mijn hersenen te accepteren. Deze term gebruik ik voor mijzelf niet om anderen te veroordelen voor alle duidelijkheid.
irina
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 06 Sep 2014 16:31


Terug naar Welkom op het Dyscalculie Forum

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron