ffe voorstellen

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

ffe voorstellen

Berichtdoor mega mindy » 25 Mei 2007 9:47

Hoi ik ben Mega Mindy zelf heb ik een behoorlijk probleem met rekenen ik las dingen over discalculie en dacht DIT BEN IK zoo herkenbaar.
Op de lagere school rekende ik uit boekjes 1 of 2 klassen lager dan ik zat en werd je achter in de klas gezet en gezien ik niet echt opvallend was kwam ik weinig met vragen,maar rommelde wat aan.
Logisch inzicht ontbreekt,kan bijna niet puzzelen,idd moeite gehad met klokkijken nog soms een beetje,de gewichten zooo herkenbaar.
Veel dingen moesten ook concreet gemaakt worden dus rekenen met blokjes + werd erbij en - werd er af anders vatte ik dat niet.Uitleggen dat kon iemand wel 100 keer doen een keer snap ik hem en daarna is het weer compleet weg het blijft niet hangen in het koppie.
Soms het voor mezelf heel ingewikkeld maken en er dan uiterraard niet uit komen.Zweet brak me soms uit tijdens de rekenlessen,het leek of er stukjes ontbraken het gewoon niet kunnen zien of verbanden ergens tussen leggen.
Sommen als trein a rijd zoveel km per uur en trein b rijdt zoveel km per uur welke trein is nu het snelste op station huppelepup,dat snaptte ik totaal niet nog niet overigens.

Op de lhno alles op c niveau behalve wiskunde dat op b niveau met pijn en moeite de 1.4 op kunnen krikken naar een 6 oh wat was ik blij.Daar veel bijlessen gehad.Maar ja veel blijft gewoon niet hangen.

Tranen en met tuiten gehuild mbt rekenen dat het maar niet wilde lukken,van vader steeds te horen gekregen je bent dom etcc die gaf bij les was zelf leraar nou een crime was dat brrrrrrr.
Na de lhno naar de opleiding agogisch werk gegaan ,ging goed alleen bij economie de theoretische kennis ging perfect hoge cijfers,maar rekenen pfffffffffffffff dat werktte dus echt niet.Wel beide diploma's :lol:
Klas 6 heb ik over gedaan op de lagere school,omdat een hoogeisende vader mij toen niet naar de lhno wilde hebben en mavo ,leao was echt te hoog voor mij mbt rekenen,de andere vakken zou ik met gemak kunnen halen op mavo niveau,maar rekenen was echt puin.Uiteindelijk dus na het doubleer jaar toch naar de lhno,wat ik met gemak en eindelijk hulp daar mbt wiskunde ben die wiskunde leraar eeuwig dankbaar dat die daar veel energie in stak.Maar denk dat de term dyscalculie in die jaren jaren 70 lagere school en jaren 80 lhno.mdgo aw niet echt bekend waren.Toen was het nog heel algemeen een rekenprobleem.

Dom ben ik niet het is gewoon het reken probleem wat toen nog moeite met rekenen heette.
Je hoort zoveel over dyslectie ,maar dyscalculie hoor je veel minder over.


Ik heb een tweeling van 7 jr.Jongen en een meisje.
Het meiske zit in groep 3 gaat goed het jongetje hebben we een groep over laten doen vanwege problemen met de grove motoriek en de rijpheid.Nu bij de toetsen kwamen ze bij hem dat het logisch inzicht niet goed is dus heb ik een vermoeden dat hij dit misschien ook kan hebben ,puzzelt niet graag en werkjes met de kralenplank dat gaat niet altijd goed.Op de andere toetsen scoort die goed alleen mbt logisch inzicht ,wat dus wel een voorbereiding is mbt rekenen is minder.

Heb het wel aangekaart op school,dat ik slecht in rekenen ben zodat in groep 3 waar die heen gaat er wel opgelet gaat worden.Mocht het zo zijn dat er dan wel een betere begeleiding komt dan wat ik gehad hebt,want die ontbrak volledig indertijd(jaren 70).We lopen nog bij de kinderfyshio vanwege eerste de grove motoriek en nu ook een klein beetje de fijne motoriek.Afgelopen woensdag daar weer een testje gehad hij is enorm vooruit gegaan mbt de grove motoriek.Fietst sinds kort pas zonder zijwielen,meiske overigens ook.Lopen was bij beiden tamelijk laat bij het jongetje met 19 mnd en bij het meiske tegen de 22 mnd aan pas.Hij heeft wel gekropen en het meiske was billenschuivertje.

Ik ben er vrij open in is wel eens anders geweest hoor toen verborg ik het zoveel mogenlijk.
Je bedenkt foefjes he merk ik nog wel eens in winkels net als of doen of je het snapt :wink: als ze terug tellen of mbt kortingen zoveel % van een bepaald bedrag etcc dan de makkelijke weg van 50 % is de helft en dan nog een beetje .
Soms ook nog het tellen op de vingers betrap ik mezelf wel eens op.
Heb tijdens de invoering een tijdje gehad durfde ik niet contant te betalen dus met de pin de makkelijke weg dus kiezen.

Heb nog steeds heel veel moeite met getallen vanaf 4 cijfers te lezen kom ik geen wijs uit. voorbeeld: 4.7889
Het klokkijken bijv met horloges waar alleen de 12 3 6 en de 9 op staan moet ik echt tig keer kijken.Digitalen gaat beter,romeinse cijfers een crime.Ja 1, 11 en 111,maar verders gooi maar in me pet.
Breuken een crime ja een half en een half is een hele ,maar verder abacadabra.Spiegelen wat je op school moest doen met wiskunde om een of andere reden luktte me dat dus nooit of soms per toeval ineens wel.
Faalangstig zijn door dat het rekenen een crime was,en vragen ho maar.

Moeite met veters strikken nu nog overigens ik strik niet volgens de algemene manier zoals op scholen geleerd wordt.Ik maak een knoop dan 2 lussen en met die lussen maak ik dan weer een knoop.Niet dat doorhalen etcc dat lukt me tot op heden nog steeds van geen kanten.Het is de zogenaamde ezeltjes manier waarop ik veters knoop.

Nou dit was het een beetje ga is verder kijken op het forum.
Groetjes Mega mindy.
Gebruikers-avatar
mega mindy
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 25 Mei 2007 6:41

Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron