dyscalculie en impact op CITO score

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

dyscalculie en impact op CITO score

Berichtdoor Trijn » 06 Mrt 2008 22:31

Hoi,
onze dochter is pas dit jaar getest voor dyscalculie. Na jaren van aankaarten ging de school overstag en werd ons vermoeden bevestigd. Ze zit amper op het niveau van groep 5. Nooit echt extra begeleid op school, ondanks dat de juf in groep 3 al het vermoeden had dat ze mogelijk geen inzicht zou krijgen. Gesprekken met leraar in groep 4 liepen op niets uit: wij gaven aan: vader dyslectisch (schrijf/lees en rekenproblemen), dochter dyscalculie? bleef zeggen dat ze geen dyslexie had. Alsof hij niets van dyscalculie wilde horen. Extra hulp? Ja, heeft ze eigenlijk wel nodig, maar ik heb er al 6 leerlingen voor. Zo ging het jaar na jaar. Dochter steeds onzekerder, moedeloos.... zeer negatieve gedachten met name over zichzelf. Najaar 2007 uitslag duidelijk: dyscalculie. Ze is niet het type dat zich uit, maar je zag dat er een last van haar schouders viel. Nog steeds niet blij dat ze niet goed kan rekenen, maar wel blij met het feit dat ze toch NIET DOM was.
Nu CITO toets gedaan, zonder extra tijd voor rekengedeelte (waar ik vandaag over las dat dit mag) score 529 (iets lager dan verwacht), met name rekenen 24 van de 60 vragen goed. NIO toets gedaan: rekenkundig deel BBL (met advies te laten testen voor dyscalculie?!!) en taalkundig deel HAVO/VWO. Ook getoetst door PLC commssie, geen uitslag van. Andere schooltoetsen ook voornamelijk A en B's. Horen om ons heen advies: stuur haar naar HAVO, beter omlaag als t niet lukt, dan omhoog van VMBO (hele hoge cijfers nodig).
Heeft iemand enig idee wat de impact van het rekengedeelte is op de score? Willen haar ook niet te zwaar belasten door per se voor HAVO te gaan, maar willen haar ook niet onderschatten.
Verwachten dat advies toch VMBO TL of GL (HAVO??) zal zijn.
Wordt tijd dat Dyscalculie officieel wordt erkend.
Excuses voor lang verhaal............
wie ervaring heeft?
Alvast bedankt.
Een radeloze, maar toch trotse :D moeder!
66tsbs67ms96
Trijn
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 06 Mrt 2008 19:18

Berichtdoor Sébastien » 09 Mrt 2008 16:17

http://www.cito.nl/po/lovs/eb/eb_actuee ... apport.pdf

Heeft iemand enig idee wat de impact van het rekengedeelte is op de score?

Zover ik in bovenstaand pdf-bestand begrijp, wordt de standaardscore (529 in dit geval) berekend op basis van 3 van de 4 onderdelen:
- Taal
- Rekenen/wiskunde
- Studievaardigheden
- Wereldoriëntatie

Volgens mij wordt er een soort 'gewogen' gemiddelde (=gemiddelde naar verhouding van het aantal opgaves per onderdeel) uitgerekend (voor de percentielscores)

Bij twijfel zou ik een IQ test laten doen (NIO is blijkbaar al gedaan), en daar zou ook een advies uit moeten rollen.
Van belang is denk ik om te kijken naar haar abstractievermogen bij rekenkundige/wiskundige vragen. Als ze er wel uitkomt met een rekenmachine en extra tijd dan zou HAVO wellicht beter zijn. Als ze naast het technische rekenen (breuken, procenten, tafels, e.d.) ook veel problemen heeft om de opgave tot een goed einde te brengen omdat ze de logica niet snapt dan is wellicht VMBO-GL een mooie tussenweg?

De meeste dyscalculische* leerlingen die ik heb presteren redelijk omdat ze behoorlijk begaafd zijn en omdat een aantal bijlessen of iets dergelijks volgen.

* moet officieel nog vastgesteld worden.
Laatst gewijzigd door Sébastien op 09 Mrt 2008 19:26, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Reactie impact citoscore dyscalculie

Berichtdoor Trijn » 09 Mrt 2008 16:44

Hoi,
bedankt voor je antwoord. Het blijft een moeilijke keuze, je wilt je kind prikkelen en bemoedigen, maar ze moet zich er wel goed bij voelen. Zelf wil ze wel graag richting HAVO, maar dat heeft mogelijk ook met haar hervonden zelfvertrouwen te maken (positief uiteraard) en waar vriendinnen naar toe gaan. Blij zijn we wel met het nog wankele nieuwe zelfvertrouwen, al mag het fundament nog wel iets steviger worden :D .
Mij is niet geheel duidelijk wat het verschil is tussen GL en TL, anders dan dat in het examenjaar een extra vak kan worden gekozen bij GL? Sowieso afwachten welke mogelijkheden de school bij ons in de buurt biedt. Blijft spannend, nog 2 nachtjes slapen en dan weten we meer........
Of ze überhaupt enige aanleg heeft wat wiskunde betreft, ik weet het niet. Ze heeft zich er ook voor afgesloten... ik snap het toch niet. Ze pint zichzelf vooral vast op de NIO uitslag, die natuurlijk ook heel positief is uitgevallen (HAVO/VWO).
Hoe dan ook hartstikke bedankt!
Groetjes,
Trijn
66tsbs67ms96
Trijn
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 06 Mrt 2008 19:18


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron