Wie heeft een idee voor het omgaan met geld?

Ezelsbruggetjes voor rekenen, klokkijken, enz.

Moderators: Sébastien, Renée

Berichtdoor elis » 24 Apr 2007 23:56

ja lang leve de pinpas!

En als je toch alleen maar kleingeld hebt:
Je geeft je hele klamme handje vol met geld aan de kassiere en zegt:
'sorry, ik kan niet goed rekenen.'
en als ze je dan dom aankijkt zeg je:
'nee, echt niet'

Over het algemeen geven ze het dan wel op, en zijn ze blij met het kleingeld.
elis
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 24 Apr 2007 18:54

Berichtdoor Studentje » 03 Mei 2007 3:28

Goh, leve de pinpas...
Ik weet het zo niet.

Met de kaart betalen is wel leuk handig, maar mijn ervaring is dat ik dan ineens geen geld meer op mijn rekening heb, omdat ik geen idee heb hoeveel ik uitgeef.
Ik haal in 't begin van elke week een bedrag af, waar ik het dan maar voor de rest van de week moet mee doen.
Klinkt misschien raar, maar 't is echt de enige manier om nog iets over te houden. Als je een briefje in je hand hebt, kan je je ook beter een idee vormen van de waarde, dan als je cijfertjes ziet op 't schermpje van de bankautomaat, vind ik.

En dan pas ik de truuk van Alathariel (naar boven afronden e.d.) toe op mijn contant geld :)
Wisselgeld controleren doe ik wel niet, dus daar kan ik wel al eens geld mee kwijtgespeeld zijn :( Ach ja...
Alles is relatief...
Studentje
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 14 Jan 2007 4:55

Berichtdoor Alathariel » 24 Mei 2007 16:53

Dat vind ik ook het enorme nadeel van altijd overal pinnen ja, ik heb ook geen idee hoeveel geld ik nou eigenlijk uitgeef met boodschappen doen, tot het opeens (bijna) op is... :? Zit er ook aan te denken om maar gewoon altijd aan het begin van de week een bedrag te pinnen en dan verder mn pinpas thuis te laten.
Gebruikers-avatar
Alathariel
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 12 Sep 2005 17:54
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland

Berichtdoor henriette » 25 Jun 2007 14:18

Ik heb niet echt moeite met de waardes van het losse kleingeld, ik weet wat de verschillende munten waar zijn ahv hun vorm. Het dan optellen gaat wel vaak mis.
Ik pin bijna alles, en anders tel ik in de winkel al uit wat ik moet hebben (of ik geef gewoon te veel, dan mag de cassiere het wisselgeld uitrekenen). Ik ben goed van vertrouwen, en tel wisselgeld nooit na. Dat is alleen maar frustrerend omdat het me niet lukt, en vervelend voor andere mensen als ik een cassiere onterecht 'beschuldig' van het geven van te weinig kleingeld.
Ik check regelmatig thuis (rustig) hoeveel geld ik in mijn portemonnee heb.
henriette
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 25 Jun 2007 13:26

Re: Wie heeft een idee voor het omgaan met geld?

Berichtdoor cinqmil » 27 Jan 2012 15:33

"Als ik bij de kassa sta, vragen ze vaak of ik er 20 cent bij heb ofzo.
En dan vraag ik me af: Waarom? Vaak geef ik het uiteraard wel, maar waarom dat weet ik dus niet. Als de kassiere mij dan uiteindelijk het geld terug geeft, kan ik het niet terug tellen. Wie heeft hier een goed ezelsbruggetje voor?"


Kort gezegd: Het maakt het rekenen gemakkelijker. (En het is inderdaad mooi meegenomen, dat je met minder munten moet rekenen.

Ik zal je enkele voorbeelden geven, van wat ik denk dat je bedoelt.

- Je moet 8.20euro (dit is 8euro en 20cent) betalen aan de kassa. Je geeft een briefje van 10.
De kassadame kan nu op 2 manieren rekenen.

Geval 1) 10 - 8.2 = 1.8
of anders gezegd: "10 euro" min "8 euro en 20 cent" = "1 euro"en"80 cent"

Je hoort ze vaak in stilte tellen. Ze telt muntstukken uit de kassa op bij 8.20 euro totdat ze uitkomt bij 10 euro. Die muntstukken krijg jij terug.
-Dus 8.20 + (1 stuk van 10 cent+1stuk van 20cent) = 8.50euro. Dus ze is al aan 8 euro en 50cent beland (nog altijd geen 10euro).
-Ze gaat verder: 8.50 + (1stuk van 50 cent) = 9euro. (nog altijd geen 10 euro)
- 9 euro + 1euro= 10 euro. Bingo.
Als je nu kijkt naar de munten die je terug gekregen hebt zie je: 1stuk van 10cent, 1stuk van 20 cent, 1stuk van 50cent en een stuk van 1euro. (Ik heb deze ook in het vet gezet.) Dit geeft in totaal,als je ze optelt: 1.80euro of "1euro" en "80 cent".

Deze manier is nogal omslachtig en het gaat sneller als ze het volgende doet.(zie Geval 2))

Geval 2)Als je ervoor zorgt dat het getalletje na de komma hetzelfde is, wordt de berekening veel eenvoudiger.
Als je 8.20 moet betalen dan geef je een briefje van 10 euro. Dan kijk je na de komma (in 8.20)Het getal na de komma is vet gedrukt: in dit geval is het .20 en dat is hetzelfde als "20cent" Dit is het bedrag dat je bij het bedrag dat jij geeft (de 10euro) bij moet tellen. Dus geef je in feite 10.20 of "10euro en 20cent".

Omdat de getallen na de komma gelijk zijn, moet je nu enkel rekenen met de getallen voor de komma.
Anders gezegd: Omdat de kleine muntstukken hetzelfde bedrag zijn (nl.20cent), moet je enkel rekenen met briefjes of grote munten(1 euro of 2euro).

Het ziet er zo uit. Je moet "8 euro en 20 cent" betalen.
a. Je geeft een briefje van 10 euro.
b. Je kijkt naar de kleine munten van het bedrag dat je moet betalen en je geeft hetzelfde bedrag aan de kassajuffrouw. (hier:20cent)
(a en b) wil zeggen dat je in totaal "10 euro en 20 cent" aan de kassajuffrouw geeft.
c. Je doet "10 euro en 20 cent" - "8 euro en 20 cent". Zoals je merkt is "20 cent" - "20 cent" gelijk aan "0 cent", dus dit is al in orde. Je moet dus eigenlijk enkel 10 - 8 doen. Dit is 2. Dus 2 euro.
d. Je krijgt een stuk van 2 euro terug. [of twee stukken van 1 euro natuurlijk ;)]

Waarom lijkt het nu dat je meer teruggekregen hebt?
Geval 1) je krijgt 1.8 euro terug. (1euro en 80 cent)
Geval 2) je krijgt 2 euro terug.
Omdat je in geval 2) een extra 20 cent gegeven hebt, die moet je natuurlijk terugkrijgen, dus vandaar krijg je 2 euro terug ipv 1euro80cent.

Ik hoop dat dit antwoord niet te lang was en ik hoop dat je er iets aan hebt. Misschien wordt het allemaal duidelijker als je het zelf een keer natelt met echt geld.
Veel succes.

Hier volgt nog een voorbeeld om zelf te doen:

Je moet 5.50 euro betalen en je geeft een briefje van 10.
Hoeveel moet je terugkrijgen?
Welk bedrag geef je extra om de berekening eenvoudiger te maken? Wat moet je dan terugkrijgen?

Als je vragen hebt hierover, stel ze maar.

Opmerking:
De notatie 5.50 euro betekent gewoon 5 euro en 50 cent. Wat na de komma staat is het aantal cent.

Opgelet: 1 euro en 5 cent = 1.05 euro en niet 1.5 euro! Waarom?
cinqmil
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 25 Jan 2012 23:26

Vorige

Terug naar Ezelsbruggetjes

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten