dyscalculieprotocol en rekentest

Oproep voor een onderzoek / werkstuk over dyscalculie: plaats hier uw bericht.

dyscalculieprotocol en rekentest

Berichtdoor zwarteveen » 29 Dec 2009 14:32

In opdracht van de school waar ik lesgeef (de Passie te Utrecht, voortgezet onderwijs) wil ik samen met een collega o.a. een dyscalculieprotocol opstellen met daarnaast een test voor een eerste indicatie van rekenproblemen danwel dyscalculie, het trainen van wiskundedocenten in wat dyscalculie is, hoe ze het kunnen signaleren en wat de remidiërende en ondersteunende maatregelen kunnen zijn.

Die rekentest waaruit het vermoeden van het bestaan van rekenproblemen of dyscalculie uit naar voren zou kunnen komen, wordt geïntegreerd in de rekentest die alle komende brugklasleerlingen begin september zullen gaan maken om hun niveau te bepalen.

Mijn vraag is: wie heeft er voorbeelden van korte testen die kunnen uitwijzen of een leerling eventueel rekenproblemen danwel dyscalculie heeft?
zwarteveen
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 29 Dec 2009 14:19

Berichtdoor Harm » 20 Apr 2010 9:56

Beste,

Hier ben ik ook net mee begonnen in Den Haag. Het is schrikbarend dat er erg weinig scholen zijn met een protocol of iets van een plan om met deze leerlingen om te gaan. Hebben jullie al resultaten?

gr, Harm
Wiskunde is niet dodelijk, gezien de wiskundige Vietoris 110 jaar oud werd
Harm
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 20 Apr 2010 9:14

Re: dyscalculieprotocol en rekentest

Berichtdoor Sébastien » 27 Apr 2010 20:52

zwarteveen schreef:Mijn vraag is: wie heeft er voorbeelden van korte testen die kunnen uitwijzen of een leerling eventueel rekenproblemen danwel dyscalculie heeft?


Je zult vaak een heel arsenaal aan testen moeten doen om dat onderscheid goed te kunnen maken, en dan mag je alleen het vermoeden uitspreken van dyscalculie/rekenprobleem. Daarnaast hangt er een prijskaartje aan het testen van leerlingen met computersoftware. Als je serieus werk wilt maken van het opsporen van potentiële leerlingen met dyscalculie kun je mijn onderzoek hiernaar erop naslaan.

Harm schreef:Hier ben ik ook net mee begonnen in Den Haag. Het is schrikbarend dat er erg weinig scholen zijn met een protocol of iets van een plan om met deze leerlingen om te gaan. Hebben jullie al resultaten?

Rond september komt de eerste versie van het protocol uit, naar ik heb begrepen eerst voor de onderbouw van het basisonderwijs. Dit protocol wordt daarna stapsgewijs uitgebreid, net zoals dat bij het dyslexieprotocol is gebeurd.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Harm » 05 Mei 2010 12:23

Dit kan dus voor het voortgezet onderwijs nog wel even duren. Weet je ook wanneer het daarvoor klaar is?
Wiskunde is niet dodelijk, gezien de wiskundige Vietoris 110 jaar oud werd
Harm
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 20 Apr 2010 9:14

Berichtdoor Sébastien » 07 Mei 2010 18:54

Nee die informatie heb ik niet voor je.
Ik begreep van dr. Mieke van Groenestijn* dat in september de eerste versie zou verschijnen.
Van drs. Joep van Vugt** weet ik dat het huidige concept sinds een maand onder embargo is verspreid aan direct betrokkenen.
Als je het echt wilt weten, dan zul je een van hen moeten benaderen bijvoorbeeld.

* zij is projectleider van een project voor de ontwikkeling van een protocol voor de integrale aanpak van Ernstige Reken- en Wiskundeproblemen en Dyscalculie (ERWD).
** o.a. vice voorzitter van de LBRT
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor TGvdG » 19 Mei 2010 15:50

Het is toch beter om de mensen die het mogelijk zouden kunnen hebben, te verwijzen naar een psycholoog of zo'n persoon. Zo houd je de testuitslagen neutraal om het zo maar te zeggen. Daar hebben de mensen ook bij een opleiding na de passie nog wat aan.
Ik ken veel mensen die een verklaring van school hebben, maar die vervolgens op hun vervolg opleiding geen poot hebben om op te staan, omdat deze verklaring niet geldig is.

xx
Misunderstood.
Gebruikers-avatar
TGvdG
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 24 Nov 2008 8:27
Woonplaats: Zwijndrecht

Berichtdoor Sébastien » 19 Mei 2010 16:28

TGvdG schreef:Ik ken veel mensen die een verklaring van school hebben, maar die vervolgens op hun vervolg opleiding geen poot hebben om op te staan, omdat deze verklaring niet geldig is.

Precies, het is ook de bedoeling dat de docenten, dyscalculie beter signaleren/herkennen, kunnen doorverwijzen naar de rt-er die vaak een 'snelle' screening kan maken volgens het protocol en uiteraard doorverwijzen naar een psycholoog/orthopedagoog bij een vermoeden van dyscalculie.
Ik weet dat de mensen achter het protocol, willen voorkomen dat iemand zelf op basis van een test een dyscalculieverklaring gaat afgeven: daar ben ik het erg mee eens.
Ik weet na 7 jaar 'ervaring' dat het zo makkelijk nog niet is om dyscalculie te 'zien' bij leerlingen incl. het gebruik van geschikt toetsmateriaal. Daarom ben ik ook blij dat er psychologen/orthopedagogen zijn die mijn vermoeden kunnen bevestigen of verwerpen.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Re: dyscalculieprotocol en rekentest

Berichtdoor Sébastien » 25 Dec 2010 1:25

Harm schreef:Dit kan dus voor het voortgezet onderwijs nog wel even duren. Weet je ook wanneer het daarvoor klaar is?

Voor het basisonderwijs is het protocol onlangs geprestenteerd (25-11-2010) en zal eind jan. 2011 verkrijgbaar zijn.
Het zal waarschijnlijk wel weer een paar jaar duren, voordat het VO en HO aan de beurt zijn.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Re: dyscalculieprotocol en rekentest

Berichtdoor Lagjaogale » 02 Mei 2015 7:44

dyscalculie bij jongvolwassenen'. Hierbij moet ik leerlingen uit het 5de en 6de middelbaar testen met een nieuw testprotocol dat we aan het ontwikkelen zijn. ????


_____________________
play online
Lagjaogale
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 02 Mei 2015 7:32


Terug naar Oproep voor onderzoek / Werkstuk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron