Hoe zit het met dyscalculie? Mag mijn kind gebruik maken van (reken)hulpmiddelen?Nee, er mag geen gebruik worden gemaakt van hulpmiddelen. Er zijn hoofdrekenopgaven waarbij ook het gebruik van kladpapier niet toegestaan is.
Op de site van de Cito zijn ze betreffende de tijd erg duidelijk. Net als voor de dyslectische leerling geldt dat ze extra tijd krijgen.
Op de site
www.cito.nl staat, zowel onder het kopje ‘veel gestelde vragen door scholen’ als ‘veel gestelde vragen door ouders’ o.a. vermeld dat er veel onduidelijkheden zijn betreffende dyscalculie.
Op dit moment is het zo dat een leerling in eerste instantie gewoon de rekenopgaven maakt. Dit zonder hulpmiddelen. Blijken de resultaten tegen te vallen dan kan de leerling daarna extra rekenopgaven maken met gebruik van hulpmiddelen. De leerkracht kan aan de hand van deze resultaten aangeven dat de leerling, met hulpmiddelen wel in staat is om voldoende te scoren. Deze resultaten worden echter niet verwerkt in de eindscore.
De visie van Braams&Partners is echter dat, wanneer de leerling met behulp van hulpmiddelen in staat is om het reguliere rekenwerk te maken van de groep, het deze hulpmiddelen ook zou moeten gebruiken bij de toets.
Onder hulpmiddelen verstaan we:
kladpapier (voor veel kinderen biedt dit alleen al veel uitkomst)
tafelkaart/tafelschema
rekenmachine (wanneer een kind niet weet welke som het moet intypen, heeft het echt geen voordeel bij het gebruik hiervan. Iets intypen geeft niet automatisch het goede antwoord)
gebruik opzoekboekje (hier staan de stappen in die genomen moeten worden om tot een juiste werkwijze te komen en niet de antwoorden)
De school moet daar niet geheimzinnig over doen. “Peter rekent toch altijd met de voor hem noodzakelijke hulpmiddelen, waarom nu niet”.
Officieel mag het echter niet.