mijn dochter wordt getest maar wat nu?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

mijn dochter wordt getest maar wat nu?

Berichtdoor sanna » 18 Feb 2007 15:38

Mijn dochter (9) heeft een IQ test gehad via school. Haar IQ was gemiddeld 89 en uit de test bleek dat zij moeite heeft met verbanden leggen. Op school en thuis herken ik ALLE verschijnselen die horen bij Dyscalculie. Inclusief de traagheid, het klokkijken, de grote, grote problemen bij het inzicht met rekenen. Onder de 20 gaat alles goed, daarboven raakt ze in paniek. Het inzicht is er niet. Als ze eenmaal weet hoe ze de som moet uitrekenen (doordat de eerste is voorgedaan) en de getallen zijn niet zo groot dan redt ze zich redelijk. Redactiesommen gaan NIET. Ze heeft geen flauw benul wat er bedoelt wordt. Deze uitslag en alle gegeven die school aangaf maakte dat de OBD toch wilde dat zij nog een aanvullende dyslectietest kreeg. Die gaat nu dus nog komen. Nu wil school haar dit jaar laten overdoen omdat ze met rekenen zo achterloopt EN omdat ze faalangst heeft. Ik zelf heb niet het idee dat zij faalangst heeft (anders loop je denk ik ook niet in een kamer van 20 volwassenen zo als eerste naar binnen om iedereen een hand te geven). MAar ze heeft wel moeite met 1:1 contact als die mensen op dat moment iets van haar verwachten, namelijk iets wat zes keer is uitgelegd nu maar eens laten zien. JE KAN HET WEL!!! Nou dan wordt ze bang, en dat is bij die test gebeurd. Zij is traag maar werd opgejaagd, zat 1:1 met zo'n mevrouw. De faalangst is er naar mijn idee niet, alleen de problemen met rekenen. MAar is dat een reden om zo'n kind een jaar over te doen????
Ik zou graag wat ervaringen uitwisselen.
sanna
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 17 Feb 2007 21:27

Berichtdoor sanna » 18 Feb 2007 15:40

school wil geen dyslectietest maar een dyscalculietest, dat was een foutje in mijn bovengeschreven stukje. Taal gaat uitstekend.
sanna
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 17 Feb 2007 21:27

Berichtdoor Sébastien » 19 Feb 2007 17:55

Faalangst zijn er in verschillende soorten en maten. Vaak wordt alles onder een noemer gezet.

Cognitieve faalangst (er worden capaciteiten verwacht)
Sociale faalangst (dit past bij het handenschudden van 20 vreemden, wat ze niet heeft)
Motorische faalangst (hier niet van toepassing in bovenstaande)

Maar uit boevenstaand verhaal, lijkt het me aannemelijk dat de faalangst voortkomt uit haar rekenproblemen. Het lijkt dus een gevolg en niet de oorzaak te zijn. Het is een bekend gegeven dat kinderen met dyscalculie faalangst opbouwen, zeker als het probleem niet onderkend wordt.

Faalangst lijkt me een vreemd argument om een leerling een jaar over te laten doen. Als dyscalculie aangetoond is, dan is dat ook geen reden om haar te laten blijven zitten, evenmin zou dat moeten gebeuren bij hen die dyslectisch zijn.


Goed boek over faalangst:
"Faalangst op school"
Ard Nieuwenbroek
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

faalangst

Berichtdoor sanna » 19 Feb 2007 20:06

bedankt voor je reactie. Ik moet de test afwachten denk ik en dan een beslissing nemen. Een jaar overdoen is voor alle kinderen goed, qua tijdwinst, maar of ze het fijn vinden betwijfel ik. En als je al zo onzeker bent door je rekenkunsten dan wordt het er niet beter op als je ook nog moet verkassen. Faalangst en rekenproblemen zijn oorzaak van het blijven zitten. We hebben geen remedial teaching en geen interne begeleider dus hoe ze dan volgend jaar begeleid wordt...... :roll:
sanna
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 17 Feb 2007 21:27

Berichtdoor Nina » 29 Mrt 2007 20:20

Als je telkens je best doet en de antwoorden zijn fout en je begrijpt ook de uitleg niet ... ga je denken het aan jou ligt.
Durf je niet meer steeds te melden je het niet snapt en om hulp te vragen.. je merkt je toch iets anders bent dan andere die rekenen gewoon lastig vinden.
Vaak als bij een kind het probleem erkent en benoemd wordt.... geeft dat al heel veel rust en zal ook de faal angst minder worden.
Als de test dus uitwijst ze dyscalculie heeft is een jaar over doen dus onzin.
Als het met de andere vakken wél goed gaat.


Mijn zoon moet getest worden (en alleen het melden wij dat willen gaan doen en het benoemen er van hielp hem al verschrikkelijk!)
Het potje van school is op :roll:
En dus ben ik opzoek naar een goede instantie om te laten testen ..
Ik hoorde dit bij het RNO kan? maar dat zou wel lang kunnen duren omdat je de hele molen dan in moet .
Weet iemand waar ik kan laten testen?
En of je met een verwijskaart van een dokter dan ook een deel vergoed kan krijgen?
Nina
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 Mrt 2007 21:34

Berichtdoor sanna » 10 Apr 2007 8:52

iq test via een obd wordt vergoed (tot 500 euro) en daar kan een aanwijzing voor dyscalculie uitkomen. Daarna wil misschien school het bij jullie wel laten testen?? Dat zou kunnen. Ik las net op een ander topic dat het Ambulatorium in Utrecht (?) het zou testen.
Succes
sanna
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 17 Feb 2007 21:27

Berichtdoor Nina » 10 Apr 2007 8:58

School kan niet testen ... geld is op :roll:
Mogen maar 3 testen per jaar doen ....
Ben nu via vele instanties toch maar naar huisarts gegaan, die probeert mij te helpen om via CED (die normaal voor school test) een soort van offerte te krijgen die hij dan met begeleidend briefje naar de verzekering doet om het zo vergoed te krijgen...
Ben nu al 2 weken stad en land aan het bellen...
Al die gesloten deuren waar je tegen aanloopt als je kind verder geen ADHD of ander psychische problemen heeft is echt heel erg naar!
Psychische problemen krijg je van zelf wel als niemand je probleem wil erkennen en benoemen..

Maar ik blijf strijd lustig ;) Vandaag al weer diverse telefoontjes gepleegd en wacht nu weer op antwoord.
Kunnen we niet rechts om dan gaan we links om maar die test komt er!

Dank voor jullie reactie!
Nina
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 Mrt 2007 21:34

Berichtdoor Danetta » 06 Mei 2007 18:20

Google eens naar Stichting MEE!!
Kosteloos en accuraat, wat wil je nog meer!
succes, Danetta
Danetta
Danetta
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 12 Okt 2006 12:58
Woonplaats: Tholen


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron