heleboel puzzelstukjes.

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

heleboel puzzelstukjes.

Berichtdoor Vasco » 23 Feb 2010 19:08

Beste mensen

Fijn dat er een site als deze bestaat. Ik ben nu 19 jaar, en zat hiervoor behoorlijk met mezelf in de knoei.
Al in groep 3 bleek dat het niet goed ging met rekenen, en al snel stuitte ik op een achterstand van 3. Wat later terug kon worden gebracht naar 1.5 jaar. De basisschool wist dat er iets niet goed was in het rekenen, maar ze vertikte het om een test te laten doen. Dat was namelijk te duur.
Ook op het VMBO-kbl kwam ik mezelf goed hard tegen met in de 1ste en 2de wiskunde. En toen in de 4de en 5de daar natuurscheikunde ook nog bijkwam met allemaal vage en onbegrijpelijke formules. Werd het er niet beter op.
Ook hier vertikte ze het om een test te laten doen want “je hebt er niks aan…met het examen krijg je hooguit 5 minuten extra”. En zo werd ik weer afgewimpeld.

Op dit moment zit ik op het MBO niveau 4. In een opleiding waar ik aardig veel emt budgetten en oppervlaktes moet werken. Gelukkig was deze school WEL bereid om een test te laten doen.
Aantal weken terug moest ik op een voorbereidend gesprek komen. Hier kon ik voor het eerst met iemand praten, die me begreep en die het interesseerde hoe ik met deze ‘handicap’ door de maatschappij wist heen te boxen.

Over 2 weken heb ik nu de test, maar zowel voor mijn school, en ikzelf, staat het al vast dat ik het gewoon heb…Ik doe dit alleen maar om gewoon iets tastbaarst te hebben om te kunnen bewijzen, en niet dat t 1 of andere rot smoes is.

Deze site brengt me ook aardig vaak tot rust. Als ik weer ergens tegen aanloop, ga ik snel hier naartoe, en merk ik dat er veel lotgenoten zijn.
Zo heb ik ook last van kassa-angst, mijn pispas is mijn grootste vriend, en kleingeld heb ik amper tot nooit op zak. En ikzelf kijk ook altijd maar vaag naar die caissière als ze vraagt of ik nog 10 cent extra heb. “Mens…Wat moet je met mijn 10 cent?!” denk ik dan.
Ook het probleem met noten lezen klinkt me bekend in de oren. Ik heb een aantal jaar op muziek gezeten, zelfs in een muziekkorps gespeeld. Maar die noten, maatsoorten, ritmes aanhouden…Pff nee hoor dat lukte niet. Hoe goed ik ook oefende.

Zo zijn er nog veel meer dingen waarvan ik gewoon mijn eigen manier heb moeten ontdekken, om ermee om te gaan. En dat gaat steeds makkelijk.
Ik bots nu enkel nog op het autorijden. Het gaat hartstikke goed, maar het vooruit kijken dat lukt niet.
Gewoon omdat ik geen enkel besef heb waar ik me nou bevind, inschattings vermogen is dan ook echt een groot probleem. ..Hierdoor ben ik nu al 2x gezakt.
Het CBR wist niet wat ze er mee aan moesten, dus als ik wil weten of het echt invloed heeft op mijn rijvaardigheid. Moest ik MAAR naar de huisarts. (punt)
Terwijl mijn inschattings vermogen bij mensen wel enorm goed is. Ik weet precies wat ik aan iemand heb. Of wat zijn beslissingen zullen zijn zeg maar.

Misschien dat iemand mij ook tips kan geven wat betreft de rijlessen en het examen?


Toch blijf ik hopen op een dag dat mensen met dyscalculie gewoon sirieus worden genomen, en de begeleiding krijgen die ze nodig hebben...Dat zou het leven voor mensen zoals ik en vele andere, een stuk makkelijker maken. 8)
Vasco
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 23 Feb 2010 16:26

Berichtdoor ruudjE » 28 Feb 2010 12:13

Hoi Vasco,

Ten eerste, bedankt voor het posten van jou verhaal. Ik vindt het altijd mooi om verhalen te horen van 'mede lotgenoten' dankje hiervoor.

Jou verhaal komt mij heel herkenbaar voor. Ik heb me zelf ook door het vmbo geworsteld (ook kaderberoepsgerichte leerweg), en ik volg ook nu een mbo niveau 4 opleiding namelijk: ICT. Voor mij is het ook niet altijd een pretje geweest. Ik ben op de basis school getest en men heeft mij samen met mijn 'dyscalculie verklaring' naar het speciaal onderwijs gestuurd. Hierna ben ik van basisberoepsgerichte leerweg naar kaderberoepsgerichte leerweg opgestroomd. Tijdens mijn jaren heb ik moeite gehad met alles wat maar met cijfers en formules te maken had.

Nu heb ik nog steeds het probleem dat ik qua denk niveau met rekenen erg achterloop met mijn klasgenoten. Best frustrerend als je mij vraagt, het niet snappen van de getallen, vastlopen met hoofdrekenen en basis rekenen niet onder de knie hebben (tafels, breuken, procenten noem maar op.) Ik ben zelf van plan om te bespreken op school of ik misschien wat 'extra' hulpmiddelen kan krijgen, zoals verplicht rekenen machine en extra tijd etc. Ik snap jou gewoon helemaal, veel dingen die jij noemt komen mij herkenbaar voor.

Ik ben zelf nu ook met autorijden bezig. De enige problemen waar ik tegen aanloop is dat ik vergeet in wat voor versnelling ik de lesauto heb, en de opdrachten die ik de vorige les heb gedaan. Het komt dus ook regelmatig voor dat ik in z'n 3 bij een stoplicht wil wegrijden :D ( ik kan dat gewoon niet onthouden vergeet het zo snel) mijn rijinstructeur heeft er iets op gevonden! De pook draaien zodat de cijfers verticaal staan zo hoopt hij dat ik er niet nakijk :twisted:

"Toch blijf ik hopen op een dag dat mensen met dyscalculie gewoon sirieus worden genomen, en de begeleiding krijgen die ze nodig hebben...Dat zou het leven voor mensen zoals ik en vele andere, een stuk makkelijker maken. icon_cool.gif"

Ja zeker, sommige mensen onderschatten het erg. ze proberen je te motiveren (op een slechte manier) door te zeggen van je kan het wel of je doet niet je best etc. Dit werkt niet bij mij, het is gewoon iets waar ik al m'n hele leven last van heb. Op mijn school is dyslectie bekend maar dyscalculie kijkt men je raar aan :roll: .

Groeten,

RuudjE
ruudjE
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 24 Aug 2009 21:02

Berichtdoor TGvdG » 19 Mei 2010 15:46

Hee,

Ik heb ook dyscalculie. Kan niet rekenen, klok kijken is lastig en mijn pinpas is heilig. Kleingeld begin ik niet aan.
Ik heb de havo ruim voldoende afgesloten, wel met veel gezeur een tijdsverlenging gekregen, maar het is gelukt.
Ik heb pas vrij laat een test gedaan, omdat school mij weigerde te helpen.

Inmiddels heb ik zon 2 jaar mijn verklaring en doe ik HBO Commercieel Communicatie Management. Dit is een opleiding met economie, bedrijfseconomie (kostprijsberekeningen e.d.) en marketing. Best wel veel rekenen zou je dus zeggen. De sommen gaan ook inderdaad niet echt. Subtiel gezegd. De tentamens bestaan uit een theorie deel (3/4) en een reken deel (1/4). haha en dat voor iemand met dyscalculie. :)
Maar ik bestudeer de theorie zo goed (want we zijn niet achterlijk) dat dat mijn gemiddelde cijfer omhoog haalt. De sommen laat ik maar voor wat het is.

Het is misschien niet de ideale manier, maar ik laat me niet stoppen voor een of andere beperking. Ik ga niet lager dan mijn niveau, omdat ik dan toevallig niet kan rekenen/tellen. Toch?

Ik hoop dat jullie wat hebben aan mijn verhaal.

xxx
Misunderstood.
Gebruikers-avatar
TGvdG
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 24 Nov 2008 8:27
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: heleboel puzzelstukjes.

Berichtdoor IlseD » 30 Mrt 2011 13:39

Wat leuk om alle verhalen te lezen. Ik herken mijzelf heel erg in het verhaal van TGvdG.
Ik doe een soortgelijke opleiding op het HBO met financieel managementvakken en statistische vakken. Ik bijt mij vast in de stof en weet dat ik op een andere wijze leer dan andere mensen. Ik zorg voor voldoende ezelsbruggen, stop mega veel tijd in het leren en heb daardoor mooie cijfers behaald. We zijn met zijn allen niet dom, we missen iets, waardoor we er net even wat meer tijd, energie en moeite in moeten stoppen dan anderen. eenmaal succes, dan mag je verdomd trots op jezelf zijn. * is zo trots als een pauw op de 8.0 voor financieel management!*
Accepteren wat je hebt legt ook wat minder druk op je. en jongens: rekenmachines!!! Ik mag hem altijd gebruiken bij een tentamen. Voor 1 vak ben ik nu voor het eerst op zoek naar een buiten schoolse begeleider. Ik weet namelijk precies waar ik op blijf haken, en hoe het opgelost zou kunnen worden. Als het goed is heb ik in oktober mijn diploma in handen.

Ik ben 26 en op de basisschool werd mij altijd gezegd dat IVBO (lager dan VBO, ik denk dat dat speciaal onderwijs is) nog te moeilijk voor mij was. Op de middelbare school hoefde ik van mijn mentor niet eens meer naar wiskunde te komen, hij vulde een 2 in op niveau 2 en dan mocht ik in dat uur lekker huiswerk voor andere vakken maken. Het niveauverschil tussen rekenvakken en andere vakken was extreem, dat viel de docenten ook op. Toch rinkelde er nergens een belletje.
2 jaar geleden las ik over dyscalculie en toen dacht ik: AHAAAA! Nooit heeft iemand mij erop gewezen. Halverwege de test moest de tester giegelen en ik vroeg waarom: ze zei dat het wel heel erg duidelijk was, maar dat ik hem wel nog even af moest maken.
Ik wil zo ontzettend graag dat er meer bekend wordt over dyscalculie. Ik heb gewoon 20 jaar lang ten onrechte het stempel: DOM op me gehad, en nu heb ik mijn HBO opleiding bijna afgerond. Docenten adviseren mij om een universitaire studie te doen. Hoe bizar in context tot "IVBO is te moeilijk voor jou".
IlseD
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 30 Mrt 2011 11:47


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron