Wie kan mijn de wegwijzen??

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Berichtdoor Maudy » 13 Dec 2007 14:06

Onze dochter van 14 zit nu in 2 HAVO. Het was de bedoeling dat ze eind van het schooljaar zou opstromen naar VWO, maar omdat bij haar dyscalculie is vastgesteld hebben we besloten dat ze nu eerst HAVO doet en daarna opstroomt naar VWO. Uit alle testen is naar voren gekomen dat ze op VWO niveau denkt en leert, behalve als het gaat over rekenvaardigheid, daarmee zit ze op het niveau van groep 5 basisonderwijs. Vandaar de keuze nu eerst HAVO met RT en dan door naar VWO als ze dat wil.
Maudy
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 06 Dec 2007 12:41
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Wie kan mijn de wegwijzen??

Berichtdoor nus » 15 Dec 2007 11:11

Hallo,

Ben wat verder gekomen met de gesprekken op de basisschool, maar ga nog wat info op de hogere scholen vragen.

Heb inmiddels de verklaring binnen gekregen. En op school adviseren ze ons om haar deel te laten nemen aan de capaciteiten toets. Dit omdat het verstandiger is, stel ze scoort hoog dan kan ze hierbij later lwoo krijgen. (leerweg en ondersteuning) Gaat ze de cito toets doen dan valt haar extra hulp later geheel weg is ons verteld.

Ben nu wat rustiger geworden na het lezen van jullie berichten. Ik kreeg eerst het indruk van de school zelf trouwens dat ze niet ver zou komen etc., maar als ik dit allemaal lees is het helemaal niet zo.

Mandy:Vindt het erg knap van je dochter. Heb wel een vraagje aan je over de HAVO + RT. Heeft ze gewoon deelgenomen aan de CITO toets of..
en mijn is verteld op de basisschool dat boven de VMBO-T geen hulp erbij is. Mag ik vragen hoe jij het hebt gedaan??? Of zou toch niet zo zijn dat per regio anders is???

Groetjes Nus
Zoeken naar wegen..
nus
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 17 Nov 2007 11:17
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Sébastien » 15 Dec 2007 12:55

en mijn is verteld op de basisschool dat boven de VMBO-T geen hulp erbij is. Mag ik vragen hoe jij het hebt gedaan??? Of zou toch niet zo zijn dat per regio anders is???

Dit hangt van de school af.
Op de middelbare school waar ik lesgeef (in Amsterdam) was er een vorm van begeleiding voor dyslectici in de brugklas. Sinds dit jaar wordt er zowel taal als rekenonderstreuning gegeven door rt-ers (alleen brugklas), waarvan ik de rekenondersteuning verzorg. Het dyscalculie beleid begint ook van de grond te komen, maar daarvoor moeten er wel kinderen zijn met een officiële dyscalculieverklaring. Op dit moment zijn die er nog niet op deze school (met 1000 vwo scholieren), maar door een eigen onderzoek op deze school afgelopen jaar worden er 9 doorverwezen naar een psycholoog/orthopedagoog...dus wellicht dat er volgend jaar een stukje beleid doorgevoerd kan worden.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Maudy » 17 Dec 2007 13:32

Hee Nus,

Onze dochter zat al een half jaar op de middelbare school toen duidelijk werd dat zij dyscalculie had. Zij had als advies VMBO/HAVO gekregen, naar aanleiding van de CITO entree toets in groep 7. Wij wisten toen nog van niks dus ze heeft de normale CITO gedaan. We hebben haar naar een school laten gaan waar ze in de VMBO/HAVO klassen op HAVO niveau les geven. Sommige scholen doen dat, omdat dan duidelijk wordt of een kind HAVO niveau aan kan. Omdat haar resultaten heel goed waren, behalve voor wiskunde (8 en en 9 ens tegenover 1 en en 2 en) hebben we haar laten testen en werd duidelijk dat ze dyscalculie heeft. De school heeft toen RT geregeld en ze kreeg een voorlopige verklaring. Dat was in maart van dit jaar allemaal. Vlak na haar test werd in de klas duidelijk dat een aantal kinderen het HAVO niveau niet konden bijbenen en daarom is besloten een tussentijdse CITO te doen voor de hele klas, zodat de kinderen die geen HAVO konden, meteen terug konden naar het VMBO. Onze dochter mocht toen wel een aangepaste toets doen. De uitkomst was verbazend, ze scoorde voor alle vakken op het gemiddelde van het VWO, behalve voor wiskunde en studievaardigheden, dat zat zelfs nog onder VMBO niveau. Op basis van die gegevens hebben we besloten dat ze HAVO ging doen, en nu zit ze dan ook in een HAVO klas.
Helaas bleek in oktober dat school zich niet aan de RT afspraak heeft gehouden en dat ze maar een paar keer RT heeft gehad. Omdat een half jaar RT voorwaarde is voor een definitieve verklaring, heb ik nu zelf een RT er gezocht, die haar een keer in de week een uur RT gaat geven. Ik heb meteen toen ik dit ontdekte een gesprek gehad met de psychologe die haar verklaring af moet geven en op basis van de gegevens van de laatste CITO krijgt ze nu een definitieve verklaring. Andere zouden we haar weer opnieuw moeten laten testen en een half jaar RT geven, daar hadden we niet zoveel zin in.
Met school hebben we een pittig gesprek gehad. Ik heb de problemen waar mijn dochter met haar leerstoornis tegenaan loopt bij alle vakken puntsgewijs op papier gezet, en daarbij een lijst gemaakt met wat wij van de leerkrachten verwachten. Mijn dochter heeft de lijst met rechten (= het dyslexieprotocol) in haar agenda geplakt en iedere leerkracht die haar niet de behandeling geeft waar ze recht op heeft, mag ze hierop aanspreken. Dat zal op zich best moeilijk zijn voor haar, want zo assertief is ze nog niet, maar daar helpen haar mentor en wij natuurlijk bij.
We merken wel dat de meeste leerkrachten nauwelijks weten wat dyscalculie precies is, en bovendien kent meer dan de helft het protocol dyslexie/dyscalculie niet, terwijl elke school dat al een paar jaar moet hebben.
Scholen zijn verplicht een RT er in te schakelen bij dit soort leerstoornissen, lukt het de school niet, dan kun je zelf iemand benaderen en kan de school delen in de kosten. Het is wel goed als je dochter nog voor de CITO voldoende RT krijgt en ook een aangepaste CITO toets krijgt, anders kun je net als bij ons kind een hele vertekende score krijgen.
Op de site van het ministerie van onderwijs vind je aardig wat informatie over wat scholen wel en niet mogen doen. Ik zou het je zeker aanraden om met de school van je dochter te gaan praten en duidelijk te maken wat je zelf doet en wat je van hun verwacht. Mijn ervaring is dat je er zelf heel erg achteraan moet trekken.
Ik zag trouwens laatst iets op TV van een hersenchirurch met dyscalculie, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat alle kinderen met deze leerstoornis alleen maar terecht zouden kunnen op een leerweg ondersteunend onderwijs niveau.
Maudy
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 06 Dec 2007 12:41
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Berichtdoor Sébastien » 21 Dec 2007 20:16

Ik zag trouwens laatst iets op TV van een hersenchirurch met dyscalculie, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat alle kinderen met deze leerstoornis alleen maar terecht zouden kunnen op een leerweg ondersteunend onderwijs niveau.

Weet je toevallig waar je dit gezien hebt? Zender, dag, tijd, etc?
Positieve voorbeelden zijn erg belangrijk...al is het hier maar om aan te tonen dat je met dyscalculie erg ver kunt komen en dus niet 'dom' bent :).
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor kristine » 21 Dec 2007 21:49

Ik heb ook wel eens een artikel op internet gelezen over een vrouwelijke financieel manager met dyscalculie....
Misschien speelt het wel een rol in welke mate je dyscalculie hebt.
Ik weet het niet, maar ik lees hier over kinderen die soms een achterstand hebben van 3 tot 4 jaar. Bij mijn dochter is het dus in groep 7 vastgesteld, nadat ik zelf besloten had te testen. Maar ze hebben al die jaren ervoor haar wel altijd extra rekenles aangeboden in de school. Doordat haar klas erg klein is (15 leerlingen!) was het voor de juf makkelijker om haar altijd extra instructie te geven. Misschien is dit de reden voor de relatief kleine achterstand die mijn dochter nu heeft. Ze zit nu in groep 8 en da's vooral veel herhaling, maar ze heeft dit rapport voor het eerst GEEN onvoldoendes voor rekenen! Wel veel 'matig', maar ook wel 'voldoende' en zelfs 1 'ruim voldoene'. Ze mag er apetrots op zijn en de leerkracht vindt het zelf heel bijzonder dat ze nog steeds zo haar best doet voor rekenen, dat ze het zelf nog steeds niet opgeeft...
Ze wilde altijd graag naar vmbo-t, misschien zelfs havo en ik heb eens een hengeltje uitgehangen bij haar leerkracht en die zit ook aan vmbo-t te denken. Misschien is het wel goed een standje lager te beginnen, via mbo zou ze ook nog steeds naar hbo kunnen, als ze wilt.
Door mijn eigen ervaring in een veel te hoog gegrepen vwo school ben ik schoolmoe geworden en zakte mijn zelfverzekerdheid naar nul...
Ik wil niet dat mijn dochter op haar tandvlees moet gaan lopen op alle vakken.
Maar om het onderwerp terug te komen : er bestaan vast genoeg voorbeelden van dyscalculici die het ver hebben geschopt. Als ze het zelf maar willen, is alles bereikbaar....
Mijn dochter denkt er op dit moment over om juf te worden. Maar voor deze opleiding moet je in het eerste jaar een score van 80% halen voor taal en rekenen. Taal OK, maar rekenen...
Maar goed, dat zien we dan wel weer.
Ondertussen ben ik nog steeds in afwachting van de uitslag van haar psychologisch onderzoek, dat we als 3e advies hebben laten doen...
Kristine
kristine
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 22 Nov 2007 11:24
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor kristine » 28 Dec 2007 15:42

De uitslag van het aob-onderzoek van mijn dochter is tegengevallen!
Advies : vmbo-kader, met eventueel lwoo.
Ze scoorde slecht op rekenen (logisch!!), maar ook spelling!!!!
Ze heeft verdorie (sorry!) een 8,9 in haar rapport voor spelling!!!!
Ik snap er niets meer van!
Een derde advies waar we niets mee kunnen dus!
Kristine
kristine
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 22 Nov 2007 11:24
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Maudy » 28 Dec 2007 16:05

Een van de onderdelen van de dyscalculie test is testen van het IQ. Bij kinderen met dyscalculie is dit minimaal gemiddeld. Als het IQ lager is dan gemiddeld zijn er waarschijnlijk andere dingen aan de hand dan dyscalculie. Onze dochter heeft een IQ van 115, dat is redelijk hoog. Ze zou, op basis hiervan en op basis van nog andere CITO toets gegevens VWO kunnen volgen. De Cito geeft namelijk aan dat ze voor alle vakken, behalve wiskunde en studievaardigheden, op VWO gemiddelde zit. Maar...... omdat ze een behoorlijke achterstand heeft door die dyscalculie, hebben we besloten dat ze HAVO blijft doen. Ze krijgt RT om haar te helpen met har dyscalculie en bij de vakken waar ze hoog scoort, kan ze de komende jaren een beetje "freewheelen". :lol: Volgend schooljaar gaat ze ook scheikunde en economie krijgen, dus er komen nog genoeg struikelblokken. :shock: Ze heeft nu dan nog ruim 3 jaar de tijd om haar achterstand bij te werken en dan zou ze door kunnen naar VWO. Onze dochter is enorm gedreven. Zij heeft tot nu toe alleen maar teleurstelling meegemaakt en begint nu pas tekenen van demotivatie te tonen. Ik ben er van overtuigd, dat nu ze goede RT krijgt ze zich snel weer hersteld en de draad weer op gaat pakken, en dan zeker gaat voor VWO.
Ik weet niet meer precies in weke TV uitzending ik die hersenchirurg heb gezien :roll: Tegenwoordig is er tussen 19.00 en 20.30 op iedere zender wel iets medisch. Ik weet wel dat het zo'n 112/ingang oost programma was. Volgens mij was het een chirurch uit Groningen (UMCG, AZG?) het ziekenhuis waar ook de traumaheli is gestationeerd.
Maudy
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 06 Dec 2007 12:41
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Berichtdoor Maudy » 28 Dec 2007 16:21

Misschien ook wel goed om te melden dat wij de laatste weken een aantal zeer goede gesprekken hebben met de RT er en de psychologe die onze dochter heeft getest. Van de psychologe begrijpen we nu dat er verband is tussen IQ en de diagnose dyscalculie en van de RT er hebben we begrepen dat leerweg ondersteunend onderwijs ook verticaal gegeven moet kunnen worden (dus niet alleen op VMBO niveau, maar op alle niveau's). Tenslotte krijgt onze dochter nu ook LWOO op HAVO niveau, vanwege de RT. Ik heb ervaren dat het goed is om veel in gesprek te zijn met school. Het is vaak niet zo dat ze niet mee willen werken, maar (zeker in ons geval) eerder dat ze niet weten wat ze ermee aan moeten. Aan de hand van de gesprekken hebben we gemerkt dat er veel mogelijk is, als je als ouder maar aangeeft wat je kind nodig heeft, wat je van school verwacht en wat je zelf kunt realiseren. En het is belangrijk dat je alles op papier zet, zodat je de leerkrachten van volgend jaar niet weer opnieuw hoeft in te praten. Het is wel belangrijk dat je zelf goed weet waar je over praat, de leerkrachten hebben jouw nodig, zelf zijn ze nog erg zoekende.
Misschien een leuk voorbeeld, de school van onze dochter heeft alleen een dyslexie protocol. In vervolg op onze gesprekken heeft mijn dochter nu een lijstje van zaken waar zij recht op heeft, dat mag zij aan iedere leerkracht vertellen die zich daar niet vanzelf aan houd. Omdat ze niet zo heel erg assertief is wordt ze hierbij geholpen door haar mentoren, die op hun beurt weer ondersteund worden door de jaarcoordinator. Ik heb voor alle leerkrachten een puntenlijst gemaakt met bij onze dochter herkenbare dingen (dromerig, traag, niet zeggen dat ze iets niet snapt, beelddenker etc), sommige van hen vragen ons hoe ze het beste met deze zaken om kunnen gaan. Het belangrijkste van deze akties is dat alle leerkrachten nu beter kunnen begrijpen waarom onze dochter is zoals ze is, en de verstandhoudingen zijn heel erg verbeterd. Gevolg, Meagan krijgt er weer zin in en de leerkrachten gaan het een uitdaging vinden om nieuwe methodes uit te proberen.
Maudy
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 06 Dec 2007 12:41
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Vorige

Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron