Dyscalculie en ADD

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Dyscalculie en ADD

Berichtdoor AnneliesM » 15 Aug 2007 14:56

Hallo iedereen,

Eerst zal ik me even netjes voorstellen: Mijn naam is Annelies, ben 26 jaar en studeer rechten (lekker weinig wiskunde :lol: ).

Wat cool dat er een forum is over dyscalculie. Het zit bij mij in de familie, al mijn zussen hebben het ook. Zelf ben ik nooit getest omdat er nog niks over bekend was toen ik op school zat maar mijn zusjes zijn wel getest. Aangezien ik precies dezelfde moeilijkheden met rekenen en getallen heb als zij ga ik er van uit dat ik het ook heb.

Sinds een tijdje vermoed ik dat ik naast dyscalculie ook ADD heb. Graag zou ik me laten testen hierop en als het even kan ook alsnog op dyscalculie. Ik heb al een afspraak met mijn huisarts gemaakt zodat ik een doorverwijzing kan krijgen en het eventueel vergoed wordt door het ziekenfonds.

Ik heb erg sterk het idee dat mijn concentratieproblemen en dyscalculie met elkaar samenhangen. Kan dat kloppen? Komt deze combi vaker voor? Ik ben erg benieuwd of er iemand hier is die het ook allebei heeft. Zo ja, hoe ben je daar achtergekomen? En het allerbelangrijkste: hoe ga je er om?

Groetjes,

Annelies
AnneliesM
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 13 Aug 2007 15:31

Berichtdoor Sébastien » 16 Aug 2007 12:53

Ik heb erg sterk het idee dat mijn concentratieproblemen en dyscalculie met elkaar samenhangen. Kan dat kloppen? Komt deze combi vaker voor? Ik ben erg benieuwd of er iemand hier is die het ook allebei heeft. Zo ja, hoe ben je daar achtergekomen? En het allerbelangrijkste: hoe ga je er om?

Soms lijkt het een beetje op het kip en het ei verhaal: komen mijn rekenproblemen door mijn concentratieproblemen of komen mijn concentratieproblemen door mijn rekenproblemen.

Beide stoornissen komen natuurlijk ook samen voor (Dyscalculie & ADHD of Dyscalculie & ADD). Bij ongeveer 1 of de 4 personen met Dyscalculie komt ook ADHD voor. ADHD valt vaak onder ADD, dus ik weet niet in hoeverre onderzoekers daar rekening mee houden.

Een Engelstalig artikel uit 2005 laat wel zien dat beide stoornissen apart worden 'doorgegeven' bij de geboorte.
Artikel: ADHD and Dyscalculia: Evidence for Independent Familial Transmission

Onderstaande leden hadden het eerder ook al over de combinatie Dyscalculie & ADD.

Mariah & Erika:
http://www.dyscalculie.org/forum/viewto ... hlight=add

Yvon:
http://www.dyscalculie.org/forum/viewto ... hlight=add

PS. Mariah is naar mijn weten niet meer actief op dit forum
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor erika » 01 Sep 2007 16:27

hoi annelies

heb al een tijd niks meer van me laten horen, maar bij mij is in tussen naast m'n dyscalculie ook ad(h)d geconstateerd... ze zijn er alleen nog niet uit welke vorm ik daar precies van heb :? dyscalculie is ongeveer 2 jaar geleden vastgesteld, ben door school ( mbo dierenartsassistent) naar de geldergroep gestuurd waar ik toen allemaal testen moest maken. daar kwam dus dyscalculie uit. omdat ik ook ( altijd al) ontzettend veel problemen met m'n concentratie heb , dus veel dingen vergeten, te laat dingen inleveren, halve lessen volgen, gewoon gigantisch druk ben ( vooral in m'n hoofd) enz.. ben ik uiteindelijk bij een psychiater terecht gekomen, en die heeft nu eindelijk :wink: ad(h)d geconstateerd!
hoe ik er mee omga: ik probeer er altijd zo positief mogelijk mee om te gaan maar dat is gewoon errrug moeilijk.. sommige dingen lukken gewoon echt niet hoe graag ik het ook wil... zoals geld afreken betalen die ellendige digitale tijd.. omrekenen van liter naar mililiters...

mischien heb je er wat aan :wink: groetjes erika
erika
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 11 Feb 2007 15:36

Berichtdoor AnneliesM » 11 Nov 2007 10:34

Hoi,

Bedankt voor jullie antwoorden. Het is al weer een hele poos geleden dat ik op dit forum ben geweest. Ondertussen ben ik er achter dat ik inderdaad AD(H)D heb! Grappig, ik had altijd al het idee dat er iets niet klopte. Deze zomer begon ik mijn zoektocht en begon op dit forum, intussen heb ik me laten testen voor AD(H)D en wordt ik er nu voor geholpen. Echt heel fijn om te weten wat er aan de hand is want nu kan ik er eindelijk iets mee. En inderdaad schijnen AD(H)D en dyscalculie of dyslexie vaker naast elkaar voor te komen.

Groetjes,

Annelies
AnneliesM
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 13 Aug 2007 15:31

Berichtdoor wieke81 » 27 Mrt 2009 13:44

Hier ook een ADD-er met dyscalulie! :D
wieke81
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 Mrt 2009 22:33


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron