dyscalculie

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

dyscalculie

Berichtdoor kinime » 08 Dec 2006 15:16

Hallo, mijn dochter van 8 jaar heeft vanaf groep 3 al heel veel moeite met rekenen, ik weet niet of dit ook dyscalculie is, hoewel sommige dingen wel herkenbaar zijn. Het gesignaleerde probleem op school is, de sommen tot tien zijn niet geautomatiseerd. Optellen kost heel veel tijd, voor aftrekken heeft ze materiaal nodig. De stof blijft niet bij haar hangen. Ze heeft op school een klein rekenonderzoek gehad en naar aanleiding daarvan gaven ze ons het advies om haar een eigen leerlijn te geven via maatwerk rekenen. Dit houdt echter ook in dat zij niet op het nivo van groep 8 de basisschool verlaat. Lezen, schrijven enz. gaat allemaal van ruim voldoende tot goed. Heeft iemand hier ervaring mee.

KINIME
kinime
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 08 Dec 2006 12:43

Berichtdoor Danetta » 13 Dec 2006 14:06

Hallo,
Volop ervaring durf ik zelfs wel te zeggen!!!!

Ik kan het schijnbaar niet genoeg benadrukken: laat officieel testen!!!!!
De school van onze zoon had deze houding dus ook, maar nu hij de verklaring heeft, en de specifieke hulp, kan hij dus wel op nivo mee met de rest.
Als je kind het uiteindelijk niet kan, houd het gewoon op natuurlijk, maar doordat onze zoon er maar een beetje bij hing, en hij uiteindelijk onder zijn eigen kunnen werkte, heeft hij wel 1,5 jaar leerachterstand opgelopen.........

en dat automatiseren is belangrijk voor de voortgang van het rekenen, als je de eenvoudige sommen niet kunt, kun je ook niet verder, naar de moeilijkere, toch?

Kinderen met Discalculie hebben meer baat bij specifieke hulp dan gewone extra hulp, het probleem zit hem niet in het niet kunnen maken van sommen, het ligt helaas veel ingewikkelder...
en alleen met een verklaring kun je de school er op wijzen dat dit anders moet. Ik hoop dat je niet de zelfde houding tegenkomt als bij onze basisschool, dan kun je je borst nog nat maken. Maatwerk alleen is gewoon niet voldoende, is onze ervaring.
Onze zoon doet nu dus gewoon mee, met behulp van onthoudkaartjes, en een rekenmachine, dat is voor hem voldoende om met de rest mee te kunnen, gelukkig! Hij vind het ook weer leuk om te rekenen, en dat heb ik van hem nog niet gehoord, als je nagaat dat hij nu in gr. 8 zit. Laat alsjeblieft niet te veel tijd verloren gaan, wij hebben 5 jaar lopen sukkelen, je denkt dan toch dat ze het op school wel weten.....

veel sterkte, en succes Danetta
Danetta
Danetta
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 12 Okt 2006 12:58
Woonplaats: Tholen

Berichtdoor kinime » 13 Dec 2006 20:59

Bedankt, de verhalen die ik bij ons op school heb gehoord zijn ook niet echt bemoedigend, volgende week vrijdag hebben wij een gesprek. We hebben al een aantal punten op papier gezet en zijn al voorbereid op een pittig gesprek.

KINIME
kinime
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 08 Dec 2006 12:43

Berichtdoor kinime » 23 Mrt 2007 15:50

Ik ben er even tussenuit geweest, druk en ook omdat mijn dochter sinds januari bezig is met de rekenmethode maatwerk. Ze krijgt nu twee keer in de week werk mee naar huis en krijgt 1 keer in de week RT. Wij hadden het gevoel dat het thuis allemaal wel aardig ging met het rekenwerk maken. Ze maakt alles vrij makkelijk zonder fouten. Toch zijn ze op school nog niet tevreden. Ze vinden de sommen tot tien nog steeds niet geautomatiseerd en willen haar meenemen in de leerlingenbespreking. Ze gaan dan ook bekijken of ze in aanmerking komt voor een onderzoek. Van mij mag het, dan weten we tenminste waar we aan toe zijn.

KINIME
kinime
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 08 Dec 2006 12:43

Berichtdoor kinime » 27 Aug 2007 19:44

Hallo allemaal,

Ik ben er een behoorlijk poosje tussenuitgeweest, ik zal even vertellen wat er ondertussen is gebeurd. Onze dochter is vlak voor de vakantie getest, volgens het onderzoek is het geen dyscalculie (of die naam willen ze er niet aan geven), terwijl zij tijdens het onderzoek toch wel heel duidelijk uitvalt op de rekenonderdelen. Er is met de school, n.a.v. het onderzoek, afgespoken dat Kim verder gaat met maatwerk om te proberen om haar op een zo hoog mogelijk nivo te krijgen met rekenen. Uiteraard ook met behulp van RT. Helaas, de school is net 1 week begonnen en ik ben al weer 3 keer bij de juf geweest, ze is nog niet begonnen met maatwerk maar ze werkt nu uit een werkboekje van groep 3!! Heeft iemand een advies hoe ik dit nu aan moet pakken op school. Ik ben vandaag behoorlijk boos geworden, want schijnbaar weten de juffen alleen maar dat ze uit dit boekje moet werken en verder niets.

Alvast bedankt.
KINIME
kinime
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 08 Dec 2006 12:43


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten