wanneer is er sprake van dyscalculie bij een dyslect?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

wanneer is er sprake van dyscalculie bij een dyslect?

Berichtdoor kiki » 24 Jun 2008 11:09

Goededag,
Onze zoon Laurens is dyslectisch. Hij is 7 jaar en zit nu nog in groep 4, volgend schooljaar groep 5. Gisteren een gesprek met de juf gehad en zij gaf aan dat zijn rekenen steeds moeilijker wordt. De cito heeft hij inmiddels een E (helaas echt met een hoofdletter) Het automatiseren van de tafels gaat niet, maar ook niet het automatiseren van eenvoudige rekensommen. 9 + 3 = 11 in de wereld van Laurens. Ik heb hem verteld 7 + 8 =15. Vervolgens vraag ik hoeveel 17 + 8 is. Tja, zegt mijn schat, dat is wel heel erg moeilijk.
Ik heb recent geregeld dat hij voor de tafels een tafelkaart krijgt en hij heeft een honderdvel voor het rekenen.
Door de dyslexie heeft hij natuurlijk een automatiseringsprobleem. Maar wanneer moet ik stoppen met de schuld te geven aan de dyslexie en eens gaan onderzoeken naar dyscalculie? Op school weten ze veel over dyslexie. Hij krijgt veel begeleiding en huiswerk voor spelling. Maar over dyscalculie weten ze volgens mij weinig. Wie kan mij advies geven of informatie verschaffen over dit grijze gebied?
Met vriendelijke groet,
karin
kiki
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 31 Okt 2007 9:34

Berichtdoor Sébastien » 24 Jun 2008 19:57

Ongeveer bij 1 op de 5 mensen met dyscalculie is er ook sprake van dyslexie.
Ik ken 2 leerlingen die deze combinatie waarschijnlijk hebben (komt volgend schooljaar duidelijkheid over).

Ik heb door middel van de Dyscalculia Screener (Engelstalig testinstrument van B. Butterworth) zeer duidelijk vast kunnen stellen dat veel kinderen met dyslexie totaal geen dyscalculie hebben, maar wel automatiseringsproblemen (ze kennen de tafels niet) en bij een enkeling heeft deze test uitgewezen dat er sprake is van een subiteringsstoornis (het niet kunnen overzien van kleine aantallen, anders dan tellen), wat als één van de oorzaken van dyscalculie wordt gezien.

Bij dyslexie is er sprake van een fonologisch probleem (probleem met het auditief verwerken van spraakklanken) en allerhande automatiseringsproblemen.
Bij dyscalculie is er (over het algemeen) sprake van een subiteringsprobleem en allerhande automatiseringsproblemen.

De oorzaak is dus verschillend, terwijl de output identiek kan zijn. En dat maakt het zo lastig om beide van elkaar te onderscheiden.
Het is zelfs mogelijk dat iemand met dyslexie zwakker is op het gebied van de tafels als iemand met dyscalculie. Gelukkig dat de Dyscalculia Screener een goede indicatie kan geven.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

bedankt!

Berichtdoor kiki » 25 Jun 2008 19:07

voor je reactie. Ik heb imiddels veel gelezen op internet, ook over de dyscalculia Screener. Aangezien het moeilijk is om als leek te beoordelen wat onder dyslexie valt, laat ik onze zoon voor de zekerheid testen. Als later blijkt dat het onnodig was, helaas. Maar ik zou het erger vinden als over een paar jaar blijkt dat hij ook dyscalculie heeft en ik er niets aan heb gedaan, ook al had ik vermoedens.
Ik hoop dat de test duidelijkheid zal gaan geven.
groet,
karin
kiki
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 31 Okt 2007 9:34


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron