Goededag,
Onze zoon Laurens is dyslectisch. Hij is 7 jaar en zit nu nog in groep 4, volgend schooljaar groep 5. Gisteren een gesprek met de juf gehad en zij gaf aan dat zijn rekenen steeds moeilijker wordt. De cito heeft hij inmiddels een E (helaas echt met een hoofdletter) Het automatiseren van de tafels gaat niet, maar ook niet het automatiseren van eenvoudige rekensommen. 9 + 3 = 11 in de wereld van Laurens. Ik heb hem verteld 7 + 8 =15. Vervolgens vraag ik hoeveel 17 + 8 is. Tja, zegt mijn schat, dat is wel heel erg moeilijk.
Ik heb recent geregeld dat hij voor de tafels een tafelkaart krijgt en hij heeft een honderdvel voor het rekenen.
Door de dyslexie heeft hij natuurlijk een automatiseringsprobleem. Maar wanneer moet ik stoppen met de schuld te geven aan de dyslexie en eens gaan onderzoeken naar dyscalculie? Op school weten ze veel over dyslexie. Hij krijgt veel begeleiding en huiswerk voor spelling. Maar over dyscalculie weten ze volgens mij weinig. Wie kan mij advies geven of informatie verschaffen over dit grijze gebied?
Met vriendelijke groet,
karin