Hoe kun je uitleggen aan klasgenoten wat dyscalculie is?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Hoe kun je uitleggen aan klasgenoten wat dyscalculie is?

Berichtdoor patricia » 21 Aug 2009 8:38

Hoi allemaal,

Mijn dochter gaat volgende week aan de Havo-brugklas beginnen.

Hoe kan ze straks aan haar klasgenoten op een eenvoudige manier uitleggen wat dyscalculie is?Het is zo'n complexe materie! Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Ze vindt het verschrikkelijk als ze voor 'dom' wordt aangezien en als je niet kunt rekenen... tja. Dan zijn kinderen heel snel met hun oordeel. En dan kun je wel zeggen dat je dyscalculie hebt, maar dat zegt hun natuurlijk niets.

En daarbij is ze ook dyslectisch, en allesbehalve dom. Maar het strijden tegen vooroordelen of harde opmerkingen ('ja, lekker makkelijk met een rekenmachine, zo kan ik het ook') valt haar niet mee. Het heeft ook een aardige deuk in haar zelfvertrouwen gegeven.

Alle tips zijn welkom, alvast heel erg bedankt!

Groetjes, Patricia
patricia
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 28 Jan 2008 20:46

Berichtdoor Sébastien » 25 Aug 2009 18:39

Ik zou gewoon tegen de klasgenootjes zeggen die erom vragen dat "ik dyslectisch ben voor lezen/spellen én voor getallen. En dat laatste noemen ze met een moeilijk woord: dyscalculie. Ik kan gewoon bepaalde regels niet goed leren zoals met spelling en de tafels".
En als leerlingen moeilijk gaan doen, vergelijken met iets anders: "leerlingen die slecht kunnen zien hebben een bril zodat 'de rest' vanzelf gaat, en ik heb iets langer de tijd nodig en vaak een rekenmachientje" om hetzelfde te kunnen als jullie".

Maar een 'voorzichtige' geruststelling: in de meeste situaties zal iedereen (vanaf de brugklas) gebruik maken van een rekenmachine, dus zal ze niet zo opvallen.

Belangrijk is verder dat de mentor, wiskundedocent en rt'er op de hoogte zijn. Ze hoeven er geen eens verstand van te hebben, als ze er maar op hun manier rekening mee kunnen houden.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor arjanne » 04 Sep 2009 7:53

hoi ik ben nieuw hier en heb ook erge last van dyscalculie
ik vind het fijn om te zien dat ik niet de enige ben :wink:
groetjes Arjanne
arjanne
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 03 Sep 2009 15:05

Berichtdoor patricia » 04 Sep 2009 8:25

Hoi Sebastien, heel erg bedankt voor je antwoord! Mijn dochter vond je antwoord ook heel bruikbaar. Ze is nu begonnen en gelukkig lijkt de wiskundeleraar een aardige man, dat scheelt alvast. En ik heb de mentor gevraagd alle leraren in te lichten zodat het bekend is.

Groetjes!
patricia
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 28 Jan 2008 20:46

Berichtdoor arjanne » 05 Sep 2009 11:44

ik zit nu in de 2de en krijg dus economie erbij, ik vind wiskunde al heel moeilijk ik reken netzo goed als een kind van groep 4. en ik zie nu al dat ik economie eigenlijk niet kan. heeft iemand misschien een tip voor me? ik zit echt in de put.
groetjes Arjanne
arjanne
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 03 Sep 2009 15:05


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron