BSM de Jong therapie

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

BSM de Jong therapie

Berichtdoor marielle » 30 Apr 2007 14:04

Onze zoon van 7 jaar zit momenteel in groep drie. Door dat het schrijven,lezen en vooral rekenen niet van een leien dakje gaat, zijn wij op zoek gegaan naar iets waar hij baat bij zou kunnen hebben. Via mijn schoonzus zijn wij in contact gekomen met DRAIN STIMULATION METHODE de Jong Therapie. Mijn gevoel zei dat het de goede weg was.Nu is mijn vraag zijn er mensen en/of ouders die deze therapie gevolg hebben en er ervaring mee hebben. Wij zijn pas 12 april gestart en er staat een jaar voor het oefenen. bvd Marielle
marielle
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 29 Apr 2007 20:19

Berichtdoor Danetta » 06 Mei 2007 18:15

Hoera!

Weer iemand die de BSM gevonden heeft!!

Het is overigens BRAIN STIMULATION METHODE
En mevr. de Jong noemt het liever CELL STIMULATION METHODE.
Omdat je door deze oefeningen, de aanmaak en werking van lichaamscellen kunt stimuleren, en dan voornamelijk in de hersenen.

Onze zoon doet dit nog maar sinds december, maar je weet niet wat je ziet!!
Ook allerlei andere probleempjes, waarvan je denkt, ach mijn kind is nu eenmaal zo, lossen zich op. Onze zoon lust nl. niks..... Kun je dat drama met het eten voorstellen? Dankzij BSM lustte hij in januari ineens vlees, en dat terwijl we dachten dat hij als vegetarier geboren was.
Ook allerlei andere onozele dingetjes lossen voor onze ogen op.
Inmiddels heeft onze zoon allang geen extra hulp meer in de klas, en zijn onthoudkaartjes blijven in zijn kastje liggen (als hij ze niet uitgeleend heeft!)
Oja, van dom en lui is hij op school getest voor VO en mag nu naar de havo (gnagnagna :lol: )
Als je inmiddels al geweest bent, zul je ook wel begrijpen dat het een veeeel groter terrein bestrijkt, dan alleen het leren.

Het duurt inderdaad wel een lange tijd, dat heeft te maken met de (blijvende) veranderingen die gaan plaatsvinden in het hoofd van je kind.

Bij welke therapeut ben je gegaan?
Bij ons was het Jannie de Jong zelf, ze heeft me zo geinspireerd, dat ik nu zelf de opleiding volg, ik zie immers dat het helpt bij ons eigen kind.
Overigens heb ik hierover uitgebreid geschreven onder het kopje dyscalculie en lichamelijke ontwikkeling.
Misschien kun je daar nog eens kijken...?

Veel succes, Groeten, Danetta
Danetta
Danetta
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 12 Okt 2006 12:58
Woonplaats: Tholen

Berichtdoor marielle » 06 Mei 2007 21:10

Hallo
Dom, maar ik bedoelde ook brain,typ foutje. We zijn begonnen op 10 april met de oefeningen en we hadden gelijk het probleem van het niet meer in slaap kunnen komen, terwijl hij daar nooit moeit mee heeft gehad. Onze therapeute Jose Kops uit Zoetermeer (wij komen uit Katwijk zh) aan bevolen door Mevr. de Jong, heeft de ofeningen wat aangepast en nu slaapt hij weer als vanouds. HIj kampt de laatste tijd ook zo met zijn oren (onstekkingen )zou dat er mee te maken kunnen hebben. Het probleeem met eten herken ik niet hij eet juist onwijs goed (misschien weleens te veel). Uw zoon heeft dus al binnen 4 maanden resultaat geboekt ,ik hoop dat dat voor onze zoon ook op gaat ,want ze hebben het nu al over een jaar over doen. Ik ga gauw u geschreven kopje lezen en bedankt voor uw reaktie.


groetjes Marielle
marielle
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 29 Apr 2007 20:19

Berichtdoor Danetta » 06 Mei 2007 21:35

Hallo,
Het slapen is inderdaad wel een probleem, morgen ook eens voor naar Jannie bellen, had er nog niet aan gedacht dat dat er ook mee te maken had!bedankt voor de tip.
Noel moet met zijn vingertoppen over een ruw oppervlak wrijven, en wordt daar erg druk en opvliegend van, inmiddels doet hij het maar eens per week meer, ipv 3x daags, dat heeft enorm geholpen!
De andere oefeningen doen we met het hele gezin na het eten, en dat is altijd weer lachen. Ook moet hij stuiteren met een bal, de buren snappen er niets van, in de stromende regen uit school komen en eerst gaan stuiteren, en dan pas naar binnen. Het is ook niet goed uit te leggen aan derden, maar het helpt wel!

Ook is hij bij een 'de Bakker'osteopaat, vanwege beknellingen in zijn nek, het betreft een oogzenuw waardoor hij onder elkaarstaande zinnen door elkaar husselt.

Al met al, gaat het vooruit, en dat is toch de bedoeling?
groeten, Danetta
Danetta
Danetta
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 12 Okt 2006 12:58
Woonplaats: Tholen

Berichtdoor marielle » 07 Mei 2007 20:27

Beste Danette,
Ons werd ten strengste afgeraden om ook andere kinderen de oefeningen te laten doen, vanwege overstimulering. Vooral de massage en de wankel plank, bij onze Ricardo is het probleem ook zijn ogen, ze werkte niet goed samen en ze schoten weg als hij een voorwerp moest volgen. Hij kan, heel frappant een boek op zijn kop lezen wat kenmerkend is voor bsm kinderen. Hij is in stuit geboren (kont eerst) en haalde geen adem. Daardoor zijn de zenuwbanen niet goed gestimuleerd en komt het allemaal wat langzamer op gang (zo begrijp ik het dan).Wat mij ook opvalt aan hem is dat hij spelletjes niet snapt, bv. verstoppertje ,hij verstopt zich in een zandbak met een rand van 20 cm hoog(ik zie hun niet, dus zien ze mij ook niet mentaliteit) en gaat rennen als diegene die moet zoeken er nog staat. Met knikkeren gaat het ook regelmatig fout, word regelmatig voor valsspeler beticht. Gymen op school gaat ook niet zo best vooral de bal spellen. Onze Ricardo heeft ook een oefening met een bal, tegen een muur gooien en opvangen, ontspanningsoef. voor zijn ogen en moet zijn knie optrekken ,20 cm, en neer zetten , ook moet hij eens in de maand naar de osteopaat om eventuele blokkades op te lossen. Onze Ricardo was trouwens de liefste baby die je je maar kan voor stellen, huilde nooit, ook niet voor zijn eten, kon zich goed vermaken ,ontwikkeling liep volgens boekje, heeft wel lang op zijn tenen gelopen en was vrij laat overdag zinnelijk, 3 1/2 jaar. Hij heeft ook heel lang slecht gegeten ( tussen2 en 4 jaar )dan kreeg hij een stukje brood in zijn mond en dan zat dat er anderhalf uur later nog. Het leek dan net of hij niet meer wist hoe hij slikken moest, hij deed ook geen poging hoor, ik kon hem ook nooit straffen want nergens was hij van onder de indruk, als ik hem in de gang zetten dan ging hij daar zitten spelen met een pluisje. Eerdaags krijgen we een oefening waarbij hij op zijn kop moet gaan staan, de uitleg moeten we nog krijgen. Wat ik ook zo leuk vond is dat (ik heb eerste Mevr.de Jong aan de tel. gehad) zij onze therapeute had gebeld en had gezegd dat ze vooral die oefening met het op zijn kop staan niet moest vergeten, vond ik erg attent.Ik kan wel uren over onze Ricardo schrijven het is zo een heerlijk joch altijd vrolijk ,behulpzaam, lief een sociaal maar ook wel naief en te goed van vertrouwen, kortom we gaan er voor, als het er voor hem maar wat makelijker op wordt, ben ik een gelukkig mens.

ps onze jongste zoon heet ook noel (mooie naam)
groetjes Marielle
marielle
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 29 Apr 2007 20:19

Berichtdoor Danetta » 08 Mei 2007 7:41

Hallo Marielle,
Wat grappig dat jullie ook een Noel hebben!
Hoewel de meeste mensen het een mooie naam vinden hoor ik hem niet zo vaak.
Je hebt natuurlijk gelijk dat andere kinderen deze oefeningen niet zo maar mee mogen doen.
Jannie heeft gezegd dat voor de oefeningen die Noel doet, we dat wel samen mogen doen. Zij doet dat zelf ook vaak, en ik heb nog nooit zo een vitale vrouw van haar leeftijd gezien(70+)
Ook is er onder de therapeuten zelf geen broodnijd, vaak bellen ze elkaar op voor advies, of nieuwe ontwikkelingen, zodat iedereen die kan toepassen. Dat is heel fijn in de eerste plaats voor de kinderen natuurlijk!
Noel moet ook met een bal oefenen. Ook moet hij opnieuw automatiseren met cijfers daar ze dat op school niet goed hebben gedaan, en daar kan ik wel een boek over schrijven!
Ik moet de antwoorden van de tafels onder elkaar zetten met een dikke rode stift, en hij moet eerst naar het antwoord kijken en het dan hardop benoemen. Hoewel ik niet twijfel aan BSM had ik hier toch mijn vragen bij, tafels krijgen ze toch in gr.4 terwijl Noel in 8 zit, met een doublure.
Blijkt dus inderdaad dat hij bv van 18 naar 22 gaat ipv naar 20. En dat heeft hij dus zo geautomatiseerd dat het hem bij alle sommen problemen oplevert, wat wil je als hij de tientallen overslaat.
Verder is ook Noel niet probleemloos geboren, vacuumpomp. En alhoewel hij ook een zeer lief kind was en is, blijken ook zijn leerproblemen daarvan afkomstig te zijn. Overigens de speelproblemen die jouw zoon niet schijnt te snappen, gingen ook op voor de mijne, echter die bleef op den duur dus thuis op de bank zitten, of zocht stille kindjes uit om mee te spelen, die waren in de regel inschikkelijker. Hoewel dat natuurlijk ook geen oplossing was. Ook op school viel eea op, hij had toen een goede kleuterjuf. Als zij roodkapje vertelde en de kinderen moesten er naderhand een tekening over maken, tekenden alle kindjes roodkapje op de voorgrond, de wolf ergens achter een bosje en in de verte het huis van oma. Bij Noel zag je de wolf op zijn rug gezien, terwijl roodkapje op hem toeliep, en het huisje op de achtergrond was. Kinderen beelden het verhaal uit in de vertelvolgorde, Noel deed dit dus duidelijk heeel anders.
Dat kwam dus allemaal uit toen hij in gr.4 zat. Dan wordt het leerwerk serieus.De school heeft niks gedaan, en dus zijn we zelf maar aan de slag gegaan.
Inmiddels krijgt hij een half uur priveles per week, en die juffrouw staat versteld van ons kind. Zo heeft hij aan een aanwijzing genoeg,hoeft ze niet alles uit te leggen, en zegt ze dat hij een van de slimmere kinderen is, met een zeer brede orientatie, en een open sociaal contact, en dat is fijn om te horen! Inmiddels regent het op school dikke voldoendes, en dat is weer goed voor zijn zelfbeeld, want dat hebben ze op school toch maar mooi naar de knoppen geholpen!
En daar snappen ze er niets van, hahaha.
Als je wilt kun je me berichten sturen via de email, de mijne kun je vinden in de gebruikerslijst.
Graag wil ik in de komende tijd van jullie horen hoe het gaat!
groeten, Danetta
Danetta
Danetta
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 12 Okt 2006 12:58
Woonplaats: Tholen

Berichtdoor marielle » 11 Mei 2007 11:00

Hoi Danetta

Ik heb geprobeerd je email te pakken te krijgen maar dat is me niet gelukt. Nou ben ik niet zo handig met de computer, dus wil jij proberen om die van mij te achter halen, want ik wil je mening graag horen over bepaalde dingen die nu momenteel op school gebeuren.

bvd Marielle
marielle
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 29 Apr 2007 20:19

Berichtdoor Danetta » 11 Mei 2007 12:07

Hoi,
Ik bemerk dat de priveberichten inderdaad niet werken.
Je kunt me mailen via'; ledino@zeelandnet.nl.
Over de problemen die je op school ondervind kan ik ook boeken schrijven, hoewel je dit lijkt wel bij de meeste scholen tegenkomt hoor!
De hulp hangt toch af van de leerkracht die je kind heeft, en daar is nu eenmaal weinig aan te doen.
De ene vind discalculie onzin, de ander doet maar wat. Terwijl er zoals op dit forum toch voldoende leesstof te vinden is.
Als je kind toch op een gewone school kan blijven , moeten ze ook de extra moeite nemen deze kinderen te helpen. Zo heb ik in mijn kennissenkring ouders met ADHDers, PPD-NOS en DCD.
Die lopen toch ook iedere keer met de neus tegen de deur, ze hebben van hogerhand wel geregeld dat deze kinderen niet zomaar naar speciaal onderwijs hoeven (waar natuurlijk niets mis mee is)
Maar goede en adequate hulp....ho maar.
Onze zoon moest nog van groep 4 woordpaketten inhalen, daar kwamen ze dus dank zij ons in eind gr 7 achter....Krijgt hij 2-3 xper week een lijstje, moet hij invullen, en de week erna krijgt hij dat gecorrigeerd terug. Zegt ons kind; Mama, ik zie dan ook wel welke fout zijn, maar waarom leggen ze dat dan niet uit?

De onthoudkaartjes zijn wel een succes gebleken, ware het niet dat hij om op de rekenmachine breukensommen te doen, hij deze eerst naar cijfers uit moet rekenen, de som doen, en dan nog eens terug naar breuken moet. Dus met zijn discalculie, en een nog ingewikkeldere manier van rekenen
had hij op zijn rapport een 5,9. En dat vind ik nou knap!!! :D

Zijn bijlesjuf heeft een veel invoudiger manier om dit te doen.
Ze schrijft dit altijd in zijn agenda voor hem.
Wat ik bedoel, als zij het weet, kunnen ze op school dit toch ook weten?
Nu gaat hij straks naar het VO, ik ben benieuwd...
groeten, Danetta
Danetta
Danetta
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 12 Okt 2006 12:58
Woonplaats: Tholen


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron