herkenning

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

herkenning

Berichtdoor ilse_pooh » 11 Nov 2004 16:33

Hallo, ik ben Ilse. Ik ben 16 jaar en heb vanochtend de margriet gelezen. Hierin stond een verhaal over een vrouw met dyscalculie. Ik ben direct naar de site gegaan.

Ook ik heb altijd al moeite gehad met rekenen en inzicht. Op de lagere school was ik ondanks bijles altijd het laatste klaar. Sommige dingen snapte ik echt niet. Als ik het woord breuken hoor krijg ik het Spaans benauwt. Ik heb tegen advies van de lagere school in het VMBO niveau 4 gedaan met wiskunde. Dit omdat ik naar de Pabo wil. Met heel veel moeite en doorzettingsvermogen ben ik met een 7 voor wiskunde geslaagd. Ik doe nu de SPW opleiding op het MBO. Dit gaat me gelukkig erg goed af.

Wat mij op de site het meest raakte was dat er nog meer dingen onder dyscalculie vallen. Dingen waarvan ik voorheen dacht: wat stom dat ik dat niet kan. Vooral het links-rechts, klokkijken, inschatten, het niet weten of iets veel of weinig is, was heel herkenbaar.

Mijn tweelingzus had van de lagere school Gymnasium advies gekregen. Zij snapte alles, lag altijd voor en kon makkelijk dingen met elkaar vergelijken en oorzaak-gevolg zien. Ik kon dit niet, waardoor ik erg onzeker werd. Dyscalculie was mij wel een beetje bekend, maar alleen van het rekengedeelte. Alle andere dingen vallen nu op hun plaats. Ik herken de verhalen over doorzettingsvermogen. Ook ik heb het VMBO hiermee gehaald en ik weet zeker dat het MBO ook gaat lukken. Nu ik weet waar alle dingen vandaan komen, kan ik er beter mee omgaan. Iedereen die een verhaal heeft geschreven bedankt, ik heb hier veel in herkent.
groetjes ilse
ilse_pooh
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 11 Nov 2004 16:31
Woonplaats: Purmerend

Berichtdoor Renée » 12 Nov 2004 9:58

Hoi Ilse, Welkom op het forum.

Tuurlijk gaat jou die MBO ook lukken! Duim op
Een 7 voor wiskunde is heel goed! Ik had altijd een 3 ook met bijlessen :shock:

Doorzettings vermogen heb jij zeker ook, veel succes!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

...maar dat heb ik ook!

Berichtdoor Samantha » 12 Mrt 2005 12:44

Hallo,

Ik ben Samantha en 20 jaar oud. Ik herken zoveel in jullie verhalen, en vooral in dat van ilse. Ik was altijd de traagste op de basisschool met rekenen. Zelfs met bijles begreep ik geen hout van al die sommen. Ik werd daar heel onzeker van. Ook op de middelbare school had ik problemen. Wiskunde-leraren waren voor mij ook altijd een ramp, ze begrepen mij nooit. In de loop van de jaren heb ik mij daar zelf maniertjes voor aangeleerd zodat ik toch niet als domste overkwam. Je gaat alles wat met rekenen te maken heeft ontwijken. Mijn mentor(tevens wiskundeleraar) in de eerste en tweede van de middelbare school schoof me daarom gelijk in het hokje van vbo. Omdat daar de mensen naar toe gingen, waar ik niet bij wilde horen heb ik me opgewerkt naar de mavo. Daar ben ik uiteindelijk op niveau C met een 6 geslaagd. Toen naar het mbo gegaan, luchtvaartdienstverlening. Mijn talen waren mijn sterke punten. De mbo heb ik afgelopen zomer gehaald. Ik wilde niet zo graag door in de toerisme met studeren, maar op zich wel verder studeren. Heb wel altijd lerares zijn leuk gevonden, en met kinderen werken. Alleen kreeg al gauw door dat het veel gereken is. En dat beangstigd mij. Heb uiteindelijk mijzelf een jaartje rust gegund, maar de Pabo trekt mij nog steeds. Ik heb me nu toch ingeschreven, maar zie wel op tegen al dat gereken. Maar moet ik daarom deze opleiding laten vallen? Nee, zo ben ik niet. Ik zet altijd door. Ik heb alleen wel ontzettend mijn twijfels of ik het ga halen. Is er misschien iemand op het forum aanwezig die met dyscalculie de pabo heeft gehaald. Ik heb mijzelf dus nog niet laten testen, maar herken zoveel in al jullie verhalen. Bij mij heeft het ook heel lang geduurd voordat ik klok kon kijken en links en recht uit elkaar kon houden. Ik heb dan weer geen moeite met kaartlezen, maar dat over teamsport herken ik wel weer heel erg. En ik altijd maar denken dat ik dom was, en de enige met deze problemen! Het heeft bij mij bijvoorbeeld wel geuit in, dat ik gym altijd vermijdde. Ik begreep die bal-spellen gewoon nooit en was te verlegen om het gewoon is goed uitgelegd te krijgen. Dat ik problemen had met rekenen wist ik altijd wel, maar dat dit soort dingen er ook bij kunnen horen had ik nooit zelf gedacht! Bedankt daarvoor. Ik hoop dat jullie, en misschien zelfs iemand van de pabo mij wat tips kan geven. Want ik wil die pabo halen!

Groetjes Samantha
Samantha
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 12 Mrt 2005 12:11
Woonplaats: Almere

Berichtdoor Renée » 17 Mrt 2005 16:35

Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten