Wie kan mijn de wegwijzen??

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Wie kan mijn de wegwijzen??

Berichtdoor nus » 18 Nov 2007 13:51

Dag allemaal,

Ik heb een dochter van 11 jaar die dyscalculie heeft. De school heeft er vier jaar over moeten doen om dit vast te stellen. Binnenkort krijg ik een verklaring.

Echter geeft de school aan dat ze niet hoger zal gaan komen dan LWOO en dat het verstandig is haar niet volgend jaar deel te laten nemen aan de Cito toets, omdat dit te frusterend voor haar zou zijn.
Hier ben ik het niet mee eens, want ze kan met de rest van haar vakken juist goed meekomen en vindt het erg leuk. Bv analoge klokkijken had ze zo door... Wil dan haar ook niet demotieveren.

Ben erg boos op de school dat ze er van uit gaan dat ze toch niet ver zal schoppen, daar komt het op neer.

Ik moet nu dus haar zelf helpen waar ik maar kan. Thuis veel oefenen, maar heb geen richtlijnen. Ben op zoek naar extra bijlessen in het weekend... ze heeft er wel zin in.

Wie heeft dit eerder meegemaakt en kan mijn een een weg wijzen die hij of zij al bewandeld heeft....bv waar heeft mijn dochter recht op tijdens de entree toets en cito toets....

Alvast bedankt..

Groetjes Nus
Zoeken naar wegen..
nus
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 17 Nov 2007 11:17
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Sébastien » 19 Nov 2007 9:35

Misschien kun je Anneke vragen naar haar ervaringen?
http://www.dyscalculie.org/forum/viewto ... =1831#1831
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Jacqie » 19 Nov 2007 18:21

Onze dochter heeft (eerst) een speciale toets op de school voor voortgezet onderwijs gemaakt waar ze naar toe wilde. Daar heeft ze ook een intelligentie onderzoek gehad. Aan de hand daarvan volgde een advies. Daarnaast heeft ze gewoon meegedaan met de Cito toets. Ze wilde dit zelf ook graag. We hebben haar duidelijk gemaakt dat de Cito voor haar niet bepalend zou zijn. Ik denk dat dat wel belangrijk is, omdat rekenen een belangrijk deel is van de Cito.
Jacqie
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 18 Sep 2005 9:46
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor Jacqie » 19 Nov 2007 18:25

Oh ja, mijn dochter was ook erg zwak met rekenen. Ze doet nu gewoon VMBO-GT en het gaat (gelukkig) hartstikke goed! Volgens mij bieden veel middelbare scholen een eigen test aan buiten de Cito toets in groep 8. Dan gaan ze niet meer uit van de Cito.
Jacqie
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 18 Sep 2005 9:46
Woonplaats: Nijverdal

Re: Wie kan mijn de wegwijzen??

Berichtdoor nus » 19 Nov 2007 21:10

Haar IQ is getest en was goed. Ik heb gelukkig een kind die er voor wilt gaan. Alleen mijn dilema is de school zelf.
Ik zal zeker Anneke vragen wat ik kan betekenen voor mijn dochter, maar wil ook graag weten wat de rechten voor mijn kind is tijdens de toetsen.

Nou ben ik er achter gekomen dat de school waar ze op zit landelijk gezien al niet hoog scoort. Extra begeleiding kan ik vergeten haar van school afhalen is emotioneel gezien niet goed. Dus mochten jullie plekken kennen voor bijlessen dan heel graag.

Vindt het zo moeilijk als er gezegd wordt dat je kind helaas maar een andere richting moet kiezen, omdat ze het toch niet haalt zeg maar..
En als ik Jacqie dan hoor dan denk echt wat goed knap van haar dochter..
Denk maar dat ik een goed gesprek op haar school moet gaan hebben...

Bedankt allemaal doet me wel goed jullie reactie's ....
Zoeken naar wegen..
nus
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 17 Nov 2007 11:17
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor kristine » 22 Nov 2007 11:53

Kijk eens op de site van citotoets.nl (of zoiets).
Op de pagina "veelgestelde vragen" vind je een stukje over dyscalculie en daarin wordt o.a. vermeld dat kinderen met dyscalculiet tijdens de citotoets meer tijd kunnen krijgen voor rekenen...
Ik ben vorig jaar uiteindelijk met mijn dochter, nu 11 jaar en zit in groep 8, naar een gz-psycholoog gestapt. Ik vermoedde dyscalculie toen ik erover had gelezen en ik ben zelf niet getest, maar waarschijnlijk heb ik het zelf ook. De school heeft haar vanaf groep 3 wel zelf proberen te helpen met wat bijlessen en zo, maar ze viel net altijd buiten de boot wat betreft recht op een onderzoek. Dan was ze toch weer een 'twijfelgeval'.
Gelukkig mag ze nu meefietsen met de RT lessen van een klasgenootje en de klas is maar 15 leerlingen groot, dus de leerkracht heeft meer tijd om haar wat extra instructie te geven. Ze heeft ongeveer een achterstand van 1, 5 jaar.
Ik ga in elk geval nog verder onderzoek doen naar de rechten van kinderen met dyscalculie. Je moet er echt zelf achteraan.
Ik was met bovenstaande gegeven even langs de RT gelopen en die wist hier niets van! "Dyscalculie is nog iets nieuws en ik moet ook even kijken wat ze mag", zei ze.
Volgens mij staat het er toch duidelijk genoeg. Ik heb de leerkracht ook alvast geïnformeerd, kunnen ze het er lekker samen over hebben in hun volgende overleg...
Hmm, misschien is lidmaatschap van Balans toch niet zo'n slecht idee..
Kristine
kristine
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 22 Nov 2007 11:24
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Maria » 22 Nov 2007 14:10

Dag Nus,

Nou je verhaal komt mij erg bekend voor.
Met mijn zoon is mij precies hetzelfde overkomen.
De ene leerkracht zei lwo, de andere leerkracht zei ; nee hoor dan zit hij bij de overige vakken te slapen.

Na de hierboven al eerder genoemde toetsing van het vmbo scoorde mijn zoon taalkundig havo/vwo, en rekenkundig nog lager dan basis.

Hij zit nu sinds augustus op het VMBO-T, een prima tussenweg.
Vorige week zijn eerste rapport gehad allemaal zevens en achten.
Tja, op wiskunde na natuurlijk, dat was een 4.
Jammer dan, dat feit ligt er nou eenmaal en gelukkig kunnen we er steeds beter mee omgaan.
Gelukkig mag hij wiskunde in groep 3 laten vallen, dan zijn we ervan af.

Het belangrijkste is dat hij het perfect naar zijn zin heeft.
Op school krijgt hij 1x in de week rt voor rekenen door een deskundige ortopedagoog van bureau Opdidakt, deze mensen zijn hier echt goed in.
Zijn ook op internet te vinden, misschien kunnen die je nog verder helpen.

Succes

Maria
zoon 13 vmbo-t
Maria
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 28 Sep 2007 7:57
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Wie kan mijn de wegwijzen??

Berichtdoor nus » 22 Nov 2007 21:14

Dag,

Tof alle info die ik krijg, dan heb ik weer er iets meer info bij om zo verder te kunnen.
Heb inmiddels een gesprek op school gehad, daar vertelde ze me dat ze bedoelde dat ze aan de capasiteiten toets moets deelnemen. Als ze hieraan meedoet dan krijgt ze Lwoo erbij. Dus bv. vmbo k + lwoo als ze deelneemt aan een cito toets zou ze hier geen recht meer op hebben.

Nu weer uitzoeken wat hier de voordelen en nadelen zijn...

Nog bedankt voor jullie reactie's hoe meer info hoe beter merk gewoon dat ik er moe van wordt, vind dat er gewoon standaard richtlijnen moet komen nu..voor dyscalculie

groetjes nus
Zoeken naar wegen..
nus
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 17 Nov 2007 11:17
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor kristine » 22 Nov 2007 22:57

Hoi Nus,
Ik zit maar pas op dit forum en ik heb al verschillende stukjes gelezen.
Maar wat wordt er bedoeld met lwoo? (mijn man kent het ook niet)
Is dat een studierichting dan? Net als vmbo theoretisch, kader, enz?
Ik ben zelf opgegroeid in Belgie, al jaren getrouwd met een Nederlander en mijn kinderen zitten op een NL school. Ik vond het altijd al moeilijk om het Nl systeem te begrijpen en ik dacht dat ik het nu een beetje door had.
Alleen lees ik nu constant over lwoo?
Vorig jaar hebben wij zelf besloten onze dochter te laten testen.
Zij zat echt niet lekker in haar vel, kreeg ook veel angstige gedachten en dwanggedachten die elkaar afwisselden. Huiswerk met haar maken ging absoluut niet. Ze had er zo'n hekel aan gekregen dat ze zelfs ruzies ging uitlokken, zodat ik het maar weer zou opgeven...
In de psychologische test (o.a. intelligentie) werd er op dat moment gesuggereerd dat zij past in gemengd/beroepsonderwijs.
Haar winterrapporten waren sowieso altijd slechter dan haar zomerrapporten. Maar nu, in groep 8, gaat het veel beter met haar.
8 bij aardrijkskunde, 10 voor Engels, 9 voor topo, 7,5 voor geschiedenis, 7 voor taal en vandaag hoorde ik zelfs van haar leerkracht dat ze bij de testen van het leerlingenvolgsysteem zelfs een C had gehaald voor het onderdeel maten en tijd, bij de toets rekenen. De andere 2 onderdelen waren allebei een D, maar dat verbaasde me niets. Ik was in de zevende hemel met die C!! Een voldoende!! Waarschijnlijk mede door de wekelijkse 10 vraagstukken die elke week als huiswerk worden meegegeven, al maakt zij dan weer de taken uit het boek van groep 7...
In januari krijgen we een advies van haar leerkracht en wij hebben de keus gekregen om haar mee te laten doen aan een nieuwe (andere) psychologische test (mits betaling natuurlijk). Zelf vind ik haar geschikt voor vmbo-t. Tenminste, volgens wat ik ondertussen allemaal heb geleerd over al die richtingen hier...
Volgens mij kan ze vmbo-t aan en zal ze zich zeker ook niet gaan vervelen.
Maar als ik hier lees wat andere scholen maar allemaal lopen te adviseren , dan weet ik het weer niet meer. Op onze school wordt nog niets losgelaten over mogelijk geschikte studierichtingen voor haar. Daar word ik ook een beetje gek van.
Omdat mijn dochter zo op mij lijkt wat de rekenproblemen en verstrooidheid betreft, kan ik voor mezelf alleen maar concluderen dat ik het zelf ook heb. Mijn ouders hebben me destijds op een lyceum gezet (vwo en gymnasium). Zij wisten niet beter (door omstandigheden) en al die jaren heb ik gevochten voor wat ik waard was, maar je kan je voorstellen hoe zwaar het was. Ik heb het dan ook nooit afgemaakt. Dat was duidelijk veel te hoog gegrepen.
By the way, die angstige gedachten en dwanggedachten zijn nog niet helemaal weg, maar ze heeft psychologische hulp gehad en het is weer leefbaar geworden. Vorig jaar deze tijd liepen wij echt op ons tandvlees van de zorgen...
Kristine
kristine
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 22 Nov 2007 11:24
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor kristine » 23 Nov 2007 13:37

Ik heb zelf al ontdekt waar lwoo over gaat.
Leerwegondersteunend onderwijs.
Kristine
kristine
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 22 Nov 2007 11:24
Woonplaats: Tilburg

Re: Wie kan mijn de wegwijzen??

Berichtdoor nus » 23 Nov 2007 22:03

[quote="nus"]Dag Kristine,

Ja, dat klopt. Lwoo is leerweg en ondersteunend. Dit kan dan gecombineerd met bv vmbo k. Ik ben ook nog aan het uitzoeken wat de voordelen en nadelen van zo'n capasiteiten (ipv cito in groep 8) toets is.

Tegenwoordig moet je zelf veel uitzoeken voordat je instemt met de scholen. De basisschool informeert is wat later weer blijkt op de vmbo dat het een nadeel kan zijn...

We blijven positief...

groetjes nus
Zoeken naar wegen..
nus
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 17 Nov 2007 11:17
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor kristine » 24 Nov 2007 0:13

Onze school doet gewoon standaard Cito voor iedereen. Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord dat er aan iemand is geadviseerd om niet mee te doen...
Toen ik aan het 'googlen' was over leerwegondersteunend onderwijs, las ik dat er dat bij 2 of meer vakken leerachterstand moet zijn, waarvan 1 dus op taal of inzichtelijk rekenen. Of er moesten ook socio-emotionele problemen zijn... Misschien is dat wel anders bij vmbo-k.
Nou heeft mijn dochter dus vorige jaar behoorlijk met haar angsten in de knoop gelegen en ik zie soms nog steeds dat ze in gevecht is met 1 of meerdere dwanghandelingen, maar ik denk niet dat ze daar zoiets mee bedoelen. Ze is enorm gegroeid tegenover vorig jaar en haar zelfzekerheid groeit met de week. Soms denk ik nog dat ze een toets onderschat en niet genoeg is voorbereid, maar dan verrast ze me toch met een 8. Tja, het is ook wel even wennen als je kind het opeens veel beter gaat doen. Knijp mezelf af en toe in de arm om te merken dat ik niet droom. Ik was in het begin van het schooljaar zoooo trots dat ze met een 8 thuiskwam dat ik spontaan een sticker in haar agenda plakte, met een vet compliment! Maar nu kan ik zowat elke week een sticker plakken! Over de hele lijn (behalve rekenen dus) gaat het echt heel goed.
Het stelt me gerust dat ze nu stapsgewijs zelf de studiemethoden onder de knie begint te krijgen.
Maandag gaat ze weer een psychologisch onderzoek doen(een andere, vergeleken met die van vorig jaar), die kan meetellen als derde advies voor vo. Ben dus benieuwd...
Kristine
kristine
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 22 Nov 2007 11:24
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor Susie » 28 Nov 2007 15:51

Hoi,

Ikzelf ben 18 jaar, zit nu in 6vwo. In groep 5 zeiden ze dat ik dom was en dat ik beter naar het speciaal onderwijs kon gaan. Mijn ouders hebben dit advies in de wind geslagen en hebben RT voor mij gezocht en mij geholpen. Ik ben in groep 6 blijven zitten. Ik heb het erg moeilijk gehad in de basisschoolperiode, ze wilden mij voor de CITO naar het VMBO sturen, maar na de CITO bleek uit de score dat ik naar havo/vwo kon gaan. Ik bedoel maar, de school heeft het vaak niet bij het rechte eind. Wie weet komt juist wel een hoge score uit de CITO op het taalkundige/aardrijkskundige vlak. Ik vind het erg goed dat u, net als mijn ouders, zelf informatie e.d. gaat zoeken.

Groetjes
Susie
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 30 Mei 2007 20:33

Berichtdoor kristine » 28 Nov 2007 19:42

Hoi Susie,

Wat goed van je! Het moet wel erg veel energie kosten om al die jaren steeds opnieuw de strijd aan te gaan met wiskunde...
Ik heb ook een soort vwo gedaan (in Belgë), maar in mijn tijd, ik ben inmiddels 38, was dyscalculie onbekend. Al vrij vlug ben ik de richting moderne talen ingeslagen, maar rekenen en andere exacte vakken bleven als belangrijk meetellen. Uiteindelijk was ik echt helemaal schoolmoe...
Ik begon mijn laatste jaar met een vier en eindigde met een 1 (ja, die bestaan)...
Gr. Kristine
Kristine
kristine
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 22 Nov 2007 11:24
Woonplaats: Tilburg

Re: Wie kan mijn de wegwijzen??

Berichtdoor nus » 29 Nov 2007 20:49

Dag Susie,

Wat knap van je dat je zover bent gekomen. Een mooi voorbeeld zal het verhaal van jou aan mijn dochter laten lezen, zal ze zeker fijn vinden.
Succes met je verdere opleiding..

Groetjes Nus
Zoeken naar wegen..
nus
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 17 Nov 2007 11:17
Woonplaats: Amsterdam

Volgende

Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron