Welke rechten hebben kinderen met dyscalculie?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Welke rechten hebben kinderen met dyscalculie?

Berichtdoor Maudy » 17 Dec 2007 20:09

Ik heb net het zoveelste pissige mailtje naar de jaarcoordinator van de school van onze dochter verzonden, en ik wordt er zo langzamerhand des duivels van. :twisted:
Toen bij haar begin maart dyscaculie werd geconstateerd, kregen wij een kopie van het dyslexie/dyscalculie protocol van haar school (ze doet 2 HAVO). Daarin stond waar ze allemaal recht op had, dat was ongeveer 1 A4 tje lang. Omdat school de afspraken voor RT niet nagekomen is zitten wij er vanaf nu heel dicht bovenop om ervoor te zorgen dat alles nu wel goed gaat. Nu hebben wij pas een gesprek gehad, waarbij duidelijk werd dat het gros van de leerkrachten eigenlijk niet weten hoe ze met deze leerstoornis om moeten gaan en dat zelfs binnen de eigen school niet duidelijk is waar een leerling met deze stoornis nou eigenlijk recht op heeft. Dus net krijg ik een mail waarin staat dat zij alleen recht heeft op tijdsduurverlenging en vergroting van toetsen en dat zij als er gerekend moet worden een rekenmachine/werkblad mag gebruiken. Voor mijn gevoel klopt daar dan geen hout van als we eerst het hele protocol als rechten hebben gekregen. Wat moet ik hier nou weer mee, ik kan die school er toch niets steeds aan de oren bij blijven slepen? :cry:
Maudy
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 06 Dec 2007 12:41
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Berichtdoor Sébastien » 21 Dec 2007 20:24

Voor mijn gevoel klopt daar dan geen hout van als we eerst het hele protocol als rechten hebben gekregen.

Het protocol heet (helaas :?) niet voor niets 'protocol'. Het zijn richtlijnen waar een school de elementen uit kan halen die om kinderen met dyslexie zo veel mogelijk kansen te geven om een diploma te halen.
Het is aan de school om met behulp van het protocol een visie te ontwikkelen en met een beetje mazzel wordt die visie ook door de school en de meeste docenten uitgedragen.

Je kunt een school wel blijven aanspreken op het feit dat ze hun eigen richtlijnen niet nakomen.

PS. Er bestaat voorlopig alleen een dyslexieprotocol (2004 voor het VO) en geen dyscalculieprotocol. Het is natuurlijk wel mogelijk dat de school zelf een dyscalculieprotocol heeft opgesteld, maar deze is dan niet 'landelijk' geldend.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Maudy » 28 Dec 2007 16:30

We hebben sinds mijn eerste bericht een aantal goede gesprekken gehad op school. Eigenlijk komt het er op neer dat ze bij god niet weten wat ze ermee aan moeten. De meeste leerkrachten willen wel meewerken, maar weten niet wat dyscalculie betekend. Ik heb daar nu het een en ander over op papier gezet voor ze. Samen zijn we nu aan het kijken welke rechten uit het dyslexie protocol vertaald kunnen worden naar leerlingen met dyscalculie, en vervolgens wat de school hiermee kan, of dat wij daar als ouder iets mee moeten gaan doen (denk dan aan een laptop). Ik wilde dit toch wel melden, want dit vind ik nou echt een voorbeeld houding voor iedere school. Het kost mij veel energie, maar ze doen er nu dan wel iets mee. Geweldig!
Maudy
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 06 Dec 2007 12:41
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Berichtdoor sofie1984 » 27 Jan 2010 22:49

Bestaat in Nederland zoiets als GON-begeleiding?
Wel ik ben in Belgie een GON-leerkracht en ik begeleid dus leerlingen met leerstoornissen (dyslexie, dyscalculie, NLD, dyspraxie, autisme,...) Ze krijgen per week 2 tot 4 uren individuele begeleiding naargelang de ernstigheid van hun stoornis.
Aan het begin van het jaar leggen wij vergaderingen in waar ouders, CLB, directies en leerkrachten van de leerling bijzitten en brainstormen dan over wat de noden zijn van de leerling en hoe de GON-leerkracht op die noden kan inspelen vanuit de vraag van school, ouders en leerling zelf.
Misschien zou dat ook een goed idee zijn om toe te passen?
sofie1984
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 27 Jan 2010 22:07

Berichtdoor Sébastien » 28 Jan 2010 20:44

Volgens mij is GON-leerkracht in Vlaanderen iets als een ambulant begeleider in Nederland?
Maar voor dyslexie en dyscalculie wordt naar mijn weten geen ambulant begeleider ingezet. Leerlingen in Nederland met het zogenaamde 'rugzakje' hebben eerder te maken met een ambulant begeleider.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron