wat houdt een test in?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

wat houdt een test in?

Berichtdoor sanna » 10 Apr 2007 8:56

A.s. maandag 16 april wordt mijn dochter eindelijk getest op dyscalculie. Zij loopt (groep 6) ruim een jaar achter met rekenen. Of zelfs nog veel en veel meer, want zij snapt niet wat zij moet uitrekenen. Als we haar vertellen HOE het moet worden uitgerekend begrijpt ze het wel (ook wel de sommen van haar eigen klas, hoewel heel moeilijk). Dus het inzicht in hoe de som op te lossen is er niet. Wel gewone plus, min en keersommen. Maar is er een .... som dan is het moeilijk. Of andere vraagstukken (in zinverband, verhaaltjessommen) zijn helemaal ondoenlijk, ook niet op het laagste niveau. (De CITO bestaat vrijwel alleen uit verhaaltjessommen en scoort ze dus E). Zeg ik echter: dit moet je gewoon X doen, dan weet ze hem fluitend. Ik heb dus het idee dat ze niet echt dyscalculie heeft maar alleen een enorm gebrek aan inzicht.

Ik zou dus graag willen weten: wat voor vragen staan er in zo'n test, wat moeten de kinderen doen??


Zij weet bijv. heel goed plaats te geven op een getallenlijn en ze kan gewoon klokkijken (digitaal en analoog) sinds kort. Wel iets problemen met spelling maar gewoon voor haar leeftijd (heeft C op CITO).
De rekenproblemen zijn bij ons wel erfelijk.

Hoop dat iemand antwoord weet op mijn vraag: hoe ziet zo'n test eruit. Wordt het inzicht ook bijvoorbeeld gemeten, of alleen het HOE te rekenen?
sanna
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 17 Feb 2007 21:27

Berichtdoor Sébastien » 10 Apr 2007 18:40

Sanna schreef:Hoop dat iemand antwoord weet op mijn vraag: hoe ziet zo'n test eruit. Wordt het inzicht ook bijvoorbeeld gemeten, of alleen het HOE te rekenen?

Een goede diagnosticus (psycholoog, orthopedagoog) zal aan de hand van de hulpvraag de juiste testinstrumenten afnemen. Afgezien van dyscalculie zullen er ook andere zaken meegenomen moeten worden om het een en ander uit te sluiten. Is dit niet het geval, dan zou ik daar zeker op aandringen.
Er zijn nog geen gestandaardiseerde tests om dyscalculie te diagnosticeren, dus dat zal bij iedereen anders gaan: de professional is daar vrij in.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor sanna » 14 Apr 2007 21:28

hmm dan weet ik niet wat ze gaan testen, ik ben benieuwd. De IQ test via het OBD hebben we al achter de rug dus ik denk dat ze uitsluitend rekenen testen :roll:
sanna
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 17 Feb 2007 21:27

Berichtdoor shaftienator » 16 Apr 2007 12:22

Wij hebben in ons onderzoek het volgende beschreven:


Onderzoeksgebieden
Om tot de diagnose dyscalculie te komen wordt onderzoek gedaan op de volgende gebieden:

1) Verstandelijke capaciteiten.
Het is van belang de verstandelijke capaciteiten in kaart te brengen om zo een beeld te kunnen
vormen algemene intelligentie.
Door middel van een DAT (Differentiële Aanleg Test) worden negen belangrijke capaciteiten
onderzocht, namelijk:

• Denken met Figuren
Meet het vermogen om ideeën te begrijpen die niet in woorden of getallen worden gepresenteerd
• Woordenlijst
Meet de woordenschat. De mate waarin men de betekenis van (Algemeen Beschaafde) Nederlandse woorden kent.
• Denken met Getallen
Meet het vermogen om rekenkundige taken uit te voeren, zoals het oplossen van allerlei sommen, het (leren) interpreteren van tabellen en grafieken, het schatten van cijfermatige uitkomsten en het toepassen van rekenkundige formules.
• Denken met Woorden
Meet het vermogen om relaties tussen woorden te herkennen.
• Ruimtelijk Inzicht
Meet het ruimtelijk voorstellingsvermogen.
• Taalgebruik
Meet het vermogen om fouten te herkennen in stukken tekst, zoals het gebruik van hoofdletters en grammatica.
• Snelheid en Nauwkeurigheid
Meet het vermogen om snel verschillen te ontdekken en fouten te herkennen in geschreven lijsten, in een hoog tempo (eenvoudige) informatie te verwerken en aandacht te hebben voor betekenisvolle details.
• Woordbeeld
Meet het vermogen van het spellen van Nederlandse woorden.
• Praktisch Inzicht
Meet het praktisch inzicht, het inzicht in technische principes zoals die zich in de praktijk voordoen.

Wanneer blijkt dat de algemene intelligentie afwijkt van de rekenkundige intelligentie, kan er sprake zijn van dyscalculie. Met deze test kan echter alleen het discrepantiecriterium worden getoetst. Vandaar dat er nog meer onderzoeken worden gedaan.

2) Werkinstelling.
Met dit deel van het onderzoek wordt het exclusiecriterium getoetst. In het onderzoek naar de werkinstelling wordt onderzocht of er sprake is van stressfactoren die een mogelijke belemmerende rol spelen bij rekenen. Ook wordt bekeken of er sprake is van negatieve dan wel positieve faalangst op het gebied van rekenen. Negatieve faalangst zorgt voor een gevoel van onzekerheid en heeft een remmende werking bij het leveren van prestaties. Positieve faalangst is een onzeker gevoel dat kan zorgen voor een extra stimulans of verhoogde inzet. Daarnaast wordt het effect van uitleg tijdens opgaven beoordeeld.

3) Rekenvaardigheid.
Een ander onderdeel is het toetsen van het ruimtelijk voorstellingsvermogen.
Door middel van verschillende rekentesten wordt de rekenvaardigheid getoetst.
De snelheid wordt gemeten door middel van een tempotoets en gekeken wordt in hoeverre de
basisvaardigheden aanwezig zijn. Daarnaast komt het toepassend rekenen aan de orde. Verder wordt gekeken in hoeverre er sprake is van automatisme met betrekking tot het rekenen.

4) Informatieverwerking.
Bij het toetsen van informatieverwerking worden testen afgenomen die een beeld geven van het korte termijngeheugen, de snelheid en nauwkeurigheid waarmee opgaven gemaakt worden, het waarnemen van details en het visueel ruimtelijk handelen.

De onderzoeken worden deels schriftelijk, deels mondeling afgenomen. Door de leerling mondeling de berekening te laten uitvoeren kunnen de tussenstappen worden gevolgd en beoordeeld door de onderzoeker, om zodoende een inzicht te verkrijgen in welke mate er sprake is van een rekenstoornis.


Wij hopen dat u hier wat informatie uit hebt kunnen halen.

(informatiebron: rapport wat wordt geleverd bij de verklaring)

Met vriendelijke groet,
Richard de Hoo
Communication & Multimedia Design
Noordelijke Hogeschool Leeuwarden
Email: hoo200@tech.nhl.nl
shaftienator
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 13 Feb 2007 9:25
Woonplaats: Harlingen

Berichtdoor sandervnuland » 11 Mei 2007 11:04

hallo!

Ik heb dyscalculie en ik ben hier ook op getest. Zo'n test houdt voornamelijk in dat je een soort van puzzeltjes op moet lossen. Vaak ook een soort van vraagstukken. Dit heeft niet direct met rekenen te maken, maar meer met getallen. Ook moet je rijtjes getallen onthouden, dit is voor kinderen met dyscalculie vaak erg moeilijk.

groetjes,

Sander
Sander
sandervnuland
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 Mei 2007 10:32

Berichtdoor sanna » 04 Sep 2007 14:43

de test is inmiddels gedaan. ze moest sommen maken, ook op tempo.
en vooral vertellen hoe ze de berekening doet. Eruit is gekomen dat ze niet kunnen aantonen (noch kunnen uitsluiten) dat ze het heeft.
Ze moest 1 hebben en ze had 2, op een schaal van 10. Bij 10 heeft ze dus totaal geen dyscalculie en bij 1 heeft ze het.
Over een jaar wordt ze weer getest, want 2 lijkt me ook bijzonder slecht. Al snap ik niet hoe dat werkt met die testen en uitslagen.
sanna
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 17 Feb 2007 21:27

Berichtdoor Sébastien » 09 Sep 2007 15:50

Eruit is gekomen dat ze niet kunnen aantonen (noch kunnen uitsluiten) dat ze het heeft.

Daar schiet je dan veel mee op!
1 is neem ik aan: behorende bij de laagste 10% van de kinderen van dezelfde leeftijd en 2 idem voor 20%.

Over een jaar wordt ze weer getest, want 2 lijkt me ook bijzonder slecht. Al snap ik niet hoe dat werkt met die testen en uitslagen.

Als kinderen redelijk begaafd zijn zullen ze misschien wel nooit bij de laagste 10% terecht komen. De mate van achterstand zou vooral een aanwijzing moeten zijn, maar geen beslissende factor zoals ik uit dit verhaal begrijp!
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron