Wat moet ik doen?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Wat moet ik doen?

Berichtdoor Sylviavs » 28 Aug 2008 9:24

Hallo allemaal,

Ik ben Sylvia en het gaat om mijn dochter Iona van 9. Ze zit in groep 6 en heeft een flinke achterstand met rekenen. Ik kwam bij toeval bij dyscalculie terrecht en herkende daar onmiddelijk mijn dochter in. Ze kan niet optellen en aftrekken onder de 20. ook de tafels is een drama. Ze kan vooral het tempo niet bijhouden en moet constant haar werk afmaken. Ze nu na 3 weken school al doodmoe. Wat zijn mij volgende stappen? Moet ik haar laten testen

Groetjes,
Sylvia
Sylviavs
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 28 Aug 2008 9:05
Woonplaats: Womer

Berichtdoor reneemulder » 28 Aug 2008 15:41

Ik zou haar zeker laten testen.

Mijn dochter madelief zit in groep 5. Vanaf groep drie had ik in de gaten dat ze problemen had met getallen.
Ze draaide alles om en in groep vier werd dit alleen maar hardnekkiger. School adviseerde in eerste instantie om af te wachten.

Ik merkte dat mijn dochter geen zelfvertrouwen meer had.
Na een paar maanden in groep vier, heb ik haar laten testen bij een GZ psycoloog. Daar kwam inderdaad dyscalculie naar voren. Ook faalangst werd ontdekt. Kosten v dit onderzoek heb ik bijna helemaal vergoed gekregen.

Nu hebben we een dyscalculieverklaring, maar hoe nu verder. Ze zit in groep 5, maar heeft het rekenniveau van groep 3. Ze heeft in groep vier het geluk gehad, dat er een extra juf aanwezig was in de klas, die met haar kon oefenen. Door heel veel te herhalen, gaat ze heel langzaam vooruit. Ze heeft nu weer plezier in rekenen en weet dat "ze er niets aan kan doen".

Groep 5 is net begonnen. Hier is maar een juf aanwezig.
In overleg met school, heeft ze haar eigen rekenprogramma. Ze doet mee met de instructielessen, maar hoeft maar gedeeltelijk op haar niveau mee te rekenen. 1x per week krijgt ze aparte instructieles van een lerares. En ik help 1x per week op school mee om met haar te oefenen achter de computer.
Ze mag een tafelkaart gebruiken en nog een ander mapje met duidelijke ezelsbruggetjes.
Verder is er afgesproken om veel overleg samen te hebben over haar voortgang.

Verder oefen ik met haar thuis met flitskaartjes, spelletjes etc etc.

Klokkijken kan mijn dochter inderdaad ook niet, net als tijdsbesef hebben, orientatievermogen etc.

Moeilijk om haar hier mee te helpen, maar ze zal ook zelf ezelsbruggetjes moeten gaan ontdekken.

Ik ben heel blij dat ik haar heb laten testen. Zeker omdat ze nu ook in de klas kan uitleggen waarom ze niet kan rekenen. Ze is absoluut niet dom, dankzij de IQ test (bij de gz-psycoloog) kwam dit naar voren. Ze is goed in andere vakken en heel creatief.

Hoe het verder zal gaan de aankomende maanden, jaren is mij nog niet duidelijk. Informatie genoeg op internet, maar medewerking van school is ook heel belangrijk.
Renee
reneemulder
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 28 Aug 2008 15:08
Woonplaats: zevenbergen

Berichtdoor manja » 18 Feb 2009 19:44

Inderdaad, ook wij hebben onze dochter laten testen ik heb vandaag de uitslag gekregen van het IQ onderzoek. Het bleek een gemiddeld IQ te zijn 96, met een opsplitsing van het verbale IQ van 101 en het performale IQ van 96. Nu kan ik verder gaan zoeken naar iemand die haar toch op een andere manier dan de huidige ( met inzicht iets berekenen) het rekenen kan bij brengen. Helaas wordt het probleem van dyscalculie op weinig scholen herkend en is het vaak dat jezelf de regie in handen moet houden. Ik ben nu gelukkig weer een stukje verder, niet alleen voor ons maar in het bijzonder voor onze meid.
Groetjes Marian
manja
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 20 Nov 2007 9:36


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten