Dyscalculie en dyslexie gevaar voor de farmacotherapie

Hier kunnen discussies gevoerd worden over dyscalculie en concequenties voor school en werk.

Bent u het eens met de stelling dat iemand met ernstige dyscalculie of dyslexie uitgesloten moet worden van een masterstudie?

Ja
1
11%
Nee
6
67%
Anders, ik licht mijn antwoord hieronder toe.
2
22%
 
Aantal stemmen : 9

Dyscalculie en dyslexie gevaar voor de farmacotherapie

Berichtdoor Administrator » 09 Sep 2010 10:12

Gepubliceerd op: 27-08-2010
Bronvermelding: Ned Tijdschr Geneeskd. 2010;154:B611 Weekboek

Dyscalculie en dyslexie gevaar voor de farmacotherapie

Aalt Bast, hoogleraar Humane Toxicologie, Universiteit Maastricht, schrijft in een serie van vier columns, vanuit zijn perspectief als toxicoloog/farmacoloog, dat voor een betrouwbaar arts goede kennis over geneesmiddelen en voeding essentieel is.

Als voorzitter van de examencommissie word ik geregeld geconfronteerd met de vraag of er voor studenten die een verklaring van dyslexie kunnen overleggen, toetsduurverlenging kan worden toegestaan. Over het algemeen geven we 30 minuten extra tijd. De maatschappij vindt immers dat er geen belemmeringen mogen zijn voor iemand met een functiebeperking die wil studeren.

Andere studenten ervaren problemen met het lezen van grote stukken tekst op het computerscherm en verzoeken of het schriftelijk computertentamen kan worden vervangen door een mondeling, of vragen of het tentamen kan worden voorgelezen. Dat laatste is relatief eenvoudig, zo wordt gesteld, er zijn immers softwareprogramma’s die dat kunnen.
Wij worden dan wat terughoudender: ga nu eerst maar eens een regulier schriftelijk tentamen afleggen. Als dat twee keer niet lukt, zien we wel verder. Studenten die problemen hebben met de automatisering van rekenen (dyscalculie) vragen toestemming om bij alle tentamens een rekenmachine te mogen gebruiken. ...............

Ondanks de uniciteit van iedere student moet het zo zijn dat de opleiding een zekere uniformiteit krijgt. Een tekst moet met redelijke snelheid kunnen worden doorgrond, een tentamen wordt dus ook niet voorgelezen: later is er ook niemand die een patientenstatus voorleest. Medicatiefouten door verwisseling van Fraxodi* en Fraxiparine* liggen op de loer. Een ernstige dyscalculie of dyslexie zou iemand moeten uitsluiten van de masterstudie. Er staat nogal wat op het spel, namelijk de patiënt. Mijn examencommissie wijst verregaande verzoeken om toetsing aan te passen dan ook af.


Lees hier het hele artikel in pdf-formaat
met vriendelijke groet,
Administratie Dyscalculie

www.dyscalculie.org
info@dyscalculie.org
Gebruikers-avatar
Administrator
Site Admin
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 01 Sep 2003 10:29
Woonplaats: Gelderland

Terug naar Discussies

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron