Beeldmateriaal: RTLnieuws

Hier komen berichten uit de media te staan, kunt u stemmen op enquetes en publicaties lezen over dyscalculie en aanverwante onderwerpen.

Moderators: Sébastien, Renée

Beeldmateriaal: RTLnieuws

Berichtdoor Sébastien » 29 Jun 2007 16:48

Op RTLnieuws was 4 april een uitzendig over dyscalculie.

Zie hier.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Re: Beeldmateriaal: RTLnieuws

Berichtdoor R.O. Tenzer » 14 Dec 2007 22:51

Op RTLnieuws was 4 april een uitzendig over dyscalculie.

Zie hier.


Hallo, ik ben docent op een middelbare school en wij willen meer aandacht schenken aan kinderen met rekenproblemen of dyscalculie en die in ons zorgsysteem opnemen. Ik wil graag in contact komen met iemand die mij verder op weg kan helpen en goed is ingevoerd in deze materie.

Alvast bedankt,

met vriendelijke groet,

Rudolf Tenzer
R.O. Tenzer
R.O. Tenzer
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 14 Dec 2007 22:17
Woonplaats: Leiden

Berichtdoor Sébastien » 14 Dec 2007 23:11

Rudolf Tenzer schreef:Ik wil graag in contact komen met iemand die mij verder op weg kan helpen en goed is ingevoerd in deze materie.

Dan zit je hier goed...

Neem eens een kijkje op http://sebastien.brunekreef.com/dyscalculie/ en als je nog specifieke vragen hebt dan hoor ik het wel,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor R.O. Tenzer » 20 Dec 2007 11:39

Dank je wel, sebastiaan.

We zouden eerst op school onderzoek kunnen doen. Hoe kunnen we dit het beste aanpakken, volgens jou?

mvrgr. Rudolf Tenzer
R.O. Tenzer
R.O. Tenzer
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 14 Dec 2007 22:17
Woonplaats: Leiden

Berichtdoor Sébastien » 21 Dec 2007 20:56

We zouden eerst op school onderzoek kunnen doen. Hoe kunnen we dit het beste aanpakken, volgens jou?

Belangrijk is het om na te gaan wat je als school voor ogen hebt.
Wil je rekenproblemen in het algemeen aanpakken, zonder dat er sprake is van dyscalculie dan kun je met een genormeerde rekentoets (zie mijn menu bij nummer 5 -> op papier) gewoonweg aantonen of er bij een een leerling sprake is van een achterstand. Probleem bij het aantonen van achterstand is dat je nog niet weet wat de oorzaak is. Kennisgebrek, motivatie, opdracht verkeerd begrepen, lage intelligentie, dyscalculie, etc. kan een oorzaak zijn. Met die groep uitvallers kun je dan aan de slag gaan.
Ik zou beginnen met een afgebakende keuze te maken. Kies 1 vaardigheid die jullie als school belangrijk vinden en experimenteer daar een jaar mee. Vervolgens kun je evalueren of je een ander testinstrument moet gebruiken of andere begeleiding moet inzetten, enz. En als alles bevalt kun je er natuurlijk mee doorgaan en het testen uitbreiden of efficienter inrichten.
Je kunt bijvoorbeeld denken aan het onderzoeken van de technische rekenvaardigheden van leerlingen of misschien ligt de nadruk meer op het realistische rekenen, temporekenen, ruimtelijk inzicht, of... , of...

Als je specifiek naar dyscalculie wilt kijken (=signaleren), kun je gebruik maken van mijn voorgestelde conclusies uit mijn eigen Pilotonderzoek.

Het helpen van leerlingen met rekenproblemen (anders dan dyscalculie) vereist wel een andere aanpak (in mijn visie) dan bij leerlingen met dyscalculie, maar het helpen/begeleiden is weer een hoofdstuk apart. Eerst wil je weten wat je in 'huis' hebt, zodat je vervolgens een plan van aanpak kunt gaan opstellen.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Re: Beeldmateriaal: RTLnieuws

Berichtdoor alice » 08 Sep 2014 6:32

Bedoel jij de krantenbank, die je soms bij bibliotheken in kunt kijken?
Ik heb toegang tot die database en heb er heel veel info kunnen vinden.
alice...
alice
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 08 Sep 2014 6:31


Terug naar Nieuws, beeldmateriaal, enquêtes & publicaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron