Ervaringen op de werkvloer betreffende dyscalculie

Oproep voor een onderzoek / werkstuk over dyscalculie: plaats hier uw bericht.

Ervaringen op de werkvloer betreffende dyscalculie

Berichtdoor Renée » 16 Mrt 2008 22:49

Ik ben Marjan en mijn afstudeerscriptie van de HBO Personeel en Arbeid gaat over werknemers met dyscalculie. Mijn doel is o.a. om meer bekend te geven aan dyscalculie aan met name het UWV en re-integratiebedrijven.

Ik zou graag aan mensen met dyscalculie willen vragen wat hun ervaringen zijn op de werkvloer.

1. Welke vorm of problemen van dyscalculie hebben ze,
2. met welke werkzaamheden hebben ze de meeste moeite,
3. wat gaat hun in het werk makkelijk af.
En vooral,
4. is er begrip vanuit de leiding en collega’s?

Hier kunt u de vragenlijst downloaden
http://www.dyscalculie.org/pictures/vra ... mers19.doc

Je kunt de vragenlijst e-mailen naar marjanhouweling@12move.nl.

Bedankt alvast!


Namens Marjan geplaatst door Renée
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Antwoordjes

Berichtdoor Tineke » 23 Apr 2008 8:37

* Welke vormen dyscalculie ik heb?
---> Allemaal behalve viseospastuele dyscalculie
* Welke werkzaamheden ik kan doen met moeite?
---> Een gesplitst getalen terugvinden (vb een factuur die 100eu is,
die uitgesplitst staat in 25eu, 15eu, 18eu, 32eu en10eu. Zelfs al zijn
de insplitsingen nog maar in 3, ik vind ze nog niet.
---> Kloklezen
---> Getallen lezen
---> Hoofdrekenen, cijferen, de tafels
---> Getallen achterstevoor schrijven
---> Getallen onthouden (lang of kort)
---> Rekenen met decimalen
---> Betalingen uitvoeren
--->...
* Wat gaat gemakkelijk?
---> Alles wat niet te maken heeft met cijfers.
* Begrip van leiding en collega's?
---> De leiding weet het niet, die zijn er nog nooit achter gekomen
---> Er zijn maar zeer weinig collega's die het weten en dan krijg ik nog
soms snertende opmerkingen als: och jo, ik heb dat ook wel eens...

En het gekste van al: door mijn kunst van het verbergen werk ik zelfs op een facturatiedienst! Gelukkig kan ik zeer veel me de rekenmachine, en heb ik 1 collega die me uitstekend helpt als ik er niet aan uit geraak. Maar aan de leiding, nee daaraan vertel ik het niet, nooit!
Het leven van alledag, van me af geschreven, alles wat ik verafschuw en graag mag, door de zon in mijn hart gedreven.
Gebruikers-avatar
Tineke
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 22 Apr 2008 20:33
Woonplaats: Kortrijk

Berichtdoor erika » 23 Apr 2008 14:08

hoi hoi..

zal hem ook even invullen..
1. op welke leeftijd ontdekte je dat je moeite had met rekenen?
eigenlijk meteen in groep 3 al.. liep toen al achterstand op bij de rest van de groep.

2 heeft er ooit een dyscalculietest plaatsgevonden bij een daarvoor erkent instituut?
ja ik ben getest door de geldergroep in arnhem.

3. zo ja, hoe oud was je toen?
ik was toen 16 of 17.

4. kwam uit de test naar voren dat je dyscalculie had?
ja

5. weet je welke vorm je hebt? zo niet waar bestaan je problemen uit?
bij mij lopen alle vormen door elkaar, alleen met ruimtelijk inzicht heb ik niet zoveel problemen. mijn problemen: naja.. veel moeite met optellen aftrekken en delen. ( vermenigvuldigen gaat wel goed na veel oefenen :roll: ) heb altijd veel moeite met redactiesommen ik doe er ook heel lang over en heb dan nog het verkeerde antwoord, getallen omdraaien, ze dus verkeerd lezen, dingen met geld zijn lastig.. klokkijken..( erg leuk die borden van de ns..) en breuken en procenten begrijp ik niet.

6 en 7 nvt

8. In welke mate hebben rekenproblemen/dyscalculie je (vroeger) belemmerd bij je studie en beroepskeuze?
hebben mij wel belemmerd, vooral op de basisschool waar ze niet hielpen maar vanaf het vmbo en nu mbo wordt ik heel goed geholpen, dus extra tijd toetsen op a3 formaat, ik kan naar elke leraar toe om uitleg te vragen.. :D maar ik merk wel dat ik tijdens stages in een dierenartspraktijk wel tegen de problemen aanloop : zoveel cc van iets in een 5 ml spuit doen.. achter de balie zitten, dus ook kassawerk, anesthesie begeleiding is ook moeilijker, gewicht dier ademhaling, medicijnen klaarleggen zoveel dagen zoveel pilletjes... enz. dus dat vond ik wel heel lastig. :oops:

9. Hebben je rekenproblemen/dyscalculie je belemmerd in het vinden van een leuke baan?
ben nu bezig met solliciteren, maar het heeft toch denk ik wel invloed heeft...

10.In welke mate heb je begrip van je werkgever/leidinggevende?
naja ik heb nu nog geen werk, maar m'n vorige stagebegeleider had er niet echt begrip voor, kreeg telkens commentaar als ik wat had omgedraaid.. tuurlijk mag hij zeggen als ik iets verkeerd doe maar soms wordt dat gewoon vervelend.. en een andere dierenarts zat gewoon steeds te stangen... die had het de hele tijd erover dat ze zo snel kon rekenen en dit en dat.... echt heel frustrerend!! maar dat hoeft niet overal zo te zijn!

zo ook ingevuld..
groetjes erika
erika
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 11 Feb 2007 15:36

Berichtdoor Alathariel » 15 Jun 2008 17:24

1. Op welke leeftijd ontdekte je dat je moeite had met rekenen?
Ehm, op de middelbare school, met wiskunde, werd het me echt duidelijk. Dus toen ik 13/14 was, zo'n beetje brugklas/tweede klas.

2. Heeft er ooit een dyscalculietest plaatsgevonden bij een daarvoor erkend instituut?
Nee, helaas heb ik daar het geld niet voor, want het wordt niet vergoed door de verzekering.

3. N.V.T.

4. N.V.T.

5. Weet je welke vorm van dyscalculie je hebt? Zo niet, waar bestaan je problemen uit?
Nee, geen idee. Mijn problemen bestaan uit rekenen, omgaan met geld, digitaal klokkijken (analoog is dan weer geen enkel probleem), telefoonnummers, medicijnen voor mijn ratten afmeten (bijv. 0,16 ml afmeten op een spuitje van 3 ml...), meeteenheden (hoeveelheden, gewichten, oppervlaktes, inhoud, etc.), en verder kan ik zo gauw even niks concreets bedenken.

6. Als er nooit een test heeft plaatsgevonden: denk je dat je dyscalculie hebt?
Ja. En de decaan van mijn vorige opleiding dacht het ook, evenals een psycholoog. Maarja, zonder test ben je nergens.

7. Wat is de reden dat je dat denkt?
Zie mijn antwoord op vraag 5. Ik heb moeite en problemen met dingen waar andere mensen geen enkele moeite mee hebben, ik vind alleen herkenning op dit forum, verder begrijpt niemand waarom het zo moeilijk voor me is.

8. In welke mate hebben rekenproblemen/dyscalculie je (vroeger) belemmerd bij je studie en beroepskeuze?
Ik heb er last van, het levert problemen op. Op mijn vorige opleiding, Bos- en Natuurbeheer, met bosbouwstatistiek, met economie, met lessen excel etc. Nu studeer ik Fotografie en kom ik geregeld in de knel met diafragma's en sluitertijden.
Maar het is gelukkig nog niet zo ver gekomen dat ik iets wat ik graag wilde echt niet kon vanwege de dyscalculie.

9. Hebben je rekenproblemen/dyscalculie je belemmerd in het vinden van een leuke baan?
Ik studeer dus nog, en later als ik afgestudeerd ben en fotograaf ben moet ik geen zelfstandig ondernemer worden en een eigen zaak starten. Maar dat wil ik ook niet, dus dat scheelt.

10. In welke mate heb je begrip van je werkgever/leidinggevende?
Dat weet ik nog niet. Ik ben net aangenomen bij de Burger King, maar moet nog beginnen met daar werken. Gelukkig kom ik in de keuken te werken (nog) niet achter de kassa. Geen idee hoeveel ik in de keuken met getallen te maken ga krijgen...

11. In welke mate heb je begrip van je collega’s?
N.V.T.

12. Welke functies/werkzaamheden kan je niet uitoefenen als gevolg van je rekenproblemen /dyscalculie?
N.V.T.

13. Ben je ooit ontslagen of uit je functie gezet als gevolg van je rekenproblemen/dyscalculie?
Nee

14. Vind je dat je onder je ‘nivo’ werkt als gevolg van je rekenproblemen/dyscalculie?
Ik studeer wel onder mijn niveau (MBO), maar dat is mijn eigen keuze. Ik vond het HBO namelijk niet leuk. En qua werk, tsja, wat ik aan werk zoek is toch alleen maar als bijbaantje, voor het geld, dus maakt me niet zoveel uit wat het niveau is.

15. Zou je, als de mogelijkheid bestond, een om-her-bijscholing willen volgen in vakken, anders dan rekenen/wiskunde, om je kansen op een (leuke) baan te vergroten?
Nee, is niet nodig volgens mij.

16. Heeft je werkgever je dit ooit aangeboden, wetende dat je een rekenprobleem hebt?
N.V.T.

17. Wat is je geslacht?
Vrouw

18. Wat is je leeftijd?
21 jaar

19. Wat zouden bedrijven volgens jou moeten doen om meer kansen voor mensen met dyscalculie te creëren binnen het bedrijf?
Het erkennen. Dyscalculie wordt nog bijna nergens echt erkend als probleem, terwijl dat met dyslexie wel het geval is. Erkenning is de eerste en belangrijkste stap volgens mij. En dat geldt zowel voor scholen als voor bedrijven.
Gebruikers-avatar
Alathariel
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 12 Sep 2005 17:54
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland


Terug naar Oproep voor onderzoek / Werkstuk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron